- lör 04 aug 2012, 20:12
Hej, jag är ny här på forumet..första inlägget och första tråden... samt första volvon :lol:
Ett nytt projekt anlände idag på gårdsplanen! En röd(matt) volvo 240 av 1983 års modell! Mekaniken är helt okej, förutom lite service samt ny kamrem, det är nämligen B19K-motor
Putsandet började direkt, med tvätt(eller snarare gnuggning) först med noname-avfettning och sedan Biltemashampoo, då jag tyckte det var onödigt att gå på med lyxprodukter!!
Sedan inspekterades rosten, som begränsas till dörrarnas nedre kanter, samt skärmarnas nedre kanter, i övrigt helt ok, reservhjulsbaljan är svetsad en gång tidigare, så den var okej!
slipade och grundade lite snabbt dörrarna, och inom kort ska de svetsas!
till sist motortvättades den med!
Saker som ska göras:
- Svetsa rosten, samt spackla, slipa och lacka
- Polering(tänkte köra 4 stegs maskinpolering eller nåt, polergalen)
- Nya fälgar!
- interiörrengörning
Mer kommer!
Bilder!

Före tvätt...

Och efter... ingen större skillnad förutom att rosten syns bättre :lol:
sedan lite div.bilder!

interiören, den har gått 288000km/28800mil och jag är 3:e ägaren

Slipat, grundat, samt inspekterat över var det behövs svetsning

Motorn snabbtvättad, nogrannare puts i samband med polering!
Ska försöka uppdatera alltid när något nytt händer... och tanken är att behålla den i orginalskick! Någon som har fälgar eller navkapslar till salu?? Dock ska de fraktas till Finland, så kostar en del(för mig ?:-/ )
Kommentera gärna! :best

Ett nytt projekt anlände idag på gårdsplanen! En röd(matt) volvo 240 av 1983 års modell! Mekaniken är helt okej, förutom lite service samt ny kamrem, det är nämligen B19K-motor
Putsandet började direkt, med tvätt(eller snarare gnuggning) först med noname-avfettning och sedan Biltemashampoo, då jag tyckte det var onödigt att gå på med lyxprodukter!!
Sedan inspekterades rosten, som begränsas till dörrarnas nedre kanter, samt skärmarnas nedre kanter, i övrigt helt ok, reservhjulsbaljan är svetsad en gång tidigare, så den var okej!
slipade och grundade lite snabbt dörrarna, och inom kort ska de svetsas!
till sist motortvättades den med!
Saker som ska göras:
- Svetsa rosten, samt spackla, slipa och lacka
- Polering(tänkte köra 4 stegs maskinpolering eller nåt, polergalen)
- Nya fälgar!
- interiörrengörning
Mer kommer!
Bilder!

Före tvätt...

Och efter... ingen större skillnad förutom att rosten syns bättre :lol:
sedan lite div.bilder!

interiören, den har gått 288000km/28800mil och jag är 3:e ägaren

Slipat, grundat, samt inspekterat över var det behövs svetsning

Motorn snabbtvättad, nogrannare puts i samband med polering!
Ska försöka uppdatera alltid när något nytt händer... och tanken är att behålla den i orginalskick! Någon som har fälgar eller navkapslar till salu?? Dock ska de fraktas till Finland, så kostar en del(för mig ?:-/ )
Kommentera gärna! :best
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 0 gånger.