Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Så lite kort info om min kära bil. :)

Det är en volvo 780 Bertone -90 med en motor som heter B204FT och växellåda M46.
B204FT står då för 2.0 Liter 16 Valve Turbo Intercooler. Den är på 200 hk original. Har ett tilläggssystem som heter FET, vilket i en enkel förklaring är Turboplus paket, fast lite mer avancerat än det turboplus paket man monterar på en 740 med B230FT till exempel.

Denna bil med just denna motortyp är tillverkad i 165 exemplar, varav 3 st finns i sverige. Min är den enda som heter B204FT, för jag är ensam om att ha katalysator på min motortyp. Dom andra 2 bilarna med likadan motor har B204GT, vilket innebär att dom inte har katalysator.
Totalt så är det 8517 st Volvo 780 Bertone tillverkade, vad jag vet. Dom flesta såldes på den Italienska och Amerikanska marknaden.

Utrustning i denna bil är följande:
ACC (Automatic Climat Control)
Elstolar fram.
Elspeglar.
Glastaklucka (motorstyrd)
Helskinnsinredning.
Multilink bakaxel.
Elfläkt (istället för höfläkt).
Träpaneler.
Farthållare.
Airbag (som tyvärr gett upp nu, varningslampan lyser ilsket rött).
Superlätt servo (full servo på alla varvtal, bara ratta med lillfingret när du vill).

Har bara 2 bilder hit just nu, men fler kommer nu när det börjar bli sommar. Finns betydligt fler bilder här tills vidare. ---> http://www.adde.dk/bertone.htm

Bild

Bild

Det jag gjort hittills är följande:
Bytt avgassystem till Simons 2½" sportsystem (fullflödes) från katalysator och bakåt.
Monterat larm med fjärrstartfunktion.
Lagat elektroniken i förarstolen (bytt manöverpanelen).
Edit: Jag har bytt från EU-skylt till icke EU-skylt oxå. Stör mig på märket.... Jag är inte med i EU, men mitt personnummer är det tyvärr.... *morr*

Vad jag ska göra så fort jag hinner/får råd är följande:
Tona rutorna lite diskret.
Byta till usa blinkers.
Byta till turbogrill.
Byta chip i både tändnings- och bränsleboxarna.
Montera öppet sportluftfilter.
Byta trasig plast i inredningen (bara renstrippad instrumentbräda kostar 14 800 kr på Volvo, finns inte begagnad :roll: ).
Lacka om bilen i dess originalfärg (den som syns på bilderna), för den är väldigt dålig i lacken. Syns på bilderna på länken ovan.
Byta alla yttre lister som är i dåligt skick (hela högersidan nästan, där den även är lackskadad).

Det förra ägaren gjorde, innan han sålde bilen till mig är följande:
Total motorrenovering med turbobyte för 15 000 kr totalt.

Ja, det var lite kort om min bil. Mer info kommer med tiden. :D

Mvh/ Adde

Edit 060218: Tog bort omröstningen. Den känns väldigt inaktuell numera...

Mvh/ Adde
Senast redigerad av 2 Addekarlsson, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Ida
Fiin volvo du har! Jeg er kjempe misunnelig på servoen din, hehe! Det har nemlig ikke jeg :oops:
Bra at du skriver så detaljert hva alle bokstaver og tall betyr! Da lærer jo sånne nybegynnere som meg masse med en gang :D
av Addekarlsson
Ida skrev:Fiin volvo du har! Jeg er kjempe misunnelig på servoen din, hehe! Det har nemlig ikke jeg :oops:
Bra at du skriver så detaljert hva alle bokstaver og tall betyr! Da lærer jo sånne nybegynnere som meg masse med en gang :D
Tack! :D
Jag har inte servo i min 360 som står hemma heller. :wink:
Jo, jag har fått frågan så många gånger vad B204FT beyder, så jag skrev det direkt. Men det finns så mycket mer att lära om denna bil, men jag har inte haft den så länge, så jag kan inte alls själv ännu. Men jag fyller på med information så fort jag hittar nått trevligt att lägga in. :D

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
I helgen gjorde jag rent vevhusventilationen på min bil. Det var lite pyssel det, innan jag hade fått lös burken på blocket. Bort med insuget ett krav insåg jag efter lite pillade... Nåja, efter mycket trixande hade jag den lös iaf, och den var full med olja... :shock: :shock: :shock:
2 timmar senare hade jag lyckats göra rent behållaren så pass att jag kunde montera den igen. Konstigt att min bil blårykte när jag startade den..... :roll:
Nu ska jag bara tömma intercoolern på olja oxå, så ska den nog vara klar för blåröksfria starter igen. :D För det lär ju ska vara olja i intercoolern nu.... :???:

Snacka om klant som renoverat motorn... Renovera en motor med turbobyte för 15 000 kr, men inte göra rent vevhusventialtionen samtidigt? Jösses... Och den killen jobbar som återförsäljare åt TME..... *suckar* Dessutom hade han inte dragit åt bultarna som håller hela diffklumpen, så den satt löst efter att han varit där i bakvagn och skruvat. Snacka om klåpare....

Tur jag är lite noggrannare än den killen, så det kanske blir nån ordning på denna bil snart. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Ida
oi, han hørtes slurvete og dyr ut! :evil:
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Tjena Adde!
Hur är din 780 när det gäller att skaffa reservdelar...har hört att det är ont om reservdelar till en Bertone..plus att de är dyra.
Stämmer det?
Snygg kärra annars :D
av Addekarlsson
Halmstad-Tompa skrev:Tjena Adde!
Hur är din 780 när det gäller att skaffa reservdelar...har hört att det är ont om reservdelar till en Bertone..plus att de är dyra.
Stämmer det?
Snygg kärra annars :D
Tjena hej!

Tja, det där beror lite på vad man är ute efter det. Men för att ge en liten prisbild... Hoppas du sitter ner och håller i hatten nu.... :wink:
Jag har en udda färg på inredningen, och instrumentbrädan är sprucken på flera ställen, så den måste bytas. Jag har sökt över hela världen efter en begagnad i samma färg, men utan resultat. Så jag ringde Bilbolaget i Strömsund (några mil från Hoting där jag bor) och frågade vad en ny kostar. Bara rena brädan, utan luftutblås, träinlägg mm kostar då alltså 14 800 kr.... :roll:
Skinnet till förarstolen, som jag tack och lov fick med på köpet, kostar 11 500 kr.... Manöverpanelen till elstyrda förarstolen (båda stolarna är elstyrda) hittade jag ingen, så det fick jag ta från en 960 och bygga om, så automatiken i stolen skulle fungera. För viker man upp ryggstödet, så åker stolen fram automatiskt. Den panel som satt i hade brunnit.
Men det där är ju som sagt modellspecifika delar oxå. Rent motormässigt så kan jag ta det mesta från vilken B204FT som helst. Karossmässigt är det ju lite special med, men där har jag inte kollat så mycket priser ännu.
Men om jag säger så här, det är absolut inte en bil man renoverar för lite och ingenting. Jag räknar med att få spendera omkring 50 000 kr innan jag renoverat klart denna bil, så tillkommer ny lack på det. :D

Men det får kosta vad det vill, jag ska ha bilen i toppskick innan jag ger mig. Bertone har varit en drömbil sen första gången jag såg en, och då var det en 262c. Nu har jag en 780 med 16 Valve Turbo, som är den ultimata drömbilen för mig. :D

Synd bara att jag stött på oväntade utgifter nu idag. Fick reda på att killen som sålde bilen till mig inte alls har renoverat motorn som han påstår att han har gjort. En blålögn på ren svenska. Så nu är det bara renovera motorn, vilket kostar ca 15 000 med turbobyte. Det hade jag inte riktigt räknat med... För den har rullat snart 32 000 mil, så det är verkligen dags för en renovering, speciellt med tanke på att jag ska chippa den till ca 250 hk. Men men, det ksotar att ligga på topp, så det är bara betala och se glad ut det. :D

Har i alla fall bytt ut dom fula orangea sidoblinkersarna mot vita sidoblinkersar nu. Ser betydligt bättre ut det. Kort kommer så fort det är väder för att tvätta den. För just nu är den så lerig och ful. :???:

Mvh/ Adde
Senast redigerad av 1 Addekarlsson, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
Såja, nu är det ett faktum. Toppackningen är blåst på fyrans cylinder. Turbon skenladdar trots att magnetventilen är bytt. Så nu är det bara köpa sotningssats och renovera toppen, samt skaffa en ny databox till TCU (Turbo Control Unit) systemet, för det är bara den kvar att byta i hela systemet nu. Måste bero på den att turbon skenladdar som den gör, för kopplar jag bort hela magnetventilen funkar allt som det ska.
Billiga tider väntar nu.... Vadslagning? Kommer jag klara denna renovering för under 20 000 kr?
Det är alltså sotning av topp, kamremsbyte med alla spännrullar och löphjul samt byte av databox för TCU.
Jag bara hoppas att denna topp inte är planad tidigare, för är den det är risken stor att toppen är värdelös nu. från fabrik har man 1 mm att "spela" med på toppen, sen måste den bytas. Detta pga att ventilerna tar i kolvarna annars.

Snart sätter jag mig i ett hörn och gråter, för detta kommer bli riktigt dyrt det. Jag som skulle köpa fälgar snart..... :cry: :cry: :cry:

Hoppas ni har en bättre sista april än mig, för min dag är fett förstörd. Mitt år är fett förstört....

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Ahh! Gött! Nu är min 740 såld, så på måndag (9/5-05) ska jag beställa sotningssats, toppackning (förstärkt) och hela kamremshistorien till min 780, så jag kan påbörja renoveringen nästa helg (14/5-05).
Trist bara att jag hade hoppats på att kunna köpa fälgar för pengarna jag fick för 740in, men man kan inte alltid få som man vill. :D
Ska bli kul att se vad slurnotan blir på denna renovering. enligt dom prisuppgifter jag fått kommer detta sluta på 10 000 kr innan bilen rullar igen. :roll:

Ska försöka dokumentera hela topprenoveringen med bilder, och lägga upp dom på hemsidan min. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Ida
lykke til med "oppussingen" :D

kjempebra om du fotodokumenterer det du gjør!:) da lærer vi småttinger også vettu :roll: :lol:

säkert bra bil och komfort osv, men det som t[…]

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]