I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#41520
Ok... om man börjar med många hästar är ju inte 30 så mycket procentuellt sett..
Och så en jänkebil med, dom löser ju allt med kubiktum och skiter i att optimera flöden och sånt...
av haxpet
#41889
Sparkz skrev:Ok... om man börjar med många hästar är ju inte 30 så mycket procentuellt sett..
Och så en jänkebil med, dom löser ju allt med kubiktum och skiter i att optimera flöden och sånt...
Det här håller jag med om. För att en Jänkare ska klara av att ha 400hk så måste det sitta en 8 liters maskin för att dom ska lyckas. Jämför man med europeiska prestandabilar så klara dom sej med hälften.
Användarvisningsbild
av Danneman
#42114
He he... ja det är ju sant
av Perra N
#42342
Vridet i jänkare är ofta jäkligt nice. Nya C6:an har 400 hk och ca 600 Nm på 6 liters volym. Att jämföra med M5 E39 som har 5 liters volym, 400 Hk och strax under 500 Nm i vrid.
av haxpet
#42345
Perra N skrev:Vridet i jänkare är ofta jäkligt nice. Nya C6:an har 400 hk och ca 600 Nm på 6 liters volym. Att jämföra med M5 E39 som har 5 liters volym, 400 Hk och strax under 500 Nm i vrid.
Vridmomentet hänger ju i princip ihop med volymen på maskinen. Ju större maskin, destu mera vrid.

Om man tar dagens F1-bilar som har ca 750 hästar idag på 2.4 liters volym, men vridet ligger nog bara på ca 2-300 Nm.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#49760
Läste nyligen en "artikel" där man testat originalfilter och ett känt sportfilter KN?. Originalet gav mer Hk pga att originalet har mer renande yta. Sportfiltets olja förstör luftmängdmätaren.

ska se om jag hittar tilbaka till den :wink:
av haxpet
#50193
Perra N skrev:Vridet i jänkare är ofta jäkligt nice. Nya C6:an har 400 hk och ca 600 Nm på 6 liters volym. Att jämföra med M5 E39 som har 5 liters volym, 400 Hk och strax under 500 Nm i vrid.

Men här kan man ju också se att båda bilarn klarar av att leverera 100Nm per liter.

Som sagt tidigare. Jänkarna löser allt med stor cylindervolym.

Ja jag vill ju inte krångla till det, men &a[…]

Netflix

Oringar/rengöring oljetråg

Rent spontant känns det som den har med vevhu[…]

Äh, även utan direkt välsköt[…]