- fre 02 dec 2005, 00:38
Ja, alltså det är ju inte så lätt att avgöra på rak arm... Det beror ju på hur händig du är? Ifall du har mekat med bilar förr etc.?
Är man händig så är det egentligen inga svårigheter, dock är det en del prylar som skall demonteras och det är viktigt att man inte glömmer av att montera tillbaka prylarna sen.
I vilket fall som helst rekommenderar jag dig att köpa Haynes Reparationshandbok för 940. Finns på mackar, mekonomen, micro, biltema, bilia, autoexperten... och kostar ca 240kr om jag minns rätt.
I denna bok beskrivs hur du steg för steg utför service och reparationer på din bil. En hel del bilder finns det också. Allt är inte med, men mycket som är viktigt. Har du en sån här så skall det inte vara några konstigheter.
Dock bör man som alltid inte stressa utan ta det lugnt (på vissa ställen är det väldigt trångt t.ex. då du demonterar insuget, inte kul att råka tappa en skruv, en teleskopmagnet är ett tips att ha till hands), ifall du inte gjort liknande arbeten förut, läs noggrannt igenom rep.handboken och se ifall du förstår vad som menas. Om inte så kan du förslagsvis skapa en tråd här på forumet.
Nästa steg är att kolla upp ifall du har de verktyg som krävs, t.ex. Momentnyckel. Ifall du inte har en momentnyckel och tänker köpa, så råder jag dig att köpa en med inbyggd gradskiva. Detta för att efter topplocksbultarna dragits åt med rätt moment, så skall de vinkeldras 90° (just denna vinkeldragning kan man göra ganska exakt utan gradskiva, men köper man en momentnyckel så är det lika bra att välja en med gradskiva på då man vid andra vinkeldragningar bör dra med andra vinklar som är svårare att göra via "ögonmåttet"). På mekonomen säljer de bl.a. Momentnycklar från TengTools. Kommer ej ihåg vad de kostar, men det är bra kvalié på dem.
Lycka till med arbetet!
Mvh Ramon