I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av turbodream
Ska snart köpa nytt sportsystem till min V50 T5 07:a men kan inte riktigt bestämma mig.
BSR har en halvsats som är 2½ som kostar 5490kr samtidigt som jag kan få ett 3" system hos JT-tuning för 4300kr.
Tror ni det skiljer något egentligen mellan systemen, tror ingen kör med rostfritt vad jag har förstått.

Har ingen erfarenhet utav BSR:s system men däremot har jag monterat 3st system från JT på gamla 850:n och V70:n. Nån här kanske kör med JT på sin V50 och kan berätta.
Användarvisningsbild
av Brainy
Rent generellt så brukar väl 3" och JT i synnerlighet ha rätt så hög ljudnivå?

Jag håller mig till 2.5" de ggr jag köper sportsystem just för att ljudnivån är behagligare.
Ska du trimma så är flödet till och genom katalysator det viktigaste, efter kat så klarar du dig långt med "bara" 2.5".
Hur mycket kostar ett 2.5" Simonssystem? Dom har väl dessutom 5års genomrostgaranti på deras icke rostfria system om jag inte missminner mig.

mvh
Anders
av turbodream
Brainy skrev:Rent generellt så brukar väl 3" och JT i synnerlighet ha rätt så hög ljudnivå?

Jag håller mig till 2.5" de ggr jag köper sportsystem just för att ljudnivån är behagligare.
Ska du trimma så är flödet till och genom katalysator det viktigaste, efter kat så klarar du dig långt med "bara" 2.5".
Hur mycket kostar ett 2.5" Simonssystem? Dom har väl dessutom 5års genomrostgaranti på deras icke rostfria system om jag inte missminner mig.

mvh
Anders
Möjligt att ett 3" låter mer men man kan ju välja 2st ljuddämpare, simons e väl desamma som BSR kan jag tänka mig, då bsr också lämnar 5års genomrostgaranti.
Användarvisningsbild
av Brainy
2 ljuddämpare utgick jag iofs ifrån att du skulle ha i båda fallen.

Enligt mina krav så ska ett sportavgas inte låta märkbart mer in i bilen än orginalsystemet vid normal körning, på utsidan får det gärna låta sportigare. När jag trycker på så får det gärna låta högre och sportigare även in i kupén. Dessa krav har inget 3"-system jag testat / lyssnat på uppfyllt.

Men stör inte det dig så tycker jag du ska slänga på JT-systemet bara för att det är billigare :)
Användarvisningsbild
av Ticken
Nu måste jag slänga mig in här och dela med mig av erfarenheter!

Har nämligen precis monterat ett 3" på min 740 Turbo från JT.
Återkommer med länk till min projekt tråd så får du se hur det ser ut.

Hur som helst, så här tycker iaf jag att det är. Att säga att 3" kommer låta "för mkt" eller "för högt" är nog inget du behöver oroa dig för med två ljuddämpare.
Jag har som du turbo (och bara det dämpar ljudet en del), sen om du kör med två dämpare så är det perfekt. Det är det på min 740 iaf. (nu är det olika motorer och bilar och allt, men ändå).
jag upplever att kör man normalt så låter det LITE mer än orginal, men absolut inte mkt mer. Därimot när man drar på och får lite varv på motorn så morrar det rätt duktigt.
Men det jag försöker säga är att det är helt klart inga problem att ligga i typ 100 blås på en hög växel och föra ett normalt samtal i bilen.

MEN!

Att köpa ett avgassystem från JT är lite halvt obra. Passformen är INTE någe vidare om ärligheten ska fram. Vet inte om man kan kräva det direkt, men det är ett faktum.
Vi fick bygga om en del när jag skulle montera mitt 3" och jag är fortfarande inte nöjd. Det är fortfarande en del justeringar som måste göras.
Det är helt enkelt en del längder och skit om inte stämmer överens med orginalet.

Sen har jag även hört att JT har tydligen en tesdenes att rosta en del, men det låter jag varit osagt, för så länge har jag ju inte åkt runt med det. Billigt är det iaf, och det är väl det som talar för att det kan vara vettigt.

Rent effektmässigt så tjänar du INGENTING att köra 3" istället för 2,5" om det inte är så att du ska upp över typ 350häst eller nått.
Det låter bara mer.

Så, om jag vore du. Har du gott om pengar, köp ett riktigt rostfritt tex ferrita i 2,5". Känns effekten ändå angelägen så skaffar du dig en räserkisse också.
Tur hade jag som inte har nån på min 740. (bilen är för gammal).

Mellantinget är väl simons här tror jag, som ändå är rätt schysst vad jag hört. Har inte kört nått själv med har bara hört gott. Vet inte vad dom ligger i pris dock.

Och "budget", JT som medför en del egenheter men kan ju vara kul ändå.

jag tycker kort och gott att du ska köra 2,5". Det tror jag bli bäst.

Lycka till och hoppas att det här långa inlägget inte förvirrade dig allt för mkt, själv så är man lite trötter såhär på morgontimmarna och det är väl därför det är lite smått osammanhängade..

Lycka till!

/Ticken
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jag har köpt ett JT och aldrog mer... Billiga, men börjar rosta så fort man öppnar kartongen. Systemet jag har på 850in börjar se malätet ut på en del av svetsningarna, och då har den inte gått på några saltade vägar alls de senaste åren. Finns dem som lyckas fått sina jt att rosta igenom på ett år. Passformen skiljer brutalt... En del system slinker på plats utan problem och en del innebär bara problem. Sen är ju JT's bara alu-belagda medans bsr's är i kromstål / rostfritt vilket lär hålla avsevärt längre. jhag är inne på att köpa ett bsr system till S60in.

Sen lär man ju ha i beräkningarna att bilen får en lite trökigare karaktär med 3" eftersom den kommer tappa lite grann förutom på höga varv, där kan den i bästa fall ge lika mycket som innan. Ett 2,5" ger bättre vridmomentskurva. Och tester i bänk har visat att femmorna trivs bäst med 3" downpipe + katalysator och 2,5" resten så länge man ligger under 350hk.
av turbodream
Jag har nu smält all information och ni har nog rätt. Blir nog ett BSR system trots allt. Vet på min gamla V70 2.4T där körde jag med Ferrita främre rör med racekisse och 2½" resten och den gick bra den. Blir max en Steg 1 trimning på min V50 iallafall så....

EDIT: CCI-box bra eller anus ?
av 940 Turbo
jag kan också lägga in en erfarenhet av JT som jag har på min 940 hela vägen med 3" sportkatt det låter iaf inte för mycket med 2 burkar men mitt system passade halvbra medans kompisens satt som en smäck men nu efter 2 år så har det börjar rosta ganska rejält i skarvarna och då till och med mitt på sista burken. sen har det bara gått 1 vinter då jag köpte det på våren. men nu ska bilen ställas in och börja bygga på så då svetsar jag ett eget i rostfritt.
Användarvisningsbild
av Ticken
Att JT är SÄMST på kvalitet är ju snart allmänt känt.. men passformen verkar ju variera enormt.. Mitt är det sisådär med, måste såga i downpipen lite tror jag...

/Ticken

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]