- fre 16 jul 2010, 13:25
#427906
Nu har slagskeppet anlänt till samlingen och blir därmed 740 nr 4 i min ägo. 5 om man räknar med den jag bytte bort till Dalmans :)
Jag fick den i vintras av mosters gubbe att ha som reservdelsbil till min förstabil som var både upprostad och sopslut i motor och koppling men jag fick aldrig hem den förrän nu.
När jag var iväg för några veckor sen för att få lös bromsarna som rostat fast så upptäckte jag att den var nästintill helt rostfri :shock: Framskärmarna och domkraftsfästerna fram är lite rostiga men annars är den riktigt fin i karossen. Och det kan bero på att förrförre ägaren lämnade in den regelbundet på rostskydd för en bil med ett tjockare lager rostskydd har jag då aldrig sett. Och så är det hål för rostskyddsolja borrade överallt :lol:





Det här tycker jag är underbart och något jag inte haft i nån av mina bilar förut, oklippta stereokablar :D


Sen jag fått hem den har jag satt tillbaka tändkablar och fördelarlock för att få den att starta. Först tände den lite men sen var den död.
Då provade vi med startgas och inget hände tills jag körde ner gasen i golvet för då jävlar visade den att jag inte satt tändkablarna på rätt plats :lol:


Luftmassemätaren sprängde jag iväg så röret gick av i några delar och gallret i mätaren sköt jag in i strålkastaren så det mer såg ut som en kaffesil
Sen lyckades jag få liv i tre ok på den så pass att den gick att provköra och den går som en dröm. Bromsarna tar väl lite dåligt nu innan jag fått bort rosten (och när ett ok bak är pluggat med en svetstång) men den går riktigt fint. Jag har inte hört en B230 som gått så jämt och tyst förut.
Fjädrarna och dämparna verkar däremot ganska slut så därför har den fått smeknamnet pråmen
Planen för den är att renovera bromsarna på den, stoppa i en generator och få alla lampor att fungera igen. Nu fungerar bara strålkastarna, resten är livlöst utom ett dimbakljus. Sen ska den besiktas och få bli vintertransport då mina nära på nya vinterdäck inte passade på glt'n när det är 14"
Jag fick den i vintras av mosters gubbe att ha som reservdelsbil till min förstabil som var både upprostad och sopslut i motor och koppling men jag fick aldrig hem den förrän nu.
När jag var iväg för några veckor sen för att få lös bromsarna som rostat fast så upptäckte jag att den var nästintill helt rostfri :shock: Framskärmarna och domkraftsfästerna fram är lite rostiga men annars är den riktigt fin i karossen. Och det kan bero på att förrförre ägaren lämnade in den regelbundet på rostskydd för en bil med ett tjockare lager rostskydd har jag då aldrig sett. Och så är det hål för rostskyddsolja borrade överallt :lol:





Det här tycker jag är underbart och något jag inte haft i nån av mina bilar förut, oklippta stereokablar :D


Sen jag fått hem den har jag satt tillbaka tändkablar och fördelarlock för att få den att starta. Först tände den lite men sen var den död.
Då provade vi med startgas och inget hände tills jag körde ner gasen i golvet för då jävlar visade den att jag inte satt tändkablarna på rätt plats :lol:


Luftmassemätaren sprängde jag iväg så röret gick av i några delar och gallret i mätaren sköt jag in i strålkastaren så det mer såg ut som en kaffesil

Sen lyckades jag få liv i tre ok på den så pass att den gick att provköra och den går som en dröm. Bromsarna tar väl lite dåligt nu innan jag fått bort rosten (och när ett ok bak är pluggat med en svetstång) men den går riktigt fint. Jag har inte hört en B230 som gått så jämt och tyst förut.
Fjädrarna och dämparna verkar däremot ganska slut så därför har den fått smeknamnet pråmen

Planen för den är att renovera bromsarna på den, stoppa i en generator och få alla lampor att fungera igen. Nu fungerar bara strålkastarna, resten är livlöst utom ett dimbakljus. Sen ska den besiktas och få bli vintertransport då mina nära på nya vinterdäck inte passade på glt'n när det är 14"
Senast redigerad av 3 päpplet, redigerad totalt 0 gång.
740 Turbo -87, 740 GL -85, 740 GLT 16V -88, Amazon -65 (evighetsprojektet), mm