Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThaSaint
#115050
Ptjaa var på lunchrasten på jobbet å shoppade ny bil.
eller bättre begagnad kanske

960 Turbo 16v med B204FT och M46-låda

De obligatoriska första-dagen-bilderna då:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild

Bild

Bild

Defekter: dålig lack, lite bucklig, dassiga lister å blinker å lysen runt om.
inte så välvårdad i karossen alltså. Läkande vattenpump, Kamrem måste bytas.NU

Info:
- 24.000mil slog den om till på vägen hem
- mkt fräsch M46, känns toppen för att va en gammal låda
- helskinn som synes ovan, skulel dock föredra halvskinn. Elstolar, 3 minnen på förarsidan.
- eltaklucka
- fungerande ECC/AC
- B204FT kanske syns :P
- Farthållare
- Elhissar

Övrigt:
Känns riktigt slö :)
Intagen i sverige 05 åt han som ägde den från då tills idag,
då hade den rullat 17.000mil, så han har rullat 7k på 2 år med den.

//Erik
Användarvisningsbild
av ThaSaint
#118193
Japp! Men den kommer gå 'original' hela vintern iaf.. :)

//Erik
Användarvisningsbild
av VolvoNille
#120142
snygg bil du har köpt dig! :D
Nöjd med den?
Riktigt skön motor i övrigt! har själv haft en turbokonverterad 740 GLT 16V, gick som bare den. 8) Kör lugnt! :)
Användarvisningsbild
av ThaSaint
#280809
ojdå har glömt bort detta forumet ;)

Kan väl uppdatera denna tråden lite, på det lilal som hänt.. man har inte fet plånbok som bilmek tyvärr så det har inte hänt så mkt.

Monterade ställbara KONI-dämpare iaf, runtom samt kilen/lesjöforsfjädrar
Bild

klämde på nya bussningar på k-hämmarlänkarna då, med rätt inspänningsmått, 42mm
Bild

Original nivomat för stel bakaxel, och ställbar KONI
Bild

klämde på k-hämmare bak som saknades och gjorde en hjulinställning
Bild

Hmm, stod 10.4mm toe-in efter montering av dämpare och fjädrar... inte alls bra.
Bild

Närmar mig sanningen
Bild

En spionbild
Bild

Hade lite skumma elfel, hookade in nått diagnosinstrument jag hittade på en hylla
Bild
Bild
Bild
Nehepp.

Visade sig att diodbryggan i generatorn var pajj,, Inga problem när man jobbar på en BOSCH bilverkstad tänkte jag. Fel.
Det sitter en nippondensogenerator på B204FT. Gott var dock att en av våra leverantörer, CARGO hade en diodbrygga till generatorn för runt 200-lappen
(densonummer ööhningint -8629)
Betydligt billigare än tusenlappen som volvohandlaren ville ha. Funkar finfint :)

köpte en B234 som projektmotor
Bild

Klämde på hålborrade bromsskivor fram från Zimmermann

Monterade 230v aggregat under skivan i skuffen tillsammans med ett slutsteg till en ghettoblaster boombox,
man lyssnar ju trots allt på musi ibland.

Nya Lyktglas har åkt på,

Stålomspunna bromsslangar från Goodridge

Nya belägg från Ferodo

Bild
Godislåda

Monterade S/V90 mittarmstöd

Monterade delbart volvo original drag :)

Plockade isär spjällhuset efter lite konstig tomgång och märker att spjällskivan är LÖS! :-O)
Monterade ett annat 16v-spjällhus jag hade liggande :)

En bekand måttade och gjorde ett grenrör åt mej, men jag har inte köpt det, ännu ;)
Får se när det bilr, det ligger i framtiden när ekonomin för ett större turboagg finnes..
Bild

Bild

Bild

och såhär såg det ut i verkstan 19e Januari 2008
Bild
kombin och 940in skäms till höger, den såldes strax efter detta togs

Med vinterskorna på
Bild

Bakre kardan, 965 16v Turbo med m46 övre och 940 med M90 den undre.. vilken är mer hållbar?
Bild

Fick en loppa i kontaktlinsen men tillslut satt lambdamuttern där
Bild
Får flytta lambdasonden när man klämmer i en M90. Annars pekar den rakt in i lådan. (ryms när de sitter en tunn M46..)

Det är här det händer grejjer
Bild

Kortade lägen på spakstället.
Bild

Pluggade gamla lambdasondshålet
Bild

en manlig olja måste man ha i en växellåda som ska användas. Sånt ska man aldrig snåla på
Bild

En koppling köptes, monteras när kommande motor kastas i..
Bild

Testkörning. Påsken 2008, landade i Narvik
Bild
Bild
112mil den dagen. Allt verkar funka finfint.

men avgassystemet var lite kasst.. mkt rost. så satte ihop en halvsats.
Bild
simonsrör och dämpare, 3" såklart. Då räcker det till framtiden

Loppade kardankröken mot dämpare, kapade dock bort en bit, såhär tajt blev de ungefär
Bild

Bild

Bild

Trycker till röret för att gå fritt för golvbalken
Bild

Bild
Monterat å klart

Kromat slutrör? neej inte för mej. Modda original upphängningsklammer så passar det simpa-dämparn
Bild
och ut med ett vanligt rör bara.
Bild
högt och fint, inget hängande jox

Våren kom.. Nya sulor, Dunlop SP SportMaxx och eiker skickade jag på blästring och pulverlackering.
Bild
Eftersom man har tillgång till grejer, så gjordes en ny hjulinställning såklart
Bild

Bild

sådärja

det var ca 1år sen :D

Smutsig bil
Bild

ojdå, bråttom i ett rödljus, ajjabajja
Bild
Bytte bakaxel då till en med bättre utväxling, 3.54:1 mot 3,73:1.. lite långsammare i starten,
men varvar inte så jävulskt på europavägen. momentstagen byttes och likaså bryggan dom sitter i. Den bryggan färstärktes med diverse 4kantsprofiler jag hade liggandes. :)

Gjorde ett wallpaper :P

Bild
1680x1050: http://hacked.free-bsd.org/albums/960Ti ... 2wp_22.jpg
3000x2000: http://hacked.free-bsd.org/albums/960Ti ... 82wp_o.jpg

åsså en bild på åbäket
Bild
Större: http://hacked.free-bsd.org/albums/960TiC/IMG_0399.jpg

Bild

Bild
sen gav främre vevaxelätningen upp..
byttes såklart
Bild
eftersom remmen bara rullat 1500 mil här så fick den sitta kvar.

sen var de dags tänka på soppa, man måste ju stödja OPEC.
Ny botteplatta upphängd i vaggan under golvet.
Bild
sen nytt filter och sen klämma dit en 044-pump, satt perfekt med 60mm avgasklammer om jag inte minns måttet fel :)

gjort lite annat åxå, renoverat exx bromsok, höger fram,
bytt ett bromsok bak.
bytt kylare
bytt relä till elfläkten
svänghjulsgivare
tempgivare
klämt i original plyschamttor
handknackat ny värmeplåt övergrenrör, den som satt original sprack vid bulthålen..
byggt ett jsuterbart panhardstag.
Monterat original monteringssats för larm, med c-låsmotor i förardörren. ett CarGard ska i så småningom..

Såå. lite från detta år då..
köpte H-profilstakar
köpte turbokolvar som frästes av för lite mer fördelakrigt komp med 16v-topp :P

Bild
Bild
Bild
Bild

Börjat borra lite i B234-blocket. Här ska det bli en oljeretur
Bild
knoppen skiftnyckeln vilar på ska borras sen, där ska olja TILL turbon tas.

B234 ändras till B204
Bild

Sen gängar vi.. ½" rörgänga blir nog fiffigt.
Bild

Bild

Tätt
Bild
Sådär. Tack vare ½" gängan ska de va lätt sen uppgradera till en pressad slang. Men i början blir det klammer. är ändå inget tryck där

olja till vänster balansaxel gängas M12 och pluggas med bult + kopparbricka samt hydrauliktätning
Ska pluggas på båda sidor, samt returerna från balansaxlarna med

Kapade till lite 30x20 profil och gjorde små fästen.
Bild
ett fjäderbensstag blev det

Bild

Bild

en MSD Blaster 2-spole sitter monterad åxå som en polare bjöd på

Nu står fixandet still igen.. :D


//Erik
Användarvisningsbild
av Tomas88
#280906
He he. Det är vad jag kalla uppdate det :wink:
Åså har vi tydligen två med koni dämpare då. Tycker du det blev lika stor skillnad som Ticken?

Fin bil i alla fall och som Brainy sa. Välkommen tillbaka.

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pu[…]

Hej På vissa 940 så blir dörrsido[…]

Jag ser felkoden ECM-720A "ECM / Immobilize[…]

Stötdämpare vibration

Om man har bytt dämpare bak så ska man […]