I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av volvo24588
Kan man renovera en motor så den blir som ny, nästan iallafall, har inte tänkt göra något själv men kanske en firma kan göra det, vad gör de för grejjer med motorn?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Ordnade till rubriken
Användarvisningsbild
av Ticken
Oj, det var ingen dålig fråga.

Först får man ju fundera ut vad det är för motor man vill renovera, det är ju som så att exempelvis motorer med lösa cylinderfoder och exempelvis en gammal rödblockare från en 940 ser olika ut och således byter man ut olika saker vid en helrenovering.
Man måste fundera ut om det är en rak 4:a, en v8 eller varför inte en boxermotor som är rätt vanliga i porschar.
Sen måste man också fundera på hur seriös man vill vara.
Man kan ju egentligen riva av toppen på sin gamla 740 och byta topp-packning och kalla det för renovering..
Men om man nu är helseriös och om vi utgår ifrån att du har en volvo av äldre modell, så är en helrenovering enligt mig byta av alla slitdelar såsom alla lager, kolvringar osv. Byte av alla packningar, packboxar osv osv.
Vet faktiskt inte var jag ska börja för det är så mkt att göra så här teoretiskt.

Men först och främst, vad är det för motor?

Och ja, en firma kan göra det. Men räkna med att det blir DYYRT.

/Ticken

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]