ojdå har glömt bort detta forumet ;)
Kan väl uppdatera denna tråden lite, på det lilal som hänt.. man har inte fet plånbok som bilmek tyvärr så det har inte hänt så mkt.
Monterade ställbara KONI-dämpare iaf, runtom samt kilen/lesjöforsfjädrar
klämde på nya bussningar på k-hämmarlänkarna då, med rätt inspänningsmått, 42mm
Original nivomat för stel bakaxel, och ställbar KONI
klämde på k-hämmare bak som saknades och gjorde en hjulinställning
Hmm, stod 10.4mm toe-in efter montering av dämpare och fjädrar... inte alls bra.
Närmar mig sanningen
En spionbild
Hade lite skumma elfel, hookade in nått diagnosinstrument jag hittade på en hylla

Nehepp.
Visade sig att diodbryggan i generatorn var pajj,, Inga problem när man jobbar på en BOSCH bilverkstad tänkte jag. Fel.
Det sitter en nippondensogenerator på B204FT. Gott var dock att en av våra leverantörer, CARGO hade en diodbrygga till generatorn för runt 200-lappen
(densonummer ööhningint -8629)
Betydligt billigare än tusenlappen som volvohandlaren ville ha. Funkar finfint :)
köpte en B234 som projektmotor
Klämde på hålborrade bromsskivor fram från Zimmermann
Monterade 230v aggregat under skivan i skuffen tillsammans med ett slutsteg till en ghettoblaster boombox,
man lyssnar ju trots allt på musi ibland.
Nya Lyktglas har åkt på,
Stålomspunna bromsslangar från Goodridge
Nya belägg från Ferodo

Godislåda
Monterade S/V90 mittarmstöd
Monterade delbart volvo original drag :)
Plockade isär spjällhuset efter lite konstig tomgång och märker att spjällskivan är LÖS! :-O)
Monterade ett annat 16v-spjällhus jag hade liggande :)
En bekand måttade och gjorde ett grenrör åt mej, men jag har inte köpt det, ännu ;)
Får se när det bilr, det ligger i framtiden när ekonomin för ett större turboagg finnes..
och såhär såg det ut i verkstan 19e Januari 2008

kombin och 940in skäms till höger, den såldes strax efter detta togs
Med vinterskorna på
Bakre kardan, 965 16v Turbo med m46 övre och 940 med M90 den undre.. vilken är mer hållbar?
Fick en loppa i kontaktlinsen men tillslut satt lambdamuttern där

Får flytta lambdasonden när man klämmer i en M90. Annars pekar den rakt in i lådan. (ryms när de sitter en tunn M46..)
Det är här det händer grejjer
Kortade lägen på spakstället.
Pluggade gamla lambdasondshålet
en manlig olja måste man ha i en växellåda som ska användas. Sånt ska man aldrig snåla på
En koppling köptes, monteras när kommande motor kastas i..
Testkörning. Påsken 2008, landade i Narvik

112mil den dagen. Allt verkar funka finfint.
men avgassystemet var lite kasst.. mkt rost. så satte ihop en halvsats.

simonsrör och dämpare, 3" såklart. Då räcker det till framtiden
Loppade kardankröken mot dämpare, kapade dock bort en bit, såhär tajt blev de ungefär
Trycker till röret för att gå fritt för golvbalken

Monterat å klart
Kromat slutrör? neej inte för mej. Modda original upphängningsklammer så passar det simpa-dämparn

och ut med ett vanligt rör bara.

högt och fint, inget hängande jox
Våren kom.. Nya sulor, Dunlop SP SportMaxx och eiker skickade jag på blästring och pulverlackering.

Eftersom man har tillgång till grejer, så gjordes en ny hjulinställning såklart
sådärja
det var ca 1år sen :D
Smutsig bil
ojdå, bråttom i ett rödljus, ajjabajja

Bytte bakaxel då till en med bättre utväxling, 3.54:1 mot 3,73:1.. lite långsammare i starten,
men varvar inte så jävulskt på europavägen. momentstagen byttes och likaså bryggan dom sitter i. Den bryggan färstärktes med diverse 4kantsprofiler jag hade liggandes. :)
Gjorde ett wallpaper

1680x1050:
http://hacked.free-bsd.org/albums/960Ti ... 2wp_22.jpg
3000x2000:
http://hacked.free-bsd.org/albums/960Ti ... 82wp_o.jpg
åsså en bild på åbäket

Större:
http://hacked.free-bsd.org/albums/960TiC/IMG_0399.jpg

sen gav främre vevaxelätningen upp..
byttes såklart

eftersom remmen bara rullat 1500 mil här så fick den sitta kvar.
sen var de dags tänka på soppa, man måste ju stödja OPEC.
Ny botteplatta upphängd i vaggan under golvet.

sen nytt filter och sen klämma dit en 044-pump, satt perfekt med 60mm avgasklammer om jag inte minns måttet fel :)
gjort lite annat åxå, renoverat exx bromsok, höger fram,
bytt ett bromsok bak.
bytt kylare
bytt relä till elfläkten
svänghjulsgivare
tempgivare
klämt i original plyschamttor
handknackat ny värmeplåt övergrenrör, den som satt original sprack vid bulthålen..
byggt ett jsuterbart panhardstag.
Monterat original monteringssats för larm, med c-låsmotor i förardörren. ett CarGard ska i så småningom..
Såå. lite från detta år då..
köpte H-profilstakar
köpte turbokolvar som frästes av för lite mer fördelakrigt komp med 16v-topp
Börjat borra lite i B234-blocket. Här ska det bli en oljeretur

knoppen skiftnyckeln vilar på ska borras sen, där ska olja TILL turbon tas.
B234 ändras till B204
Sen gängar vi.. ½" rörgänga blir nog fiffigt.
Tätt

Sådär. Tack vare ½" gängan ska de va lätt sen uppgradera till en pressad slang. Men i början blir det klammer. är ändå inget tryck där
olja till vänster balansaxel gängas M12 och pluggas med bult + kopparbricka samt hydrauliktätning
Ska pluggas på båda sidor, samt returerna från balansaxlarna med
Kapade till lite 30x20 profil och gjorde små fästen.

ett fjäderbensstag blev det
en MSD Blaster 2-spole sitter monterad åxå som en polare bjöd på
Nu står fixandet still igen.. :D
//Erik