- lör 28 feb 2009, 00:26
Det är ALLTID jättedyrt eller massor av jobb att få en "SUGIS" att ge mer effekt än original, men har du pengar eller kunskap och ork så är en sugis mycket roligare än en turbo att trimma eftersom dom har en helt annan "motorgång" varvar mera och på ett helt annat sätt än en turbo som ju "fuskar" lite :mrgreen:
Så om du vill lägga slantarna på att få din sugis vassare så här kommer några tips:
Annan kam, Porta toppen, Chippa måste väl till och sen balansering av motorn, gärna höja kompet lite osv. Ja du kan göra massor av kul men dyra grejor för att höja effekten, men det kommer att bli dyrt.
Jag själv åker turbo på sommaren och den va inte vare sej svår eller dyr att trimma, men jag har haft andra bilar tidigare som inte haft turbo och lagt ner massor av jobb och pengar på och det är nästan så att jag tycker att dom har varit roligare att köra för dom kommer ju mycket mera och snabbare på vartalen än en turbo som tyvärr måste hämta lite tryck först :mrgreen:
Jo :mrgreen: Jag hade en VW-bubbla runt -76-77 som jag la ner massor av stålar på, 1835cc cylindrar och kolvar från "scat cat" två portstoppar som naturligtvis va planade 1mm, annan kam, balansering med lättat svänghjul som va 8:stiftat istället för 4 som va original Ja sen satt det dubbla Weber 36:or på den, plus dubbelbrytare(fanns väl inte elektroniska då). Alla onödiga kåpor på motorn va "öppnade" eller bortplockade, vassare kam med höglyftande vippor, sen naturligtvis en oljekylare i fronten med långa slangar under bilen. Förstärkta krängningshämmare i bak och naturligtvis bästa sortens hårda stötdämpare runt om, alla nödvändiga och onödiga instrument på brädan och Recardostol, ja BIG-fälgar naturligtvis och på den tiden FETA däck, tror jag hade 205:or bak och 195 fram. Ja den gick som ett skållat troll :-O)
Jag fick tillfälle att "Bänka" den en gång och då låg den på 114hp på bakhjulen :twisted:
Den gick ganska bra att köra "normalt" men om man ville få lite drag på den så hände det väl iprincip inget under 3500varv MEN SEN :-O) upp till 7500varv där jag hade satt Rödingen på så var det bara ?:-/ MERA :twisted:
Hade många roliga rejs med den eftersom det var ungefär då SAAB-turbo och Golf GTI var värstingar som inte så många åkte av :roll:
Ja alla stackars Mussar och Camarosar o.dyl. som fått sett feta bakdäck ett fett ormbo utan någon insats framför sej ?:-/ och utan att ha en chans att hinna ikapp :mrgreen: :twisted: HeHe :mrgreen: Skitkul.
Tror nog att alla frånåkningar och fortkörningar är preskriberade nu, men en gång så skulle jag prompt rejsa med en SAAB-turbo vid ett rödljus, ja jag tyckte den såg vass ut och dom två i bilen såg också ut att vara intresserade. Gissa vad jag upptäckte när det blev grönt? Men för sent ?:-/ Jo det va en traffipaxbil :-O) Nej han hann inte med :twisted: så jag kom hem utan häng. En vecka senare så blev jag kallad till förhör om en fortkörning som jag naturligtvis nekade till, hade inte ens varit där :lol: :lol:
Nedlagt i brist på bevis :twisted: :twisted: :twisted:
Ja det blev en liten utsvävning utanför frågan. Men vad jag vill ha sagt är att det är en STOR skillnad att köra sugtrim och turbotrim.
Jag tror sugisen vinner i längden pga. varvilligheten :shock: Men Faen så dyrt :evil:
HaDe
vetten
Det är aldrig för sent att ge upp "ELLER"