Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Hej där alla Volvofantaster!

Så sent som den 14/4-12 (i lördags) blev jag själv en ägare till en 740. Under hela min barndom och ungdomstid har jag ogillat de flesta Volvomodellerna på grund av deras utseende men aldrig tagit hänseende till alla de andra positiva sidorna av dem. Skönt att jag äntligen har insett hur charmiga bilar det är!

I alla fall. Lite bakgrund och hur det gick till för mig att köpa den kan jag berätta härunder:

I lördags var det kalas hemma hos oss för min yngre syster och jag hade inga tankar om bil då. Helt plötsligt nämner min mormors man/min låtsasmorfar att han känner en som säljer en gammal Volvo och undrar ifall jag är intresserad. För sekunden lät det inte intressant överhuvudtaget. Jag gillar ju inte 740, tänkte jag då. Men efter att han hade berättat lite om den så började jag bli intresserad och vi satt och pratade en stund om den.

Därefter så börjar jag kolla upp lite priser, försäkringar, skatt och sådant. Snabbt därpå så börjar jag prata med pappa och mamma om bilen ifråga och tillslut kommer vi fram till att jag kan åka och titta på bilen åtminstone. Sagt och gjort. Jag och en vän till mig åkte först hem till min mormor och hennes man och sedan så började vi promenera till deras vän som bara bodde några hus iväg. Där på deras uppfart stod bilen som jag inte ens hade lagt märke till tidigare.

Vi hälsar och jag börjar fråga lite saker om bilen. Jag går igenom den och kollar underredet. Jag startar den och lyssnar på motorljudet. Herren jag köpte bilen av pratade massa om den och visade papper på service, besiktningsprotokoll och så vidare. Jag fortsatte att gå igenom alla saker i bilen och när jag satte mig bakom ratten och ställde in stolen blev jag fast. Jag tänkte att jag vill ha den.

Jag frågade lite försiktigt om vad han kunde släppa den för. Snäll som han var, och då han ville bli av med den eftersom att den hade stått parkerad på deras uppfart och tagit plats under lite över 2½ års tid så begärde han 500 kr. Jag blev helt chockad över det, då jag minst tänkte mig 1500 kr eller liknande. Jag tackade ja, men hade inga pengar på mig då och jag sade åt honom att jag återkommer med pengar och min mor som skulle skriva den på sig så länge. Jag själv är 18 år gammal och har bara haft kortet drygt ett år, vilket gör att försäkringen blir något billigare på min mor tillsvidare.

Två timmar senare åker jag, min vän och min mor tillbaka till herren och jag räcker över pengarna, mor min skriver på papperna och jag lyfter in vinterdäcken (nya, odubbade) i bagaget. Sedan så hoppar jag och min vän in i bilen och börjar köra sakta fram och tillbaka för att få bromsarna att släppa efter. Därefter kör vi ned den till vändplatsen vid min mormor och hennes mans hus. Jag fyller på 30 liter i tanken och kollar på bilen. Värmekänslorna pumpar i kroppen. Min första bil. Min egna bil, som jag kan göra vad jag vill med.

Vi går in till min mormor och där försäkrar vi den, ställer på den och sedan så ger vi oss iväg och kör en mindre landsväg raka vägen hem till oss.

Nåväl, det var väl ungefär vad som hände när jag köpte den. Ett riktigt impulsköp med andra ord. Från att inte ens tänkt på att köpa bil till att sex timmar senare äga en. Stolt var jag efteråt. Riktigt lycklig.

Dock så fanns det nackdelar på den, vilket per automatik infaller med tanke på dess ålder. Även att den varit stillastående under så lång tid gav sina ytliga sår.
  • Matt lack
  • Kärvande bromsar
  • Spruckna sommardäck
  • Delvis rostig på sina ställen, dock väldigt lite ändå
  • Mögel på några få ställen
  • Dålig olja, vätska etc
Utöver detta så var den ovanligt fräsch. Herren hade varit ute och startat den någon gång varannan vecka för att hålla motorn ren, så den startar på bara en kort nyckelvridning. Det finns inga missljud överhuvudtaget, någonstans. Den går, bortsett från bromsarna, väldigt mjukt och fint. Alla elektriska komponenter fungerar. Till och med tankmätaren fungerar.

Sedan så är det då de positiva sidorna av den.
  • Två ägare, varav den äldre herren de senaste 17 åren
  • Ny kamrem innan avställning
  • Nya vinterdäck
  • Fullstämplad servicebok till och med 20 000 mil (rullat 29.350 mil sammanlagt)
  • Senaste besiktningsprotokoll blankt, bortsett från två "bra att veta". Rullat 150 mil sedan dess
Nåväl, några bilder ska jag bjuda på.

Som ni ser, väldigt matt. Detta ska åtgärdas med många timmars kärlek i garaget tillsammans med poleringsmaskin och rubbing/vaxning. Ska bli kul att lägga upp före och efterbilder när den blivit klar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu undrar ni säkert lite vad för tankar jag går i att göra på bilen. Det finns några saker som ska ordnas innan besiktning och som jag ska fixa på den.

Bland annat är slitna/defekta/bristande delar:
  • Länkarm, höger, fram Bild
  • Tuta Bild
  • Positionsljus bak, höger Bild
  • Infästning styrväxel Bild
  • Kärvande bromsar Bild
  • Sommardäck/Friktionsdäck/Odubbade vinterdäck Bild
  • Spolarvätsketank Bild
Detta är vad som är defekt i alla fall. Det jag ska göra på den för att bringa kärlek till den är:
  • Byta samtliga vätskor/oljor
  • Byta samtliga filter
  • Byta diverse slangar
  • Tändmodul, rotor, ev. fördelare
  • Tändstift
  • Diverse packningar/tätningar
  • Bromssköldar
  • Bromsslangar/rör
  • Bensinslangar/rör
Utöver detta ska jag även mäta lite spänning på lambdasond, generator, batteri och sådant. Jag ska även se över fläkt-, och generatorrem och så vidare.

Sedan vad jag vill göra på den i framtiden:
  • Få in en ny stereo, byta ut högtalare, få i en bas och ett slutsteg.
  • Tona bakrutorna samt bakrutan
  • Få på ett par fina fälgar
  • Fixa upp listerna
  • Få på nya emblem och fräscha upp grillen
  • Få på en fräschare slutrör+ljuddämpare
  • Eventuellt piffa upp interiören
En sak jag lovat mig själv är att bilen ska hållas fin, tas hand om och inte klåpas sönder. Detta är alltså (trots att det är en GL och en vanlig modell) en bil jag ska försöka hålla relativt original. Den ska inte köras sönder totalt och inte totalt sönderstylas som så många bilar görs.

Jag hoppas att någon fick intresse av att se lite av min bil och kommer att följa tråden allteftersom att jag kommer uppdatera den. Ska troligtvis inhandla lite delar till den i helgen och förhoppningsvis även en poleringsmaskin + tillbehör så att det kan påbörjas.

Uppdatering 24/4-12

Blev att hämta ut två paket idag. Alltid lika skoj att glatt åka till posten, gå in och säga sin kod, visa sin legitimation och därefter ta emot paket av vad man nu väntat så tåligt på! :D

Dessvärre så var det fel länkarm jag beställt. Inte i den benämningen att den inte passade, utan att det var den andra (sitter ju två, en stor och en smalare, heter väl främre och bakre bärarm/länkarm så vitt som jag uppfattat det?) varav jag tog förgivet att det var den stora som var skadad. Slängde nämligen bara en snabb blick under bilen innan jag beställde och tyckte att den såg dålig ut den med, men den smalare var ännu värre. Skit samma. Får beställa den smala också och sedan byta båda. Lika bra så.

Jag försökte dock ge mig på bytet av den arm jag beställde fel på hemma på garageuppfarten. Jag har en hel del verktyg och maskiner sedan jag hållit på med mopederna, så min tanke var att det ska nog gå bra. Dessvärre så var alla bultar och muttrar mer skadade än vad jag kunde ana. Det gick att få loss alla utom en jävla mutter som jag gick bet på. Dock så ville jag inte skada några väsentliga delar, varav jag gav upp och väntar tills jag inhandlat allt annat, nya muttrar+bultar och tar bilen till en kompis vars äger ett riktigt garage istället och fixar bilen där.

Nåväl, en bild kan jag bjuda på åtminstone.

Bild

Skriftlig Update 07-05-2012

Nu börjar det ta sig. Jag har inga bilder tagna nu, men jag kan rapportera hur läget ligger till.

Idag skickades sista paketet med bromsdetaljer, tändstift, glödlampor och lite sådant som behövs för att få den att rulla riktigt. Därefter är det enda jag ska inhandla två bromssköldar, styrväxelfästet och bromsslangar fram. Efter att detta har inhandlats har jag köpt allt som står på listan. Länkarmar är hemma, spolarvätsketanken är utbytt, olja och sådant är utbytt, alla felkoder åtgärdade och bilen går som en klocka i motorn. Det är som sagt bara bromsarna som måste fixas riktigt då frambromsarna fortfarande kärvar lite och slangarna var dåliga, så dessa ska renoveras/byta de skadade delarna. Sedan ny bromsvätska på det.

Snart besiktigas bilen förhoppningsvis och därefter kan det roliga börja med polering, uppfräschning av insida och toning av rutor och så vidare.

Dessutom var jag på arbetsintervju idag och hoppas på att jag får det jobbet jag sökt. Blir jag anställd så kommer projektet verkligen att gå bra mycket snabbare framåt än i nuläget då jag måste vänta några veckor mellan varje beställning.. Men men, sådant är livet!

Uppdatering 2012-05-12

Uppdatering igen.

Fixade lite med bilen igår i brist på annat. Kan ni se vad som är gjort med den?

Ett tips är att kolla kofångarna och backspeglarna.

Bild
Bild
Bild
Bild

Fick hem ett paket med bromsdelarna och tändstiften för några dagar sedan också. Bytte tändstiften och en trasig glödlampa direkt och jäklar vad motorn blev mycket piggare efter tändstiftsbytet. Blev som en helt ny motor. Måste varit väldigt dåliga tändstift innan.

Under den kommande veckan inhandlar jag styrväxelfäste, tuta och bromsslangar, sedan har jag allting som ska fixas på den inför besiktning. Ska bli riktigt skönt att få i ordning den.

Därefter kan jag börja med poleringen av lacken och allt annat skoj! :D

2012-06-06

Idag gjordes det sista klart och äntligen är bilen besiktningsklar. Besiktning är i och för sig redan bokad och ska in imorgon klockan 13.00 med den. Då blir det att se ifall allt jobb har lönat sig. Det har ju varit några veckor av tråkiga utgifter, förbannat tråkiga jobb och långa dagar i garaget, mycket svett, sår och svordomar i och med att bilen stått så pass länge så en hel del komponenter har börjat kärva. I synnerhet under bilen. Bortsett från det så var jag ute och körde en lång runda idag efter att ha gjort en rejäl luftning med däcktrycksverktyg för luftningen och bytet av huvudbromscylindern förra veckan.

Nu kändes bilen, och i synnerhet då bromsarna, som nya. Bromsarna släpper när pedalen släpps, pedalen blir stenhård halvvägs ner även med motorn igång vilket den inte blev innan och bromsarna nyper ganska bra. Förvisso är skivorna fortfarande lite smått rostiga, men när de väl slitit till sig kommer de säkerligen att nypa bra. Jag ska ta och köra bilen en bra runda innan besiktningen imorgon så att bromsarna är riktiga.

Lite bilder kommer på den efter att jag kört en skogsrunda för att kolla så att allting fungerade! :D

Bild
Bild
Bild
Det obligatoriska i en pilsnerhäck:
Bild
Förra länkarmen:
Bild

Sedan kan förhoppningsvis polering av lacken och allt det roliga börja om nu bilen går igenom besiktningen utan några större defekter! Håll tummarna för mig imorgon! :D

Saker jag söker:
  • Bakaxel + drivaxlar (Billigt)
Har du något av det jag skriver/skrivit ovan? Hör av dig på PM eller i tråden.

På återseende.

Mvh.
Senast redigerad av 5 Manofthelostworld, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nexus
vilket kap du gjorde ENDAST 500:-
Du kan ju sälja den lätt för minst 10ggr pengarna när den blir lite tillsnyggad.
Det där med inte styla ,fixa så mycket brukar spricka så lägg ner det direkt :lol:
Jag skulle inte röra min V70 sa jag vid köp nu har jag kostat på mera än jag vågar räkna 8)
Ska bli kul se vad du gör av denna och snälla kör ej ner det helt utan bevara i hyffsat skick.
av Karlie
Riktigt bra klipp det där! :D Skall bli intressant att följa utveckligen framöver.
Den såg ju jävulskt matt ut, men röda bilar brukar vara de absolut roligaste att göra iordning, då man kan få upp bra lyser i dem efter lite kärlek. 8)
Ett tips för att fixa till stötfångarna så dem inte ser så dassiga ut, är att använda sig av varmluftspistol. Kör man med "pistolen" ca 1dm ifrån fram och tillbaka så skall du se att dem genast blir gråare och snyggare igen. Du får dock passa dig för att köra allt för nära, eller med för mycket värme, så du inte smälter dem :D
Annars finns ju alltid Biltemas "Bumper Spray" eller vad fasen det heter. Funkar också riktigt bra, och dem blir mer åt svarta hållet, precis som på nyare 940is. Har kört detta på min 745a med riktigt bra resultat, och håller sig länge framöver.

Ser för övrigt att du har Regina som styrsystem, och även en annorlunda ratt. Airbag antar jag?
Tack för tipsen! Ska ta och kolla upp det med stötfångarna framöver när jag ska påbörja poleringen av lacken. Har förövrigt även beställt länkarm och spolarvätsketank, så när den är klar med det mekaniska påbörjas utseendet.

Angående tändningen så har du rätt. Med ratten vet jag dock inte, men jag tror att det sitter airbag i den. Är dock inte säker! :)

Mvh.
Användarvisningsbild
av Kompe
Känner igen det du sa om "första bilen" är nog så för oss alla :wink: Ska lätt följa din tråd och se vad som händer med din fina bil 8)
Kompe skrev:Känner igen det du sa om "första bilen" är nog så för oss alla :wink: Ska lätt följa din tråd och se vad som händer med din fina bil 8)
Ja, det blir väl lätt så att ens första bil är en stor kärlek! :D
Användarvisningsbild
av Kompe
Skojar du :lol: Saknar fortfarande min :(

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]