I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej

En kompis vill hiva i senaste dieseln (jag vet inte vad den heter men han sa bl.a att topplocket var limmat och inte går att ta loss!?)
Men nu till problemet:

Enligt kompisen KRÄVER motorn samma antal indataenheter i form av sensorer som BILEN har, d.v.s alla ingångar i styrboxen måste användas.

ÄR det så?

Vidare säger han: Det ska finnas en marinbox (troligen då denna motor FINNS i ett marinutförande oxå enligt utsago).

Men han skulle alltså spara i storleksordningen 100.000 kr p att kunna använda en bilmotor, bara han får tag i en styrbox som inte behöver alla indata som en bil ger.

ÄR detta sant? Och isåfall: Finns någon här på sajten som kan svara på detta vore jag mer än glad.
All info som leder framåt är av värde, kanske någon t.om VET om det bara går att "skita i de givare man inte behöver" på en bilbox?
(hastighet, vxl-lådans läge, osv osv)

M.v.h
Dr.Bike skrev:Hej

En kompis vill hiva i senaste dieseln (jag vet inte vad den heter men han sa bl.a att topplocket var limmat och inte går att ta loss!?)
Men nu till problemet:

Enligt kompisen KRÄVER motorn samma antal indataenheter i form av sensorer som BILEN har, d.v.s alla ingångar i styrboxen måste användas.

ÄR det så?

Vidare säger han: Det ska finnas en marinbox (troligen då denna motor FINNS i ett marinutförande oxå enligt utsago).

Men han skulle alltså spara i storleksordningen 100.000 kr p att kunna använda en bilmotor, bara han får tag i en styrbox som inte behöver alla indata som en bil ger.

ÄR detta sant? Och isåfall: Finns någon här på sajten som kan svara på detta vore jag mer än glad.
All info som leder framåt är av värde, kanske någon t.om VET om det bara går att "skita i de givare man inte behöver" på en bilbox?
(hastighet, vxl-lådans läge, osv osv)

M.v.h
Motorstyr kräver en massa roliga signaler för att fungera korrekt, det stämmer. Om det är av intresse kanske jag kan ordna en lista på alla. MEN! vad ajg skulle tipsa om, är att skaffa ett annat motorstyr. Eftermarknadssystem. Finns bla. på http://www.etap.se
av Dr.Bike
Aha!

Det var ny och okänd info att det finns eftermarknadssystem för motorkontroll! :-)-)
Som sagt, de bil-boxar som nämndes vill ju tydligen ha en massa signaler ja...

Så en eftermarknadsbox, eller kanske t.om om det finns (?) en speciell "marinbox" till denna motor verkar ju bli vägen att gå då.

Jag kollar in din länk!!

Tack

Edit: De verkar mest hålla på med bensin. (Om det var etapp du menade då du skrev etap?)
Användarvisningsbild
av elmuppo
Dr.Bike skrev:Aha!

Det var ny och okänd info att det finns eftermarknadssystem för motorkontroll! :-)-)
Som sagt, de bil-boxar som nämndes vill ju tydligen ha en massa signaler ja...

Så en eftermarknadsbox, eller kanske t.om om det finns (?) en speciell "marinbox" till denna motor verkar ju bli vägen att gå då.

Jag kollar in din länk!!

Tack

Edit: De verkar mest hålla på med bensin. (Om det var etapp du menade då du skrev etap?)
Japp det var de jag menade. Prata med han som har det, Peter. Han kan säkert komma med ideer. Tror de kan bistå dig.
av Dr.Bike
Dessvärre kunde inte den gode Peter hjälpa mig... Attans osis.
Vem kan DÅ svara på min fråga?
Dieselgusus, var är ni?
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]