Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Landin
#695346
Har hållit mig undan lite nyare Volvos tidigare då dom inte riktigt varit nått som tilltalat mig utan jag har hållit mig till Amazoner. Men så kom ju behovet av ny bruksbil.... Satt och kollade blocket dag ut och dag in, allt från snorbillig 240/Sierra/E30 osv till fina välvårdade Passater, V70, Golfar, pickisar, ja ALLT granskades noga utan resultat. Helst ville jag ha fyrkrafs eller bakhjulsdrift, kombi var ett stort plus. Så började jag prata med en bekant som hade en 945 stående, denna hade han bjudit ut flera gånger tidigare till mig men man hade ju skrattat i stil med "Haha aldrig att jag ska ha nått sånt där"... Men till slut insåg man ju att en helt rostfri 945, 3 ägare sen ny, nya remmar, sotsats, toppen genomgången, nya sommardäck, rätt prislapp... De vägde ganska tungt, så till slut, efter många försök till att pruta de redan vettiga priset (Man måste ju prova...) så gav jag mig motvilligt och köpte den. Bergis på att jag köpt en tokslö 116 hästare med öppen diff satt man ju lika fort och kollade om nån behövde en billig vinterbil, och isf skulle den nog ha åkt lika fort igen. MEN! Då fick ja ju lära mig att de var 131 kameler i den här, och han jag köpte den av sa att de var slungdiff på den också så då var den ju helt plötsligt lite bättre. Diffen provades såklart då det satt gamla uniroyal vinterdäck på den vid köp, och jodå, nog ritade den två fina sträck allt.
Man började ju inse rätt fort att den va nog inte så dum den här trots allt. Lastar ju i sinne, startar alltid och sköter sig snyggt. Så då var de ju lika bra att inse att den här behåller vi nog ett tag. Speciellt då stolarna och min rygg funkar bra ihop, har sviter från en tidigare olycka så stolar som "putar ut" för mycket i svanken funkar inte mer än någon mil för mig.
Så dom mjölkiga bakljusen och dassiga orangea framblinkersena ersattes mot nya från Vparts, självklart vitt fram och rödvitt bak. Uniroyal på plåtfälg ersattes med Bridgestone Noranza på 7" Penta och två Bosch profi ersattes med 4 lågt monterade SIM konverterade med 55w xenon ihopkopplat med Volvo original kabelsats och relä.

Bild
Nya regplåtar blev också inhandlade, dom gamla var från då bilen var ny, och skicket var därefter
Bild
En toning, rejäl polering och kanske en lättare sänkning så är jag helt klart nöjd med utseendet. Bakersta rutorna är tonade upptäckte jag, men blekta till den grad att de knappt märks om de inte vore för en rund fläck där de varit firmadekaler då den gått som firmabil i Åre hos nån elfrima där.
Bild
Må väl erkänna att den var värd sitt pris, saknade bromsljuset i bakrutan men en i byn råkade ha kvar ett från då han körde 945, så ja fick de :)
Bild
Rätt fin inuti, bara skuffmattan som är dålig, och sömmen på kanten på förarstolen av elgubbarnas verktyg så därför är de överdragsklädsel. Såklart blev det fort inhandlad diodkitt till instrumentbelysningen. Har även kvar original bandspelare inkl kodlapp och instruktionsbok! Fullt fungerande dessutom. Inget jag tänkt använda men är ju lite kul att spara då den funkar och allt till den finns kvar.

Dock insåg man ju att effekten kommer rätt sent på en sån här motor, är ju van tex Opel Omega 2.4, Merca 300D W124 osv där man kan leva på vridet och segdra den mer på sladd på trean... De gick INTE på den här, utan de var visst blåvarva som gällde. Detta tyckte jag var lite dåligt då dom flesta kurvor här i kring oftast är misslagomt tvära/långa så man vill åka på trean och mellanregister vilket som sagt inte B230in gillar, alt så är de fyran och ladda i en del krokar, och de är den ju också för slö för. Eller de går väll, men man kan inte hantera den lika bra med högerfoten så nu efter måndag då den ska besiktas så blir det detta...
* 940 original turbogrenrör
* Garret T28
* Saab 359cc spridare
* B230FT boxar, bränsleboxen är även chippad
* Ofantligt stor aluintercooler
* Vanligt enkelt öppet filter, tror de ska få hamna framför kylaren och ovanför intercoolern då batteriet sitter där 940T har luftfiltret, LMM kan man ju ha på innerskärmen/rambalken
* Downpipe ihopskarvat med original avgassystem, hade tänkt göra nått mer välljudande men insåg att lambasonden satt mitt under bilen och orkar inte hålla på att klippa och klistra överallt så katt och hela skiten får sitta kvar, skarvar bara ihop rören och sätter nått snyggt men diskret längst bak istället för gubbkröken.

Detta bör ju ge den lite bättre förutsättningar att nyttja lägre varv utan att sucka ihop, turbon är från en 200SX S14 och är byggd för tidigt ladd, hänger med upp till ca 300hk och ska ge fullt ladd från strax under 3000

Så, "lite" om min vinterhärk :) Mer kommer väl eftersom
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#695375
B230FB är faktiskt en riktig fin och skön motor. Den kräver dock ett lite udda körsätt, och kan ju givetvis inte jämnföra med en turbo :)
VX3 kammen som sitter i FB ger sitt bästa vrid strax över 3k rpm, så kombinerat med en turbo som laddar runt där ger en rätt rejäl kick :)
av Landin
#695386
Lucif3r skrev:B230FB är faktiskt en riktig fin och skön motor. Den kräver dock ett lite udda körsätt, och kan ju givetvis inte jämnföra med en turbo :)
VX3 kammen som sitter i FB ger sitt bästa vrid strax över 3k rpm, så kombinerat med en turbo som laddar runt där ger en rätt rejäl kick :)
Har provkört 740/940 med B230F tidigare och B230FB är helt klart bättre, men som du säger så krävs de att man vänjer om sig, jag är ju helt ny på dessa, eller volvo öht egentligen då jag tidigare aldrig ägt en volvo nyare än 1969. Jo nog tror jag den kommer sparka i rätt friskt från 3000. Är väll osett vad man kommer ladda, men är inte hästkrafterna i sig jag är ute efter utan att få mer ork i maskin på lägre varv, därav valet av liten turbo.
av Landin
#695669
Måste inhandla nytt batteri, sitter ett Banner där nu som är gammalt... laddar som den ska men de räcker med att man kollat lamporna med bilen avstängd så drar den väääääldigt sakta när man ska starta den. Sen kom bakslag modell "större". Har ju som sagt 55w xenon i extraljusen, jubel kom när jag skulle visa en hur de såg ut med xenon i dom och dom helt plötsligt hade damp och blinkade hejvilt och en del slockna och en del tändes ordentligt till slut, ibland lyste inga alls... Nu verkar dock blinkdamperiet ha slutat men däremot så har skenet gått från xenonvitt till mer lila sken. Luktar lampbyte gånger fyra. Har kollat igenom kablaget men hittar inget, allt sitter som de ska där jag varit och härjat och resten är ju Volvo original kablage in till kupen. Och ballasterna funkar som dom ska, vad jag kunnat se iaf.
av Landin
#695689
SA4AQS skrev:Kolla att det är ordentligt jordat.
Fint med 531 toppen och slungdiff, klart du ska använda original stereon =)
Har kollat kablaget, och så även jordpunkterna då de är två, sitter Volvo original kabelsats till extraljusen, som bakom grillen är ihopskarvad med ballast-kablaget. Men jag börjar fundera på om ständiga bristen på ström kan vara boven... Batteriet är ju som sagt sopslut och varje morgon är det på det berömda att den orkar starta.

Jo är ju en bra topp, och kammen ska väll vara rätt "kul" också. Dock kanske inte på en helt standard motor men med lite trim i övrigt så kommer nog kammen till sin rätt också
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#695696
Generatorn är ju inte direkt stark.. 60A har jag för mig. Byta till en större gör stor skillnad.
Har för mig att jorden ifrån generatorn brukar vara rätt dålig också, så kolla upp den/dra grövre kablar.
av Landin
#695699
SA4AQS skrev:531 toppen med VX3 kam är ju trim satsen till den vanliga F motorn =)
Ett nytt batteri kommer göra stor skillnad, med fyra extraljus kör du på två relän då med varsina 2.5mm² kabel från batteriet?
Har ett relä, men dubbla kablar, kabelsatsen är för två lysen, så en matarkabel och jord för två ballaster, så har jag kört i tidigare bilar också utan några som helst problem.

Lucif3r: På min sitter de en 80A iaf, och den laddar sina dryga 14 volt, har för mig att det är bytt generator en gång, har för mig de var skrivet i serviceboken

Men jag ska prova byta batteri, för de VET jag är dåligt, sen får vi se, om nått xenonproblem kvarstår
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#695703
Okej, då är den nog bytt till större, för jag hade 60A i min. Skulle egentligen ha bytt den då lysena dog när jag drog på stereon lite småhögt :P men blev aldrig av...
80A har jag för mig satt på turbo-modellerna, men är inte säker. 960 vet jag hade ännu större, om det var 90 eller t om 100A.

Vart någonstans mätte du upp dom där 14v? Om du mätte direkt på generatorn så säger det ju inte så mycket om hur kablaget mår på vägen till batteriet.

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]