Sida 1 av 2

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: ons 18 mar 2026, 18:35
av MartinS
Idag skrev jag kontrakt på en "ny" (läs begagnad) bil. En XC40 T4 AWD Incription från 2022. En av få T4 av den årsmodellen, men en B4 eller T4 spelar mig inte någon roll, jag kör ju ändå mest på landet där en effektivare Start/Stop varken gör till eller från i det stora hela (vi har ett trafikljus i hela kommunen:-)).

Thunder Grey lack, Amber skinnklädsel med off-black inredning och 21" fälgar som jag inte vet vad dom heter, dom beskriv som "21" 5-Triple Open Spoke Black Diamond Cut".

Skall bli riktigt trevligt att mysa runt i den här i sommar, leverans om ett par veckor.


Sneak peek bilder från hallen...
framskärm.jpg
framskärm.jpg (1.13 MiB) Visad 13197 gånger

inne.jpg
inne.jpg (1.21 MiB) Visad 13197 gånger

Re: Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: ons 18 mar 2026, 20:16
av UnleashFusion
MartinS skrev: ons 18 mar 2026, 18:35
Spännande och bra färg-kombo! Amber-skinn är riktigt trevlig. (jag är dock mer förälskad i den bruna-skinn) men amber är definitivt 2a :'D

Re: Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: tor 19 mar 2026, 04:58
av MartinS
UnleashFusion skrev:
MartinS skrev: ons 18 mar 2026, 18:35
Spännande och bra färg-kombo! Amber-skinn är riktigt trevlig. (jag är dock mer förälskad i den bruna-skinn) men amber är definitivt 2a :'D
Interiör/färg var definitivt ett plus för just denna bilen, kontrasten ljust/mörkt faller mig verkligen i smaken. Finns det bruna skinnet till XC40, jag har inte sett en brun skinnklädsel i någon under den tid jag skannat begagnatmarknaden (har bara kikat på årsmodell 21-23 dock).

Re: Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: tor 19 mar 2026, 17:25
av UnleashFusion
MartinS skrev: tor 19 mar 2026, 04:58
UnleashFusion skrev:
MartinS skrev: ons 18 mar 2026, 18:35
Spännande och bra färg-kombo! Amber-skinn är riktigt trevlig. (jag är dock mer förälskad i den bruna-skinn) men amber är definitivt 2a :'D
Interiör/färg var definitivt ett plus för just denna bilen, kontrasten ljust/mörkt faller mig verkligen i smaken. Finns det bruna skinnet till XC40, jag har inte sett en brun skinnklädsel i någon under den tid jag skannat begagnatmarknaden (har bara kikat på årsmodell 21-23 dock).
Det är en bra fråga, har faktiskt inte koll på vad för färger/kombo man kunde få MY21-23.(så kan inte bekräfta ifall brun-" var ens tillgänglig). Det var annorlunda från t.ex. England(Som bara hade Charcoal, Blond som alternativ). inte nog med att försöka hitta "broschyrer" är svårare än dom tidigare årsmodeller.

Re: Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: mån 30 mar 2026, 20:16
av MartinS
Leverans idag, kul med lite modernare bil, känns bra ännu så länge. Riktigt bra komfort trots 245/40-21 däcken. Lite för mörkt ute för att ta bra bilder på inredningen.

Riktigt trevlig färg Thundergrey, ljusgrå i solen och ganska mörkt blå i skugga/mörker.
IMG_0898.jpeg
IMG_0898.jpeg (1.13 MiB) Visad 11379 gånger
IMG_0897.jpeg
IMG_0897.jpeg (1.39 MiB) Visad 11379 gånger

Re: Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: fre 03 apr 2026, 23:32
av batmac
Tror det blir kanon, skönt när man har tålamodet så det blir helt rätt. Snygg färg både in- och utvändigt. XC40 känns som en väldigt lagom bil.

Re: Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: lör 04 apr 2026, 10:56
av MartinS
batmac skrev: fre 03 apr 2026, 23:32 Tror det blir kanon, skönt när man har tålamodet så det blir helt rätt. Snygg färg både in- och utvändigt. XC40 känns som en väldigt lagom bil.
Ja storleken är väldigt lagom för mig, även om den med dagens mått är en ”liten suv” så är kupén rymligare än min v60-13 och den xc60-09 jag hade förut. Den upplevs som väldigt stor i garaget där min v60 brukar husera.

Re: Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: tor 23 apr 2026, 18:43
av MartinS
Så fick jag flyttat över kameran till nya bilen, egentligen vill man kanske ha den i centrum på rutan men då skymmer kolossen vid bakspegeln bilden, men detta blev ju ändå rätt okej.

IMG_1041.jpeg
IMG_1041.jpeg (5.46 MiB) Visad 9094 gånger
Den är nog lite diskretare när inte kvällssolen ligger på rätt framifrån.

Re: Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: ons 13 maj 2026, 19:26
av MartinS
Ikväll blev det äntligen lite garagetid för att få ordentlig ordning på skicket efter att Volvo Retail ”rekondat” den inför köpet. Att dom inte gjört ett bättre jobb är pinsamt tycker jag.
IMG_1099.jpeg
IMG_1099.jpeg (382.33 KiB) Visad 8023 gånger

IMG_1100.jpeg
IMG_1100.jpeg (5.4 MiB) Visad 8023 gånger
Också ett par bilder på interiören, jag kam inte tänka mig en stilrenare och snyggare inredning i en Xc40.
IMG_1102.jpeg
IMG_1102.jpeg (4.61 MiB) Visad 8023 gånger

Också den riktigt eleganta knoppen, pricken över i’et.

IMG_1105.jpeg
IMG_1105.jpeg (2.27 MiB) Visad 8023 gånger

Re: Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Postat: tis 23 jun 2026, 07:52
av MartinS
Kolvarna till bakluckan har börjat gneka när den öppnar/stänger och jag har sett att lamporna i dörrhandtagen har massa vatten i sin. Tid bokad på verkstaden i augusti för åtgärd på garanti.
handtag.jpg
handtag.jpg (1.06 MiB) Visad 54 gånger