I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev:
Brainy skrev:Jag hävdar dock att du kommer märka en bättre respons med halvsatsen med fullflödesdämpare.
Jag hävdar motsatsen av den enkla anledning att man vill ha fullt flås direkt efter turbon (= ökat differenstryck, alltså det tryck som driver turbon) för att få tryck fortare och därigen en bättre momentkurva. Och visst kan en halvsats påverka lite, men det är just lite och den tillför som sagt mest ljud.
Nu hävdar du ju iofs att halvsatsen kan påverka lite och det är just det jag påstått hela tiden.
Den är defintivt inte tillräckligt stor för att ensam motivera ett byte. Men vill man ha ljudet eller det gamla systemet är trasigt så...

Att du vill ha fullt flås direkt efter turbon är jag med på, men vi pratar om olika grader av trim och skillnadsgrad.
Xotica skrev:Jo men jag kommer stanna på steg1 programvara .. det enda som ska moddas mera är avgasröret så vad rekomenderas där .. ska jag köra 3 dp och sedan 2.5 från cat eller ?
Ska du stanna på steg 1 så kan du inte ha 3" DP eftersom det krävs steg 3-mjukvara till det.....

Så då blir det 2,5" efter katalysatorn som gäller då! :)
jag kör med 3 dp och 3" sportcat på min 940 sen resten 3" också. jag märkte iaf bra skillnad med att byta system. tror inte du behöver vara rädd för att byta din dp med mjukvaran och så det är ju inget som ändras mer än att turbon flåsar lättare och kommer snabbare upp i varv.
XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Nyckeln finns nog i bilen så leta vidare

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]

Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]