I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Berca
Hej,

Funderar på att låta trimma min 940 Turbo -98 165hk och vill ha det seriöst utfört. Inget pysventiltrim, utan ett paket som tar hänsyn till tändning och bränsle. Har tittat på BSR som ska ge 220 hk i sitt Steg 1 kit. Någon som har erfarenheter om detta eller vettiga alternativ?
Användarvisningsbild
av White
Kör med BSR bränslechip och Wastegateklocka på min 945 Classic och är skitnöjd. Tyvärr har BSR inga tändningschipp till dessa, så ska du chippa både tändning och
bränsle så kolla hos exempelvis KL Racing, dom har.

Hur menar du med "seriöst" utfört och vilken effekt har du tänkt dig? Är je en del andra kul grejer med man kan göra med dessa maskinerna. Har du funderingar på att
i första hand optimera toppen? Smidda stakar/kolvar kanske? Beror ju som sagt på vilken effektnivå du vill uppnå.
av Berca
Nja, "seriöst" var mer menat som befintliga firmor som erbjuder beprövade trim och som kan montera detta, inte nått hemmatrim/pys.

Jag tänker mig nått konservativt mellan ca 200-220 hk och där hitade jag BSR. Nätet är ju nerlusat mer trimförlsag så det är en djungel att försöka gallra utan egen erfarenhet. Planerar inte att byta kam eller bearbeta toppen då jag själv inte är så skruvkunnig.
Användarvisningsbild
av White
Då kan jag varmt rekommendera trimmet från BSR! Kör som sagt själv med deras 205hk trim i min Classic Ltt och är jättenöjd. Sedan har jag kompletterat med
2,5" sportkatt och 2,5" fullflödessystem samt ett K&N luftfilter i original luftburk, kan säga att det skjuter på rätt bra! :)

Ett hett tips är att köpa en hårdare wastegateklocka från BSR i stället för att spänna upp originalklockan, du får mycket bättre laddtryckskurva.
av Berca
Tack, då blir det så.

By the way, passar 745/765/945ornas stötdämpare på en 940 sedan rakt av fram och bak?
av Berca
OK, tack återigen för hjälpen!

Syns det på dämparen om det skulle vara till en multilink?

Ja det är ju åtminstone relativt frivil[…]

Nästa elbil från Volvo?

EX60 ska presenteras nu i januari och börja p[…]

Byte drivaxel manuell V70FT -09

Det ska komma lite olja när du drar ur drivax[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid […]