Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Dags att göra i ordning och ställa på vinterbilen.

I år var det en hel del att pyssla med:
* Trasig strålkastare
* Trasig backspegel
* Inget batteri
* Styrled på torkararm hoppat av (eller vad den nu heter)
* L-vinkel på spolarslang gått av
* Trasig vacuumslang
* Kladdigt spjällhus
* Samt att reläboxen har haft sin beskärda del av kabelsmältor, så plasten alldeles under strålkastar-relät har smält ganska bra. Så mitt under färd kan relät ha halkat upp lite och man tappar allt ljus = skitbra på kvällen :D

Den som lånade bilen fick stenskott. Stor som tennisboll?
Bild

Densamma som lånade bilen vid ett annat tillfälle fick möte som kom över i motsatt körriktning och kunde inte väja mera.
Bild
Bild

Skitigt värre, inget jag härdar med att göra nåt åt på denna bil..
Bild

Lite skit i hörnen har ingen dött av :)
Bild

Den här var stel och torkat som bara den, samt riktigt tajt som den är nu, så inget som gick att korta av bara.
Bild

En massa olja överallt, vilket fick mig att fundera på hur spjällhuset verkligen såg ut.
Bild

Såg ju inte vacker ut, så jag tänkte att jag plockar av spjällhuset.
Bild

Visserligen "bara" in/utlopp för kylarvätska, och den har stått bra många månader nu, men såhär ska det väl inte se ut..
Bild

Nu vet jag inte hur illa det kan se ut innan det börjar bli fel, men det här såg inte vackert ut.
Bild

Nu så..
Bild

20 SEK för en L-vinkel. Visserligen backventil, men vafan..
Bild

Nåt som hänt förut, töväder med kallväderomslag, torkararmen sitter fastfrusen när man startar torkarna *klonk*
Tack och lov en enkel procedur att fixa.
Bild

Har gjort förfrågan på skrot för strålkastare och backspegel. Köpt nytt luftfilter. Ska köpa batteri.
Ställa på och besikta.
Jäkla slit bara för att ratta lite under vintern..
jupp, man hoppas ju.
Har inte införskaffat batteri än, så jag vet inte om den ens startar =)

740 SEK kommer strålkastare och backspegel gå på.. huvva..

Men nu har jag fixat en ny vacuumslang, eller det är nog inte vacuum här, det är väl bara lite sug från insuget.
Bild

Dessutom när jag gjorde ingreppet med att ta bort spjällhuset gick luftröret itu nere vid filterlådan. Men silvertejp is the shit!
Bild
jodå, Volvon kommer fortsätta rulla :D
men det här blir en extra bil, så både sambon och jag har var sin i vinter. Slipper man cykla i decimetervis med snö och minusgrader.

Funderar på om man ska tömma och spola rent kylarsystemet? dumt? onödigt? meningslöst? Den har ju stått i 8 månader nu.
Och vars gör man av med resterna sedan?
äh jag skippar kylarsystemspolning. Ids int..
Ljusreläboxen i motorrummet är en jävla härdsmälta, och fixa det tänker jag INTE göra. Känns inte värt det. Så det lutar åt att den kommer säljas efter vintern..
Någon som är intresserad att köpa den till sommaren kan ju höra av sig.
Grejen med ljusreläboxen är att ljusrelät glappar, och det finns inte en chans i världen att den kommer gå genom hela besiktningen utan att glappa någon gång. Ska försöka lägga tryck på den under locket får man se om det hjälper...

Jag fick ett paket från Skruvat.se idag: Luftfilter och L-vinkel till spolarna.
Bild

Nu funkar allt med torkare/spolning och spjällhus på plats, luftfilter på plats, batteri på plats.
Bild

Var lite nervös när jag skulle vrida om nyckeln, för med min vanliga tur ska alltid nåt jävlas. Men den funkar och låter som den går bra! tjoho!

Så imorrn tar sambon den, krossad strålkastare/backspegel och avställd hindrar inte henne ;)

Nu väntar jag bara på delar från skroten så ska det besiktas sedan, DET kommer ju iaf att gå illa, nåt måste ju göra det eftersom allt gått bra hittintills.

Än så länge spenderat drygt 1060:-. Typ en tredjedel av bilens värde... man funderar ju på vad man håller på med ibland.
så jävla skrattretande

Igår kom strålkastaren och vänster backspegeln. Fick dem levererat till jobbet.
Gött, fixa dit dem och boka besiktning tänkte jag då.

Vad händer på vägen hem? Jo, spegelglaset på höger backspegel ramlar av när jag kör iväg!!!!!! :-O)
Det tragikomiska i det hela var att kollegan jag skulle köra hem, sa undrande när han satte sig i bilen om bilen verkligen höll ihop och funkade. "jaaaadå", lovade jag. Och då händer detta med backspegeln...
Kunde inte annat göra än bara skratta.
Funderar starkt på att inte besikta/ställa på den. Att lägga ner 500 SEK till bara på en backspegel känns långt ifrån lockande på en bil som är så risig.

Sa ju att nåt skulle jävlas.. :evil:
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]