I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Turbojonas
Efter som ja lyckats köpa den sämsta motorn v40 -01 så undra ja om ja kan sätta i en t4 motor från en 98-99 i min 01.Utan att de blir strul men några givare mm eller sånt.

Man vill ju kunna köra med mer än 200 hk utan att var orolig för att motorn rasar.
av Turbojonas
Nää,motorn i säg är väl bra om man ska köra orginal.Men efter att man läst lite på x40 forumet så är väl fas2 motorn lite klen om man ska trimma över steg 1.De är väl dåliga kolvar å tunna cylinderväggar.Där av frågan om de går att köra på ett T4 block på en 2.0T men ha kvar toppen.Är de några andra givare på Fas1 mot Fas2.

Jonas
av miken1000
2.0t motorn funkar jätte bra så länge man inte chippar den.Har precis råkat ut för att 4:an cyl spruckit pga för chippning.Så jag håller precis på med ett motorbyte på min 2,0t.Men jag har kollat upp att jag kan hinka i en t4 motor i stället utan att d ska vara några problem.Jag har en 00:a.Men jag är tvungen att ha en motor med samma årsmodell för att d ska funka.Skulle ha med dom ställbara kamaxlarna att göra.Sitter givare på kammen som måste vara likadan.Kan iofs inte svara för hur d är med den nyare motorn.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]