Hacke skrev:Ringer man bara försäkringsbolaget o frågar hur en eventuell trimning påverkar försäkringen. Jag funderar på eventuellt "chippa" bilen. Men är väldigt osäker. De e inte billigt om nåt går fel. O vad jag vet så e de olagligt, rätta mig om jag har fel. Man får inte så mycke info heller angående vad man köper. Man får mer info på en Tv som man köper för 10 000:- en vad jag har fått på mina mail till diverse företag ang. chippning av en bil för runt 8000:-. Där man leker med styrsystemet på en bil vars värde ligger runt 200 000:-.
Kom gärna med info för att upplysa mig..........
Mvh
http://www.garaget.org/?car=19635
Det här med lagligt eller inte så är det från bilprovningen/SFRO sida tillåtet att höja effekten med 20% och vridmomentet med 10%, denna information har jag hämtat från en artikelserie i Bilsport där en talesman från SFRO har uttalat sig. Denna artikelserie har iofs varit inriktad på bilbyggen som klassas som ombyggda eller amatörbyggda fordon, men detta är dom gränser som tillämpas vid ändring av motoreffekt.
Sen gillar inte försäkringsbolag och märkesverkstäder att man ändrar något överhuvudtaget, inte ens ett sportluftfilter är ok att montera på bilen...
Exakt vilken information om mjukvaran är det du söker? Det lilla jag vet om mjukvaruförändringarna är att laddtryck, tändkurvor, insprutningssekvenser/tider, bränslemängd ändras, men jag vet i ärlighetens namn inte hur jag ska tillgodogöra mig den lr mer information.
Det handlar (för mig) om att känna ett förtroende för firman och deras kompetens, visste
jag allt så kunde jag ju göra jobbet själv...
Mvh David