Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ja alltså jag köpte min första Volvo förra året, hade en ganska lång tråd om den och vad som blivit gjort med den. Sen har det klottrats i vad har du gjort med din volvo tråden också. Men nu tänker jag att jag fortsätter skriva här.

Här är originaltråden där det gick från att söka lämpliga bilar till att slutligen få hem en och det mesta som jag gjort åt den står där också:
viewtopic.php?f=16&t=181999

Bild

Här är nu senaste vad jag gjort med bilen. Jag tänkte ge bilen en genomgång i sommar och ha den redo tills vintern då jag har en sommarbil för ändamålet.

--------

Plockade bort tröskelskydden för att se hur det såg ut under. Men inte så farligt som man kunde tro:

Bild

Värst
Bild

Bild

Enda rosten hittat på ovansidan:
Bild

På vänster sida borrade jag ut några av clipsen med en mindre borr för att få ut dem hela (skruvade in en skruv och drog ut den), så jag kunde mäta dem, sen köpte jag nya nitar från aliexpress.

Efteråt plockade jag av rails:en från taket, eftersom jag vet det förekommer små rostskador runt dessa. Jag vill även måla om rails:en med nån passande mörkgrå färg, inte riktigt hundra om det skulle passa med nån 2k basfärg eller dylikt. Eller om det också behövs nån klarlack för det ska hålla.

Bild

Bild

Bild

Skruvarna behöver jag nya av även gärna de där små plåtbitarna:
Bild

Lackskadorna borde kunna åtgärdas med färg och 2k klarlack som jag appliceras med en liten pensel, bara jag får bort rosten först. Idag var jag till färgaffären och de blandade en halvliter färg åt mig på burk.

Sen tog jag bort de här täcklisterna som sitter på A-pelaren
Bild

Dom har gått isär i mitten och det är förmodligen orsaken att de har lyft upp från bilen och man se rakt igenom. Jag skulle helst vilja köpa nya av dessa lister men de kanske inte går att få tag i längre. Jag har provat limma ihop den med epoxi just nu. Ska snart gå ut och släppa klämmorna.

Sist så plockade jag av framskärmen, det var nu en helsikes massa skruvar som höll fast denna, måste säga det känns överkant. Vissa var riktigt omöjliga att slippa åt.

Bild

Ja såhär är rostangreppet, värre än jag trodde där under faktiskt
Bild

Bild

Men det borde gå att lappa ihop bara man tar det lugnt och metodiskt, lämnar rosten på plats, kapa inte bort nånting, det som finns kvar är mallen. Jag får bygga nytt utifrån det. Ska bli intressant.
Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]