Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Hej! :)

Efter att ha åkt runt alldeles för mycket i "pappas bil", XC90 -06, D5, kände jag att en egen bil inte vore helt fel, valet föll lite impulsartat på en Volvo 960!
Var väl ganska självskrivet att det skulle bli Volvo dock, övningskörde med XC90, 850 och V70, blev ju en blandning mellan dom senare :P
Hittade en 960 på onsdagen som såg fin ut och åkte och hämta den på torsdag kväll! :mrgreen:

2,5l motorn, fin sexa som låter ganska trevligt, dock inget ljud som man skryter av direkt! :|
Men, 5vxl manuell (mycket trevligt, ogillar automat), skinnklädsel, fungerande AC, glastaklucka, farthållare och andra lyxprylar väger upp för det saknade ljudet :-)-)
Komplett service-bok och en del andra nya prylar på bilen, jag är jättenöjd med första-bilen!

Såhär såg den ut när vi hämtade den, en del lacksläpp tyvärr, lite rost på bakre framskärmskanter, blekta bakljus och klonkande ljud i framvagnen!
Annars riktigt fräsch tycker jag, inga större saker för en 16 år gammal bil med 24700mil på mätaren! :-)-)

Bild

Bild

Bild
Sjukt ful "skyddstejp" :P

Bild
Ganska rent och fint i motorrummet, svettas inget än sålänge! :)

Bild
Lacksläpp :|

Bild
Schysst vaxad dock! :mrgreen:

Bild
Ev. nya fälgar till vinterdäcken, vad tycks?

Kommer börja blanda med E85, förhoppningsvis går det hela vägen till 100%!
Kommer i så fall byta bränslefiltret efter 1 tank 100%, ev. stoppa i en såndär grunka som flödar vid kallstart och spridare blir det kanske också (läst att V70 2,4/2,5T spridare ska funka)!

Måste fixas;
[X]Klonkande ljud framvagn
[X]Låset vid förardörren (armen mellan låskista och låsmekanism byttes)

Bör fixas;
[ ]Skinnet på dörrarna vid fönstren som släppt
[/]Handtag i förardörren "hänger och slänger" (trasig fjäder)
[ ]Få bort tejpen på bakluckan
[X]Måla vinterfälgarna
[X]På med extraljus och i med xenon i halv/hel/extraljus :-)-)
[ ]Sätta dit extra horn från V70
[X]Fixa lyktglasen bak
[X]Modifiera så det lyser uppe där bak också
[X]LED i bakljusen
[X]LED i blinkers och pos.ljus, även lysande sidoblink (Lysande blink kvar - blir nog USA)
[/]Köpa lackstift och lägga igen vissa lacksläpp
[X]Skaffa höger fönsterlist - denna saknas
[/]Nya stift, ny multirem, ny olja och filter

Vill fixa;
[ ]Skinnklädseln i stolarna bör få en rekond
[ ]Byta avgasrör, lite mera skönsång! :-)-)
[ ]Chippa för dom där extra kusarna och för att tjäna nån krona på bränslet
[ ]Öppet filter, för att höra när hon suger, hihi! :mrgreen:

---------------------
En liten "to do"-list för saker som ska åtgärdas när jag har den hemma!
Framvagn;
[X]Nya bussningar länkarmar, spindelleder
[X]Nya krängningshämmarbussningar + stag
[X]Nya yttre styrleder
[X]Kolla över resten och ev. byta nåt mer

Bakvagn;
[X]Kolla över bakvagnen och se om något behöver bytas eller åtgärdas (såg bra ut - och vad jag kunde känna så var där inga markanta glapp)
[X]Spänna handbromsen

Övrigt;
[X]Fixa motorvärmaren - Jordfelsbrytaren går (funktionstestad, funkade bra)
[X]Polera upp bakljusen
[/]Fixa fönsterhissarna bak (plåten i dörren rör sig inåt när det börjar gå trögt...hjälper inte att smörja)
[X]Fixa läckan när man tankar (bytt slangklämmor och påfyllningsrör)
[ ]Byta multiremmen - den är full med sprickor
[X]Rengöra luftfiltret/ev. byta
[X]Byta olja + filter (har grejerna, ska bara göras)
[X]Byta bromsbackar och vajrar till handbromsen
--------

Uppdateringar följer i tråden, vitala förändringar visas i denna posten och i tråden! :-)-)
Senast redigerad av 31 Eirike93, redigerad totalt 0 gång.
Lucif3r skrev:965/V90 är bra fina bilar. Om jag någonsin återgår till 7/900-serien ska den åtminstonde ha 960 front 8)

Skaffa lite större avgassystem så kommer 6an låta riktigt, riktigt trevligt :wink:
Ja, 940 är väl den som kan vara ett alternativ, men 960/90 är snyggast! :mrgreen:
Mjo, men frågan är vad priset för det blir, gillar när bilen är tyst och skön! :)
White skrev:Riktigt fin bil! :-)-)
Dock hade jag personligen valt automatlåda. Så jäkla trevligt med automat till 6:an, och dom lådorna är dessutom riktigt bra!
Vilket som är det riktigt fina glidarvagnar!

Hur ser inredningen ut? Är det skrynkel på dörrsidorna?
Tack! :D
Automat eller inte, kan hålla med om att "ska det va glidare så ska det", men är anti-automatare :roll:

Ja, tyvärr, dock bara en dörr där det släppt på båda kanter (passagerarsidan), resten är bara lite skrynkliga än sålänge :roll:
Åtgärdas detta bäst med varmluftspistol och något bra vinyl-lim kanske?

Första inlägget uppdaterat också! :)

Detta relä borde göra susen för att kunna styra intervallen på 960'n va? :)
"VAB 3B0955531"
http://backspegeln.com/tips_intervall.asp
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Trevligt!

Ang skrynlet så fungerar kontaktlim och en inte för varm varmluftspistol.
Ta bort bakre dämparen och sätt dit ett rör istället så har du ett fint muller alternativt att man tar bort den första ljuddämparen.
Bakljusen kan du nog våtslipa och klarlacka så blir de fina för en billig peng.
Relät borde fungera då el-systemen mellan 960 och 850 är ganska lika.

Känner att jag måste fixa mig en "ny" 965/V90 sen när jag har plats saknar ju min gamla så enormt mycket.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 51&t=59087
Användarvisningsbild
av White
Vet inte om det bara är jag som haft otur, men när jag våtslipat och klarlackat bakljus dröjde det inte så väldigt länge innan dom
började blekna igen. Mitt tips till en så fin bil: Köp nya på Volvo innan dom utgår ur sortimentet! Köper du "tillbehörs" hos något
annat företag får du bakljus med indragen nederdel, vilket inte följer karosslinjen på sena 940/960 samt S/V90.

Fina fälgar till vinterhjulen! :D
SA4AQS skrev:Trevligt!

Ang skrynlet så fungerar kontaktlim och en inte för varm varmluftspistol.
Ta bort bakre dämparen och sätt dit ett rör istället så har du ett fint muller alternativt att man tar bort den första ljuddämparen.
Bakljusen kan du nog våtslipa och klarlacka så blir de fina för en billig peng.
Relät borde fungera då el-systemen mellan 960 och 850 är ganska lika.

Känner att jag måste fixa mig en "ny" 965/V90 sen när jag har plats saknar ju min gamla så enormt mycket.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 51&t=59087
Ska testa med varmluft och kontaktlim då, hoppas på att det blir bättre då!
Låter det mycket mer inuti kupén vid långkörning då? :|
Blir våtslip på ljusen och sen det relät! :)

Synd på en fin 965, hoppas du hittar en ny igen! :-)-)
White skrev:Vet inte om det bara är jag som haft otur, men när jag våtslipat och klarlackat bakljus dröjde det inte så väldigt länge innan dom
började blekna igen. Mitt tips till en så fin bil: Köp nya på Volvo innan dom utgår ur sortimentet! Köper du "tillbehörs" hos något
annat företag får du bakljus med indragen nederdel, vilket inte följer karosslinjen på sena 940/960 samt S/V90.

Fina fälgar till vinterhjulen! :D
Ska testa iaf! :)
Ja, har läst att det ska va en annan design, men vad tar Volvo för dessa originala bakljus då? ?:-/

Tack! :-)-)
Klarlacka är inte det bästa. Det bästa är att våtslipa och sen polera upp lysena. Ett riktigt grisgöra men håller längst.
Jag har börjat (mest för att prova) på ett par fläckar på 855ans baklysen, bara gnuggat med lite autosol för hand, och det kan nog bli kalas om man orkar lägga ner energin :P
Lucif3r skrev:Klarlacka är inte det bästa. Det bästa är att våtslipa och sen polera upp lysena. Ett riktigt grisgöra men håller längst.
Jag har börjat (mest för att prova) på ett par fläckar på 855ans baklysen, bara gnuggat med lite autosol för hand, och det kan nog bli kalas om man orkar lägga ner energin :P
Klarlacken ger ju ett fint "djup" i lyktorna, det är snyggt, sen måste det ju hålla bättre med klarlacken! :)
Borde iaf inte bli sämre med klarlack?
Polerar du med Autosol? :)
För att få bort repor och få fram glans är autosol riktigt jäkla bra. Jag har aldrig använt det på lackad plåt dock, men det funkar säkert bra på djupt oxiderade lacker om man är lite försiktig.

Kör du med 1-komps klarlack så kommer klarlacken släppa/flagna/spricka bra mycket tidigare än baklysena skulle blivit solblekta.
Även 2-komp klarlack kommer släppa långt innan baklysena bleknar, dock håller det ju mycket längre än 1-komp.

edit: Jag har dock polerat med autosol på en lackad backspegelkåpa(plast) som var jäkligt repig. Många smårepor försvann och kåpan blev och se mycket fräshare ut än innan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08