Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
Tjenare!
Tänkte att nu var de dags att ta tag i forums delen lite med bilen. De var ju ett tag sen jag hängde här och skrev
på garaget avdelningen :)

Lite historik om bilen då. Bilen har haft 3 ägare före mig. Den första ägaren är en firma, där bilen gått som "följe bil" till
stora lastbils ekipage. Var på chefen på företaget köpte ut bilen efter 3år och körde med den själv. När gubben blev för gammal
så såldes bilden till en släkting som jag då köpte den av. Han har också servat den och skött alla papperna som man ska. Bland
annat bytt turbo till en ny, renoverat ACn för 7000 med mera.

När jag köpte den så gick den lite halv dåligt, den ryckte och hade sig på jämna hastigheter. Så jag bytte alla tänddelar och vakuumslangar
men problemet kvarstår tyvärr innu. Men jag prövade att höja laddet lite på den utan att chippa den. Och ja, de gick väl bra ett par dagar sen började den banka i motorn och gick bara på 3 cylindrar. Av komp-testet att se så var de inget komp i cylinder 2. Så de blev till att riva skiten.

Jag tänkte nu här nedan lägga upp lite bilder på bilen och vad som skett på bilen den senaste veckan. Jag kommer sortera upp de i Dagar, så blir
lite lättare att hänga med... :)
Användarvisningsbild
av BamZe84
Dag1 ( dagen jag köpte den )

Så här såg den ut när jag hämtat den...

Bild

Köpt lite avgas delar och solfilm...

Bild

Plocka inredningen och såg de satt en guld box... GILLA! :-O)

Bild

Och bränsle boxen..

Bild

Så här såg den ut i motorutrymmet original...

Bild

Och detta hittade jag i sovrummet när jag meckat en hel dag :(

Bild
Användarvisningsbild
av BamZe84
Dag2 (avgasbygge)
Idag så blev de bygge av avgas då de gamla läckte som fan. Och såg allmänt tråkigt ut...
Men först så började vi såklart med lite grillning ute i garaget som riktiga män gör :)

Riktiga män äter korv...

Bild

Grillning pågår!

Bild

Ser ut som min AC kyler på bra :)

Bild

De gamla röret hade lite läckage över allt..som va svåra och hitta innan man fick ner skiten :)

Bild

Vinkelslipen man lövness :)

Bild

Riktiga män kör med 3" :)

Bild
Användarvisningsbild
av BamZe84
Dag3 (riva motorn)

Idag var en sån dag jag hade bestämt mig för att inte alls mecka. Utan bara åka ut till verkstan och hjälpa polaren att sätta
lite solfilm på hans bil. Men påvägen dit så började motorn banka och gick riktigt dåligt. Efter ett komptest så kom vi fram
till att de va nog toppackningen som gått. Så de va bara till att byta och börja riva....
Men som vanligt börjar vi med att grilla lite käk så man är redo för ös sen :)

Var bara tvungen...

Bild

Nu börjar de hända saker...

Bild

Toppen av, och man kan se mellan 1an och 2an så är packningen kass...

Bild

Här va de tomt :(

Bild

Nu börjar de ta fart ....

Bild

Såg även att ventil "tystarna" va rätt kassa...

Bild
Användarvisningsbild
av BamZe84
Dag4 (dags och sätta ihop de..)
Då var de dags att börja fixa för att sätta ihop allting igen :) Köpa alla packningar, plana toppen och fixa och dona.
Målet var att riva ena kvällen efter jobb, och sätta ihop den kvällen efter...

Lite skillnad på de nya och gamla ventil tystarna :)

Bild

Här är toppen monterad för planing...

Bild

Här börjar de ta sig...

Bild

Så klart så gick ena pinnbulten av trots vi värme..så de blev till och borra och göra nya gängor..

Bild

Ny förstärkt packning är nu på plats...

Bild

Allt på plats, dag för montering..

Bild

Och nu går bilen som en klockan på väg hem...på mindre 1 dygn va de klart :)

Bild
Användarvisningsbild
av BamZe84
Dag 5 (olje läckage)
Efter kört med bilen så upptäckte jag att den blå rök lite. Tänkte vafan turbon slut redan. Då den är nästan helt ny. Så började
forska lite i vad de var. Så hittade att den pissa ut olja från ett rör långt ner på blocket. Och de visade sig att de kom från oljereturen
på turbon. Antagligen så har den fått stryck när vi hängde av grenröret och inte torkade ta av oljereturen. Så blev till att byta den.
Men den såg inte riktigt likadan ut som den gamla. Men de verkade va något hemma meck den gamla.... Och alla är väl värd en iPad 2 64gb ? :)

Gamla och nya packningen...

Bild

NJUTNING!

Bild
Användarvisningsbild
av BamZe84
Dag6 (tvättning)
Idag så har de blivit städning och tvättning av Volvon efter allt klyddande och lite bilder på bilen..

Bild

Bild

Bild

Såå de va allt för denna gången :)
Användarvisningsbild
av BamZe84
[
Man tackar :) Den är riktigt fin och går som en klocka nu :)
Elhissar,fungerande ECC, farthållare, elhiss x4, halv skinn o m90...
Vad mer behöver man :)
Felmeddelande etc

Hej, S60 2005. Idag har jag lossat farthålla[…]

Stötdämpare vibration

Om man har bytt dämpare bak så ska man […]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]