I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nej nej.... KCR chiptrimmar INTE, de har en box som bara manipulerar signalen för bräsnletryck.

BSR däremot chiptrimmar, dvs byter mjukvara (de olika mapparna byts alltså alltså)

Visst kan du gå ytterligare ett steg och skapa en unik map för just din bil med det behövs ju inte innan du gör din bil unik med tex annat avgas, filter, insug kammar osv.
av Addekarlsson
VolvoB20 skrev:Nej nej.... KCR chiptrimmar INTE, de har en box som bara manipulerar signalen för bräsnletryck.
Jo jag vet, jag ville bara förklara det på ett enklare sätt, så alla är med på vad de olika sakerna innebär. :D

Mitt tankesätt var alltså så här:

Chippa en 740 bensin = byt en krets på ett kort, alternativt hela boxen.
Chippa en V70 diesel = montera kcr box.
Mappa en 740 bensin = lämna in bilen för omställningar i "befintlig mjukvara" (läs; nytt chip som specifikt anpassas), alternativt ems (eftermarknadssprut) så mjukvaran blir specifikt anpassad för just den bilen med på den bilen utförda förändringar i hårdvaran.

Jag vet inte, jag kanske rör till det bara? :D
Det vore ju inte första gången isf. :lol:
Bara be mig vara tyst isf, så ska jag inte säga nått mer om saken. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Addekarlsson skrev:
VolvoB20 skrev:Nej nej.... KCR chiptrimmar INTE, de har en box som bara manipulerar signalen för bräsnletryck.
Jo jag vet, jag ville bara förklara det på ett enklare sätt, så alla är med på vad de olika sakerna innebär. :D

Mitt tankesätt var alltså så här:

Chippa en 740 bensin = byt en krets på ett kort, alternativt hela boxen.
Chippa en V70 diesel = montera kcr box.
Mappa en 740 bensin = lämna in bilen för omställningar i "befintlig mjukvara" (läs; nytt chip som specifikt anpassas), alternativt ems (eftermarknadssprut) så mjukvaran blir specifikt anpassad för just den bilen med på den bilen utförda förändringar i hårdvaran.

Jag vet inte, jag kanske rör till det bara? :D
Det vore ju inte första gången isf. :lol:
Bara be mig vara tyst isf, så ska jag inte säga nått mer om saken. :D

Mvh/ Adde

"Chippa en V70 diesel = montera kcr box."

Är för grov term tycker jag.

"Boxa en V70 diesel" = montera kcr box (den gör bara en sak, häver in mera diesel vilket inte känns bra för stackars partikelfilter)

"Chippa" en v70 diesel" = köra BSR trimmet, dvs modda mappen för ALLA parametrar som bränsle, turbotryck osv.
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]