Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dahlen
Hej nu är jag visst tillbaka i 740träsket ;)

Börja med att jag letat vinterbil som en tok så jag skulle ha nått att åka i medan jag går vidare med sugtrimmet i min 240.
Slutade med att jag nu står med en gammal klasskompis förstabil som han har haft sedan i slutet av 08, med åren så har han tröttnat på att ge den kärleken som den behöver så den är inte världens finaste men känns ändå lite för fin för att bara vara en vinterbil.

Dåligt med utrustning är det, det som finns är c-lås, bensinvärmare (ej testad), ac(okänt skick) och nivåmat eller vad det heter bak.

hastighetsmätaren kan få fnatt och låsa sig på 80 oavsett hur fort man kör. hjälper ibland att trycka på trippen några gånger så fungerar det som det ska, strul med mätarn? kupéfläkten rassla och gav inget flås..

lite rost finns och huv samt förardörr ska bytas ut, ev bakluckan med. elhissar ska hitta in.

Bjussar lite bilder på pärlan då :)

enda som är gjort är att jag har slitit bort den dåliga solfilmen..
Bild

Här syns anledningen till dörrbytet, kanske huven med. men dörren hälsade på en stolpe vintern -10 har jag för mig
Bild

reflexramp, får sitta kvar om jag inte lyckas komma över 760 ljus :D
Bild

rostig skärmkant :(
Bild

rev ur värmefläkten (kupé) och listade ut varför den rassla och inte ville flåsa på någon luft :lol: blir att köpa nytt..
Bild

målade grillen.. min gamla automathäck som ska skrotas hamna på bild med :roll:
Bild

nu står sju dagars jobb på listan sen ska jag montera värmefläkten och kolla över hastighetsmätaren :)
Användarvisningsbild
av Ståhl
Har en funkande fläkt till 740 liggandes i nån låda därhemma om det kan va intressant. :wink:
Anledningen till att hastighetsmätarn har låst sig är troligtvis mätarfel, har även en sån som ligger och skräpar ;) Dock finns det två typer av mätare till 740. 3 och 4 pin. Sen kan även felet vara så att hallgivarn i bakaxeln gett upp. Bara att resistansmäta den och kolla.

Såg ju skaplig ut, synd bara att det är "ful-fronten" :wink:
Användarvisningsbild
av dahlen
Det jobbiga är att jag måste ha en fläkt till en 740 med ac. Dessa ska tydligen snurra åt motsatt håll mot dom utan ac. Ang mätarhuset tror jag det är elektrolytkondningarna som börjar ge med sig.. Ska visst vara vanligt på dessa.. Så löder dit nya eller så hämtar jag reservdelsbilen jag har :) fläkten ska bytas nästa vecka för då ska jag förhopningsvis vara ledig :)
Användarvisningsbild
av Kompe
Såg väl ändå skaplig ut för att vara en vit 740 :wink: Om du får tag på 760 ljus köper jag gärna reflexrampen av dig 8)
Va har du för motor/låda/inredning då? ;-//
Användarvisningsbild
av dahlen
Hojtar till om jag ska sälja rampen.
Motor är en vanlig b230f som är SJUKT slö känns det som. M47 låd. Blå inredning med 940bräda. Blir nog svart i framtiden om jagkänner att jag ska behålla denna ett tag :)
Användarvisningsbild
av Kompe
Mer bilder! :twisted:
Användarvisningsbild
av dahlen
har inte blitt så mycket bilder på denna.. men liten update kan jag väll ge.

flyttade runt lite så 740in kom i trafik och 240in ställdes av. ska försöka få tid till rostlagning och renovering samt planing av topp på den.
Bild

tog bort emblemen bak, är mycket trevligare utan har jag konstaterat.
Bild

ett stycke slö motor.
Bild

med tanke på en miss från mig som jag kom på när jag såg denna styrboxen
Bild

så har jag konstaterat att denna 740in har det träliga styrsystemet så det är inte simpelt att bygga vidare med turbomotor i denna. så den får max gå vintern ut i min ägo för sedan har jag ingen användning av den, letar hellre tag i någon annan mer lämplig projektbil.

lyckades även med att rasa bakaxeln igår, eller ja det går fortfarande att köra men det rycker å har sig så blir att svetsa axeln imorgon.. det är andra 740in jag brukar och andra bakaxeln på just 740 jag lyckas rasa, otur eller har just 740 klena diffar..
Användarvisningsbild
av Kompe
Du kanske kör lite mindre aggressivt med din fina 240 än vad du gör mä 740'in? :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av dahlen
hade det varit så att jag hade kört aggressivt med denna så hade man kunnat tro det, men jag "leker" mer med 240in för den är lite piggare och därav roligare att sladda runt med. så på denna måste bakaxeln varit riktigt dålig på när jag köpte den :evil:
230fk går snålt

Okej men något måste känna av hur[…]

Spolarmotor fram

Hur byter man spolarmotorn fram på s40 sedan[…]

Ny stereo i min s40 2004

Tack för svaren, nu bara att installera.

Motorbyte Volvo 240

Väldigt snygg lyft!