- fre 11 mar 2016, 05:09
#1056906
Tjenare! Detta är väll inte helt rätt forum att ställa denna frågan i men det är det ända motorforumet jag är medlem på så jag prövar här :)
Angående att byta ut motorn i en 740 mot en med mer häst. En V8 såklart.
Det står att Volvo har godkänt en 740 till 238 Hk, i villkoren står det vilka dämpare man måste ha för att man ska få registrera bilen med så mycket hästkrafter. Alla dom stötdämparna är Volvos egna stötdämpare.
Så min fråga är egentligen, är 238hk en gräns som inte går att ändra på även om man bygger om hela bakvagnen, framvagnen och bromssystem osv?
Eller är det bara gränsen för en 740 som man bytt till gasdämpare på?
Denna frågan gäller inte bara 740 utan alla bilar. Jag har aldrig hållit på men motorbyten och trimning förut men har blivit sugen på att bygga något nu och när jag kollade upp alla jobbiga gränser osv så blev jag ju nästan mörkrädd eller nåt. :shock:
För som jag har förstått det så är det typ en 305 som gäller om man ska hålla sig inom dessa gränser. Men det känns så ovärt att pilla i en 305 att besikta med bara för att riva ut allt igen och stoppa i en 350 eller nåt
Hoppas att det finns någon här som förstår och kan svara på min fråga :) Ni får gärna "dum it down" på svaren då jag är helt grön på det här med motorbyten och regbes/ombyggt fordon.
Angående att byta ut motorn i en 740 mot en med mer häst. En V8 såklart.
Det står att Volvo har godkänt en 740 till 238 Hk, i villkoren står det vilka dämpare man måste ha för att man ska få registrera bilen med så mycket hästkrafter. Alla dom stötdämparna är Volvos egna stötdämpare.
Så min fråga är egentligen, är 238hk en gräns som inte går att ändra på även om man bygger om hela bakvagnen, framvagnen och bromssystem osv?
Eller är det bara gränsen för en 740 som man bytt till gasdämpare på?
Denna frågan gäller inte bara 740 utan alla bilar. Jag har aldrig hållit på men motorbyten och trimning förut men har blivit sugen på att bygga något nu och när jag kollade upp alla jobbiga gränser osv så blev jag ju nästan mörkrädd eller nåt. :shock:
För som jag har förstått det så är det typ en 305 som gäller om man ska hålla sig inom dessa gränser. Men det känns så ovärt att pilla i en 305 att besikta med bara för att riva ut allt igen och stoppa i en 350 eller nåt

Hoppas att det finns någon här som förstår och kan svara på min fråga :) Ni får gärna "dum it down" på svaren då jag är helt grön på det här med motorbyten och regbes/ombyggt fordon.
Life aint easy for a boy named Sue..