I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Xotica
Hejsan!

Jag funderar på att BSR trimma min v70 och undrar ifall ngn annan med samma motor och växelåda kan svara på några frågor ang detta.

Vars märker man skillnaden efter man steg 1 trimmat den? Är skillnaden stor jämfört med orginal? Ökar sjunker bensinförbrukningen ? Hur underhåller ni bilen med oljebyten etc,efter hur många mil?

Kommer säkert på fler frågor senare, men ni som svarar så länge ska ha ett tack=) !
Jag har iofs inte mjukvara från BSR men...
Det märks rejäl skillnad på vridet, som att köra en helt annan bil...
Bensinförbrukningen stannar på ungefär samma så länge du inte utnyttjar all den nya kraften hela tiden. I mitt fall sjönk den en aning, men eftersom mjukvaran kräver 98oktan så går det på ett ut.
Oljebyten, tja..jag byter varje vår och höst, blir väl mellan 6-750 mil mellan bytena. Men jag har alltid bytt ganska ofta..

/Thomas
Funk skrev:Jag har iofs inte mjukvara från BSR men...
Det märks rejäl skillnad på vridet, som att köra en helt annan bil...
Vad har du för trim på din bil då ? och har du automat eller manuell ?
Om du kikar runt lite så kommer du att inse att en del av effektskillnaderna kommer sig av att man mäter effekten olika. I praktiken tycker jag att skillnaden är obefintlig, och jag har provat båda. Priser, tja när jag gjorde min uppgradering så betalade jag väl strax över hälften av vad BSR skulle ha för mjukvara + avgas, delvis pga kampanjppris på avgassystemet. Idag ser det tydligen lite annorlunda ut prismässigt..

/Thomas
Såg att BSR skrivit ner vridet på automatlådan till 380 men inte hästkrafterna.

Kollade igen, nej båda satserna kostar 7900 men om man vill ha MTE så måste man åka ner till ngn av deras återförsäljare eller köpa deras softloader också vilket innebär en kostnad på 8995 - 10995 för plus versionen.

ser man dessa priser och kollar på BSR där man får dosan direkt och kan trimma själv så är ju antingen MTE väldigt dyra eller så är BSR väldigt billiga .. finns det för och nackdelar med MTE alt BSR vs MTE ?

förvirrad.. // André
Jag har helt enkelt mindre förtroende för BSR än TME.. Att jag dessutom har en av deras mjukvarukillar runt hörnet skadar ju inte. Fick mjukvaran laddad på lunchen... Handlar det om enbart om pris så kan man ju numera få mjukvara via Blocketannonser för kaffepengar. Det är förtroendet och servicen man betalar för. Att BSR tog runt 15000:- för sitt steg 2 (chip + avgas) och TME då var rejält billigare skadade heller inte.

TME har fler ställen man kan få laddat mjukvara på (eller hade i alla fall) så maila och fråga om du är intresserad.

Jag upplever i ärlighetens namn inte så stora skillnader mellan BSR och TME, vridet verkar komma en aning tidigare hos TME men det är allt.

/Thomas

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

Fungerar denna dragkrok som den skall? Se film: h[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]