I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Davve9
#1538820
Gokväll!

Gör en lång historia kort, har nere oljetråget på v50 T5 Awd och tänker äsch känner på stakarna.. Sista var glapp. Tar isär och märker att lager banorna var dåliga. Men inte så de känns med fingret dock med nageln. Tar ut staken samt kolven och där är de inte heller bra.

Ser nästan ut som att vevlagret snurrat för de är riktigt kasst:/

Detta är min 18 års bil så har tid men självklart inte alla pengar i världen. Vill bygga en hållbar motor så jag kan köra med mycket kraft senare. 300hk+.

Bör jag ta ut vevaxeln och få den polerad samt vad för grejer bör jag inhandla ifall den går att rädda?
Lager, bultar, stakar, kolvar? Ringar? Vart hittar jag information om toleranser?

Har tillgång till svarv och maskinist, Men behöver er hjälp!

Vad tror ni?

/David
Användarvisningsbild
av Cotag
#1538825
Har man glapp på en vevsläng så är det nog sällan man klarar sig undan en slipning av veven och köp av tillhörande överdimensionslager.
Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart mot vad en begagnad vev eller motor kostar.

Antar att du haft rejält oljud i maskinen och att det är därför du plockat isär den. Har du kollat så att det inte finns ytterligare skador, som att kolv/arna slagit emot toppen exempelvis?
#1538830
Polera, nya lager och kolvringar o köööör bara.
Vi kan inte hjälpa dig utan bilder eller att du tar o mäter upp allt.

Titta över oljepumpen o ta reda på varför lagret såg ut som de gjorde annars. :-)

Är väl ingen vits med smidd vev utan stakar och kolvar till den motorn?
#1538861
Jo, vevhusvent var helt igensatt. Turbon hade rasat pågrund av det är min hypotes. Samt lagret.

Man kanske tar ut hela motorn och gör rent allt och mäter upp alla toleranser? Något att tänka på med oljepump samt sil?

Man får väl investera i värre stakar. 8-)

Bör man köra std lager?
#1538930
Hur långt har den gått? Frågan är om det är ekonomiskt värt det att renovera motorn du har jämfört mot att byta motor. Vill man göra det för att lära sig blir det ju en lite annan diskussion förstås. Ambitionsnivån spelar såklart också in.
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]