I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Norfolklinetolle
Tja;D Tänkte kolla lite me folk som har erfarenhet här på forumet... Om de ee värt att satsa pengar i chip ? Bränsle o tändchip, på en bil som gått 28 000, Ganska fint skick på motorn. Har kollat på Hi tuning, men vet inte om de ee ngt att ha ? Sökte här på forumet men har inte riktigt fått ngn klarhet i de :/
Användarvisningsbild
av Skärmflyg
Vikingchip och KL racing är prisvärda. men glöm inte att du måste öka laddtrycket. då verkat BSR ha bästa lösningen.
Vikingchip säljer fortfarande även om det inte verkar så. (hobbyfirma)
av duttowisch
Hej!
Köp ett trimchip på Tradera, sök på ltt så får du fram det. Jag har gjort det och funkar hur bra som helst. 350kr.
Wastegate köper du på http://www.turbomeck.se.
Mätning av turbotrycket gör du med en vakumklocka, finns på biltema. Kostar ~100kr mäter både vakum och tryck (till 1bar). Justera in till 0.8bar, det räcker fint.
Lycka till!
av Norfolklinetolle
duttowisch skrev:Hej!
Köp ett trimchip på Tradera, sök på ltt så får du fram det. Jag har gjort det och funkar hur bra som helst. 350kr.
Wastegate köper du på http://www.turbomeck.se.
Mätning av turbotrycket gör du med en vakumklocka, finns på biltema. Kostar ~100kr mäter både vakum och tryck (till 1bar). Justera in till 0.8bar, det räcker fint.
Lycka till!
Äre bra kvalite på de chippen ? elr vrf är de sån pris skillnad mellan de chippen o BSR ? :S
Användarvisningsbild
av Ticken
Först och främst så skulle jag vilja tipsa om denna tråd, där just det här diskuteras.
Alltså vilket företag man ska välja för chipning och sådär..
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 52&t=42623

Sen finns den ett helt gäng trådar som behandlar det jag skriver om här nedan.. Så mer info om det finner du via sök-knappen..

Sen finns det inget rakt svar på din fråga, alltså. Min personliga åsikt är oftast att man får vad man betalar för. BSR är enligt egen erfarenhet superbra grejjer som alltid funkar.
Jag körde på mitt förra lilla projekt ett chip från Vikingchip, visst det funkade alldeles utmärkt. Även om jag upplevde spikningar redan vid 0,9 - 1,0 bars ladd.
Men det är väl inte dåligt för det, för bilen gick som ett skållat troll ändå :wink:
Nu säger jag inte att traderas 300kronors chip inte fungerar, men jag skulle nog iaktaga försiktighet.
Om du köper ett sånt och stoppar i det så skulle jag först och främst vara uppmärksam på spikningar vid höjning av laddtrycket sen som någon nämner.
Du har i det stora hela två sätt att höja laddtrycket där, även där ett billigt och ett lite dyrare. Jag föreslår, återigen en tryckklocka från BSR. Den går på ca 1250kronor, och då kör du med fördel den med grundinställning på 0,8bar.
Då borde det inte vara speciellt svårt att justera sen hur mkt du ska ladda, även om jag tror att det räcker gott och väl för dig.
Alternativ nummer två är att skaffa en pysventil, finns på i stortsätt alla möjliga styling och trimbutiker. Det är (enligt mig själv) en riktig skitlösning.
Den kommer ge laddtryckspikar vid olika belastning. Med andra ord kommer bilen ha ett visst laddtryck när du gasar på en raksträck och ett helt annat när du gasar uppför en backe högt upp på ett berg.
Skillanden mellan dessa är sannolikt avgörande för om din motor ska överleva..!
Efter detta finns det en rad åtgärder för mer effekt, men dom låter jag vara osagda då detta handlade om chippet.
Så, återigen. Ta vidare funderingar om valet i den andra tråden som jag länkade till & kolla in guiden som finns här på forumet för hur man gör för att installera chippet.

Jag passade även på att flytta den här tråden till Trim-delen då jag tycker den passar bättre där..

/Ticken
av duttowisch
Hej,
Jo chipet fungerar bra. Jag har faktiskt köpt två olika, dock det som sitter i är det som Bigfish68 säljer. Det fungerar bra. Laddtryck 0.8bar. Att chipet skulle vara sämre än BSR osv är bara blabla! Givetvis har Bigfish68 kopierat chipet från någon, BSR Vikingchip eller någon annan. Som sagt det fungerar bra.
Att jag köpte två olika bränsle chip är för att jag ska testa med bredbandslambdan sedan vilket chip som har den bästa A/F när den går oreglerat. Tändchipet skall också i senare. Har två olika. Det är dock svårare att utvärdera hur det går med det.
Jag har racekat och 2.5tums avgasrör. Snart även en A-kam på för lite bättre varvvillighet.
Som sagt lycka till! :)
av Norfolklinetolle
duttowisch skrev:Hej,
Jo chipet fungerar bra. Jag har faktiskt köpt två olika, dock det som sitter i är det som Bigfish68 säljer. Det fungerar bra. Laddtryck 0.8bar. Att chipet skulle vara sämre än BSR osv är bara blabla! Givetvis har Bigfish68 kopierat chipet från någon, BSR Vikingchip eller någon annan. Som sagt det fungerar bra.
Att jag köpte två olika bränsle chip är för att jag ska testa med bredbandslambdan sedan vilket chip som har den bästa A/F när den går oreglerat. Tändchipet skall också i senare. Har två olika. Det är dock svårare att utvärdera hur det går med det.
Jag har racekat och 2.5tums avgasrör. Snart även en A-kam på för lite bättre varvvillighet.
Som sagt lycka till! :)
Hur mkt kan man ladda på me bigfish68 chip ? utan att de spikar. :)
av duttowisch
Jag råkade ladda över 1.2bar och det funkade. Dock var det väldigt kortvarigt. Inget som kan rekommenderas. Ladda max 1.0bar med original turbo. Med ökat turbotryck medför givetvis ökat varvtal på turbon. Vilket medför mer förslitning. 1.0bar räcker gott. Byta kam istället eller porta toppen, eller båda. Men då ryker kanske kopplingen...
av Feten
Jag har också tänkt chippa och bestämt mig för att handla från klracing.se men jag fattar inte riktigt. På KL står det att nr på styrenheten innanför sidoplasten vid passagerarens fötter ska börja på 0 280 000, och på min box står det 9135591 P03 965? Kollar ja på fel ställe eller ska jag gräva djupare i boxen för att hitta rätt nr?
MVH, Feten
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]