I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Pepopp
Jag har en B5254B motor (tror jag :nerd: ) som jag har tänkt sätta i en äldre pickup. Det behövs nån motorstyrning till detta projektet, var hittar man information om det bäst? Gärna på svenska. :-D Hur avancerade saker behöver man för att få det att funka? Det mesta är ju mekaniskt och analogt på pickupen idag, jag behöver bara minsta möjligt för att få den gå.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Vad är din definition på basal..? 5 cylindrar gör ju att utbudet av system begränsas en del, speciellt om allt ska fungera. Är man beredd att offra en del funktionalitet så går det ju att köra med härva + box från en 850. Men det krävs ändå mappning.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jomen precis.. 5 cylindrar ställer till det lite... Man kan inte "fuska" med wasted spark som 4/6/8/osv cyl, dom är grinigare/kinkigare med kam positionsgivare osv osv..

Enklast är helt klart Motronic4.3 från en 850.... Men "alla" vill ju ha det så det kostar säkert en skaplig slant... Och som sagt förlorar man vissa funktioner, såsom VVT, elgasspjäll(iofs kan anses possetivt), separata tändspolar och lite sånt...
Motronic4.4 funkar också, förutom att man lär bråka med startspärren.. Lite mer avancerat än 4.3, men fortfarande avsaknad av samma saker som 4.3(VVT osv). Största fördelen med 4.4 är väl att dom "enkelt" kan mappas.
OM RYSSEN KOMMER

Ruttet när världens två störs[…]

Uppdatering XC60

Jag är precis på väg att byta och […]

En följdfråga. Slocknar SRS sen eller […]

Där är 2 st anslutningar på t&au[…]