Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Tänkte kasta in en tråd om min stora förbannelse genom mina år som bilägare! Trots märket= VW Golf anser jag detta kunna bidra med en del till även Volvo freaks :-)-)

Jag kommer börja med en övergripande story av det berörda objektet, VW Golf IV TDI/90Hk -98

Det hela börjar med att jag under en längre tid efter bekräftelse av fast anställning, längtat efter att för första gången få köpa mig en "riktig" bil. Alltså ingen skrothög, som kan förfalla vilken dag som hellst. Drömt, sagt och gjort. Bilen inhandlas i Örebro av mycket trevlig och pålitlig privatförsäljare, och jag har aldrig vart mera nöjd med ett bilköp än detta :) tänker jag för stunden. Inköpet sker i Maj månad 2007, jag åker runt en 2500 mils glädjefyllda mil inkl. semestrande upp till norra sverige under sommarsemestern.

Oktober månad kommer, jag har precis flyttat till ny lägenhet och ny stad pga. ändrade omständigheter. Ser fram emot att möblera nya lägenheten med nya möbler, och med lite fantasi och kreativitet inreda nya lyan! Efter cirkus en vecka boendes i nya lägenheten, kommer ytterligare en vanlig arbetsdag och jag sätter mig i bilen på morgonen för att som alla andra dagar: åka till jobb. Något stressad p.g.a. att jag kom iväg lite sent åker jag iväg. På 70 sträckan med wireräcke strax utanför Katrineholm, tittar jag bort någon sekund och snabbare än jag hinner reagera kör jag rakt in i wireräcket. Bilen studsar frenetiskt mot räcket, jag tappar vänster hjulupphängning och börjar kana på underredet och jag tappar styrförmåga och ena bromskretsen. Slutligen står jag stilla mitt på vägen, och har fortfarande inte insett vad som inträffat, är bilen verkligen smälld? sover jag fortfarande? vad gäller försäkringen? Efter några samtal är polis på plats, bärgare strax därpå och jag är snart hemma igen för att sansa mig och fundera över vad som ska göras.

Bilen var "givetvis" inte helförsäkrad, så innerst inne var jag införstådd med att jag själv skulle få ta hela smällen ekonomiskt. Även om jag försökte få min tilläggsförsäkring att täcka en del, sprack det och jag fick snabbt ta ställning till om jag skulle reparera eller inte. Slutligen bestämmer jag mig efter några veckors funderande och räknande, jag reparerar bilen för jag var så fäst vid den! Garage ordnas, inköp av delar börjar och snart var hela projektet i full rulle. All fritid vintern/våren 07/08 gick åt till bilen, och en hel del finansiering. Det var under denna tiden jag införskaffade mig en 245'a att ha som temporär bil, medans Golfen reparerades.

Skadorna var ganska allvarliga, mycket plåtjobb vilket betyder ganska tidskrävande jobb! Vänster tröskel, A-stolpe, förargolv osv. var illa däran. Dörren, skärmen och stötfångare köptes in nytt! Ny hjulupphängning ordnas (Hela fjäderbenet inkl. dämpare och fjäder)

Bild

Bild
Bilen efter krocken!
Följer här upp med flera bilder under arbetets gång på bilen!

Bild

Bild
Plåtjobbet inleds, och jag börjar demontera skadad plåt och syna alla andra ev. skadade detaljer

Bild
Detta var min dåvarande arbetsplats under fritiden :lol:
Och här kommer lite bilder när svets/plåtslagarjobbet väl satte fart!

Bild
Efter lite knack, och några punkter började plåten ta form! Nya plåtdelar kommer från en donatorbil jag skar bort hela vänstersidan på, för att sedan borra ur punktsvetsarna och plocka ur specifika detaljer!

Bild
Även Golvet byttes, och helsvetsades mot befintlig hel plåt!

Bild
Översyn efter att innanmätet bakom tröskeln/A-stolpen svetsats samman...

Bild
Tröskel påsvetsad efter en hel del formanpassning.

Bild

Bild
Och efter lite rostskyddsbehandling börjar det arta sig!

Återkommer med mera bilder!
Tomas88 skrev:MetalHJ. Jäkla jobb du har haft förstår jag. Hur ser bilen ut nu? Är den fullt reparerad?

Ärligt talat såg ju bilen ganska fin ut om man bortser från skadan då.
Tråden kommer nog bli lite förvirrande i början, då detta är ett ganska omfattande projekt! Kan inte nämna hela storyn i ett inlägg, då det skulle bli rent för långt och diffust...

Men ja, bilen BLEV helt återställd efter krocken! Och jag var kanonnöjd över allt slit och jobb jag la ner... Kostade även på ny lack på många delar! Detta höll i 20 dagar fr.o.m. påställningen (2 maj) efter reparationen. Efter dessa 20 dagar, skuttar ett vildsvin ut framför bilen och jag har inte en suck att veja. Smäller rakt i fronten i 90 km/h. Mera om detta kommer följas upp i tråden!
Och här kommer lite uppföljande bilder på resterande del av projektet etapp 1:

Bild
Nya fjäderbenet på plats...
Bild
Och det blev ju bra, efter lite trix!

Bild
Och nu sitter även hjulet på plats, första provkörningen ägde rum strax därefter :D Och resultatet var väldigt positivt, återigen hade jag min pärla på hjul igen!

Bild
Bild
Och nu var bilen besiktad och klar, efter 4 månaders slit! Glädjen var på topp...

...Men det varade inte så länge! 20 dagar senare ville ett vildsvin skutta ut precis framför bilen i 90 km/h och kreativt deformera min front lite:

Bild

Bild

Mer förklaring följer! /metalHJ

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]