I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av montmorcey
Hej,
såg länken http://sv.bsr.se/products/ppc/programming/ i en tråd på forumet. Det verkar vara ngn typ av trimning som man gör själv. Är det någon som har testat?

Jag har en t4 och kör nästa bara landsväg/motorväg. Vore kul att få ner bränsleförbrukningen lite.
Vilka chip ska man kolla på?
Hur mycket måste man tänka på att motorn slits mer?
Finns det några issues med besiktning eller försäkring?

Tacktack
/m
Användarvisningsbild
av vetten
Slits och slits, ja det är klart att motorn och då kanske mest turbon får jobba lite mer men det beror ju alltid på hur man kör, vilket ju även gäller en otrimmad motor. Om du tokkör hela tiden ja då tär det väl en del men vid "normal" körning så är det ingen fara. Besiktningen lär inte märka något och om du inte talar om för ditt försäkringsbolag att bilen är trimmad så vet dom ju inte det och det ska nog mycket till för att dom ska börja kolla upp sådant vid en eventuell krasch såtillvida du inte fortfarande har motorgaranti kvar. Du kan ju alltid återställa motorn vid servicen så funkar det nog där också.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Du har alltså en S eller V40? Då kan du tyvärr inte trimma med PPC. Omlödning av chipp är det som gäller. (om jag inte missuppfattat totalt).
Användarvisningsbild
av vetten
Tomas88 skrev:Du har alltså en S eller V40? Då kan du tyvärr inte trimma med PPC. Omlödning av chipp är det som gäller. (om jag inte missuppfattat totalt).
Men snälla ?:-/ Det gäller ju en T4. Det står ju klart och tydligt i tråden ?:-/
av montmorcey
hej,
okok, tack för bra svar.
det är inte så att bilets chassi är för klent för att dunka in 40hkr till? måste man byta massa andra delar också?
XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Nyckeln finns nog i bilen så leta vidare

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]

Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]