I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#48723
Hej

Har en 850 turbo -94. Nyinförskafad så jag började med att byta olja.
Har precis bytt olja i den och det funkade bra, men när jag kört några km och sedan stått still så startade jag igen och då lyste låg oljenivå-lampan.

Skräcken att den ska ha blåst ut all olja... men när jag kollar är oljenivån på max.

Nån som vet?

/Tacksam för svar
av Addekarlsson
#48731
Kabelfel till oljetrycksgivaren? Fel på givaren kanske? Det är vad jag kan tänka mig.
Så länge du har normal oljenivå behöver du inte ligga sömnlös på nätterna i alla fall. :D
Men se över kablarna och så där, så du klurar ut vad som felar. En vacker dag kan det vara så att lampan varnar och det faktiskt är för lite olja. Då vill man ha en fungerande oljetryckslampa.

Mvh/ Adde
av perzy
#48815
.blev lite orolig, jag vet ju inte alls skicket på motorn, har bara kört några km med ett avgassytem som är helt av.

Bra ide med en varning för lågt oljestånd annars, har jag efterlyst länge på andra bilar, men kanske är det svårt att lösa tekniskt så det blir tillförlitligt.

/Tack för snabbt svar
av Perra N
#48942
Är det inte varning för lågt oljetryck??
av perzy
#48953
Nej det är faktiskt en givare (var den nu sitter) som varnar för 'low oil level' plus att det finns den vanliga oljetryckslampan.

Men jag har hört nu att de givarna tydligen är notoriskt opålitliga, så jag får hoppas att det är bara det och inte nåt annat fel. :)
Huvisolering

Om man valt nappaläder får man orrefo[…]

Four-C läckage

Hejsan, Jag har fått ett läckage V&aum[…]

När dessa bilar var nya var det ett "him[…]

AC - för lågt tryck?

Hej, Jag har en S60 -01 som jag har problem med A[…]