I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hedstr3m
hej
har en liten fråga. tänkte slänga dit en dumpventil på min 960 16v turbo. har en hybriddump som jag tänkte använda, det jag undrar är vart jag ska ha den återcirkulerande luften? för att motorn ska gå på tomgång.
tacksam för svar
mvh viktor
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej..

Alltså, först och främst. Returluften ska till luftburken, alternativt slangen mellan luftburken och turbon.

Men, jag förutsätter att 960 16V Turbo inte är en volvo som volvo sålde kittad så orginal, därför är min fråga. Varför vill du göra på det här sättet? Du beskriver ju en åtgärd som är nödvändig för att inte påverka luftmassemätaren, men har du verkligen luftmassemätaren kvar efter denna ombyggnad?

Kör du med org sprutet?

/Ticken
Användarvisningsbild
av hedstr3m
Ticken skrev:Hej..

Alltså, först och främst. Returluften ska till luftburken, alternativt slangen mellan luftburken och turbon.

Men, jag förutsätter att 960 16V Turbo inte är en volvo som volvo sålde kittad så orginal, därför är min fråga. Varför vill du göra på det här sättet? Du beskriver ju en åtgärd som är nödvändig för att inte påverka luftmassemätaren, men har du verkligen luftmassemätaren kvar efter denna ombyggnad?

Kör du med org sprutet?

/Ticken
än så länge kör jag allt orginal förutom öppet luftfilter. sen ska jag chipa och öka laddet. men det kankse är bättre med org dump för motorn? annars va det mest för pysljudet ja vill ha en dump.
mvh viktor
Användarvisningsbild
av vetten
Om du höjer laddtrycket och kör med öppet filter så tror jag att du kommer att bli nöjd med dumpljudet ändå då det ökar ganska mycket iom. att den släpper mer tryck :mrgreen:
Användarvisningsbild
av hedstr3m
vetten skrev:Om du höjer laddtrycket och kör med öppet filter så tror jag att du kommer att bli nöjd med dumpljudet ändå då det ökar ganska mycket iom. att den släpper mer tryck :mrgreen:
det tänkte jag med men, det lustiga är att det låter inte alls så mkt de brukar göra. min kusin har en 940 turbo och han har ett ganska höggt dumpljud med öppet filter.

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]