Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Jag har länge velat om jag skulle byta ut r-designen eller inte. Tanken på något större har slagit mig, provade lite V70 Bilar samt en del V60 dieslar. V60 gick tillslut bort för att den lastar mindre än min fd V50.
Jag var först helt inne på en V70 R-design, övervägde tom en ny T4 R-design, men fordmotorn föll mig aldrig i smaken.
Min storebrors fru plockade ut en ny 2,5 FT r-design och visst är den snygg, jag kunde hur jag än försökte inte riktigt förlika mig med hur den bakre kjolen ser ut på V70II med sportpaket. Den ser lixom påklistrad ut ovanpå befintlig kofångare. Hur som helst, valet föll på en svartmetallic V70II MY10 2,4D 175 hk/420 nm med 1400 mil på mätaren.
Med följande utr:
Svart metallic
Momentum
Tidur för värmare
High performance
Automat
Dragkrok
Nyckelavst krockkudde
mm.

Bilen är uttagen sent så det är ca ett halvårs nybilsgaranti kvar. Det lämnades dessutom 2 års garanti för att bilen var i något form av premiumsegment.
Min favoritegenskap på bilen är absolut det sköna motorljudet som 5:an ger ifrån sig, det är något som min fd 2,0d saknade fullständigt dvs ett behagligt morr vid fullgas.
Framtidsplaner: Större sommarfälgar, Polestar, Lite R-design attribut, toning osv. Räkna dock inte med några täta uppdateringar med dessa grejer då huset fortfarande sväljer all min tid ett tag till :-(O)

Nåväl här kommer lite bilder från volvohandlaren, det kommer bättre bilder framöver när jag byggt färdigt friggeboden som jag håller på med för stunden. Klicka på bilderna för förstoring.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Brainy
Härligt! Specen verkar vara rätt så lik min.

Jag gick samma väg och var sugen på att köpa en ny t4 r-design, men efter att ha långtestat stockholm - jönköping ToR i samband med bilsportmässan så insåg jag att jag aldrig skulle bli nöjd med motorn.

Var även sugen på 2.5FT, men valet föll till slut på 2,4D (sa fö till meken idag att jag ville lägga till en polestaruppdatering till servicen om en månad :) ) och när de skulle byta dieselvärmaren på min bil så fick jag en 2.5FT som lånebil, när jag gasade på så började jag ångra att jag valt en 2.4D, men när jag tankade så ångrade jag mig inte längre :)
Men 2.5FT är en riktigt riktigt rolig motor!

Kul att det kommer en till V70 som det ska hända lite på! Jag vill ha så mycket tips och inspiration som går :)
Användarvisningsbild
av wendtan
Brainy: Jag har sett ditt nyförvärv, ser riktigt fräsch ut! Vilken årsmodell är det?
Användarvisningsbild
av wendtan
Brainy: Provade du båda 2,4:orna? (dvs före och efter MY10) Hur upplevde du isåfall skillnaderna?
Ja, det kommer uppdateringar, skall försöka lägga en lackförsegling hyfsat snart med, har äntligen garage att göra det i :)
Användarvisningsbild
av Brainy
2010an är riktigt mycket bättre. Förutom bättre bottenvrid och bättre skjuts i bilen så upplevde jag registret lite längre, dvs jag behövde inte växla upp riktigt lika tidigt som på min. Vet inte om det sistnämnda stämmer eller om det bara var något jag inbillade mig. Skillnaden märktes tydligt.

Jag hoppas jag får ett längre register när jag polestaroptimerar min.

Edit: Tittade på lite momentkurvor hos polestar.
Min har maxvrid tom 3000rpm, sen börjar den dala rätt snabbt och det är just vid 3000rpm som jag upplevt att jag måste växla upp.
Med en polestaroptimering så kommer jag ner i detta vrid först vid ~4300rpm.

Din tappar faktiskt maxvridet ~2800rpm men är nere i min motors orginal maxvrid först vid ~3600mil. Antagligen därför jag upplever registret längre på din än på min.
Men det löser jag med ett polestar :) Jag får lite mer effekt men lite mindre vrid med en polestaruppdatering jmf med din motor.
2.4D 2008-2009 polestar: 205hk/450nm
2.4D 2010 polestar: 195hk/460nm
Användarvisningsbild
av wendtan
Tackar för feedback! Jag körde nämligen 185 hk d5:an bara någon timme innan jag körde min bil "båda med automat" och min bil kändes starkare från botten trotts lägre effekt. Jag provade dock aldrig den "gamla" 2,4an därför var jag väldigt nyfiken på hur du upplevde skillnaderna. Snålare verkar den nyare 5:an iaf vara på pappret. Intressant med skillnaderna i effekt hos polestar, det borde inte ha så mycket med möjligheterna till effekten att göra, snarare att distansiera den från den nya d5an.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag tror faktiskt främst skillnaden i effekt hos polestar har att göra med att din motor har bättre miljöklassning så dom inte kunde ta ut mer effekt ur den om de skulle klara utsläppsgränserna för den motorn.
Polestar.se skrev:En Volvo med Polestar Perfomance effektoptimering har samma certifierade bränsleförbrukning som standardversionen. Det är möjligt tack vare vår effektiva tuning av motorn, som bara ökar effekten när det behövs, dvs. vid omkörningar, långa uppförsbackar eller körning med tunga släp. Det innebär också att bilens miljöpåverkan är oförändrad, den håller sig inom gränserna för de certifierade utsläpp som är tillåtna.
Användarvisningsbild
av wendtan
Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit lite bilder på nyförvärvet!
Det som hänt är att jag började med att ta bort modellbeteckning och motoremblem, jag tycker det mest är i vägen när man vårdar bilen.
Funderade på att ta bort volvo märket bak med, men de får stanna tills vidare.

I bilen har inte några större förändringar tagit fart. Ett glasögonfodral har jag satt dit istället för handtaget på förarsidan. Jag funderar på en snygg gps lösning, men får titta över hur man kan dra kablarna dolt först.

Sen nappade jag på ett erbjudande i bilias tillbehörskatalog som de kallar designpaket exteriört, där fick man en takvinge beställd i bilens orginalkulör(dvs den kommer färdiglackad från fabrik) samt r-design dimljuskåpor och backspeglar inkl montering för ett hyfsat överkomligt pris. Det anges inte någonstans att priserna är inkl montering i tillbehörskatalogen, men om inget annat anges så är så fallet om jag förstår saken rätt.

Dioder i parkeringsljus samt nummerskyltsbelysning har jag även hunnit få dit. Xenonkonvertering dimljus kommer då jag har några kit liggande. Får se om jag orkar ge mig på helljuset med. Stänkskydd bak och fram har även införskaffats och skall monteras i det snaraste.
De lär få sitta på iaf vintertid.

Övriga funderingar som dykt upp är fjärrstyrning till motorvärmaren samt ett homelink "kit" Dvs de byter ut solskyddet mot ett med knappar för att styra homelink kompatibla enheter. I mitt fall garageportarna samt belysning på huset exteriört. Även en orginalsub kan hitta ner i bagagen även om jag som helhet är nöjd med hur highperformance låter i V70.
Vid tillfälle skall även silvervision lampor till blinkers införskaffas då det ser för tråkigt ut som det är nu.

Jag har hunnit lägga nästan 200 mil med bilen och jag älskar karaktären på denna 5 cyl diesel, motorljudet är faktiskt, för att vara en diesel riktigt trevligt. Jämfört med de 4 cyl dieslarna så är detta som natt och dag om ni frågar mig. Automatlådan är jag inte riktigt vän med än, och jag kör den ofta i de manuella läget vid aktivare körning. Jag hoppas att polestar uppgraderingen som jag tänkt låta göra, skall förbättra lådans uppförande lite. Om man jämför den med Bmws automater så är den lite sävlig och inte riktigt anpassad för aktiv körning.

En polering samt lackförsegling kommer under hösten när allt byggbråte lämnat garaget :-(O)
Fälgplaner finns, men kommer få vänta tills våren. Canicula eller Cratus är de jag tittar mest efter på blocket. Jag undviker egentligen helst 18" av komfortskäl men hjulhusen är ju gigantiska. Vi får se hur det där slutar :lol:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]