Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kiosken
#1588642
Tjo!

Tänkte att det hade varit kul att då lägga ut min allra första projekt/sommarbil och se om det är av intresse!

Lite om bilen

:Svensksåld
:Årsmodell '96a
:Manuell
:Taklucka
:Färgkod 421 Dark Olive Pearl
:Färgkod Inredning 3865 Beige/Björk
:Står på 17" Volans + reserv i Antracitgrå
:Motor i original utförande, inget trim osv
:Riktiga Miltalet okänt (mätarhus bytt av förra) har själv uppskattat till runt ~27000 mil
:Måttligt utrustad

Bilen har en del historia men mitt minne är ju rätt skevt :oops: Hon har varit vinterkörd mestadels av livet. (så hon är inte utan rost kan jag säga) samt Service stämplad upp till 16000 ish mil.

Hon hade stått stilla i runt ~9 år i garage innan jag fick tag på den.

Har ju gjort en hel del nu i sommras sen jag köpte den såklart. Lite sent ute men kommer troligen att skriva om det man gjort nu i början tills man är i nutid iaf. Finns ju fortfarande gott om grejor att fixa som "tur" är :-)

Fråga gärna om ni vill ha extra info om något :-)

20230927_171603_HDR~2.jpg
20230927_171603_HDR~2.jpg (615.81 KiB) Visad 3246 gånger
20231019_162110~2.jpg
20231019_162110~2.jpg (645.43 KiB) Visad 3246 gånger
20231030_144554.jpg
20231030_144554.jpg (1.17 MiB) Visad 3246 gånger
IMG_20240601_225052~2.jpg
IMG_20240601_225052~2.jpg (1.52 MiB) Visad 3246 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1588685
Jag tycker det är en mycket snygg färg. Du ser ut att ha fått bra puts på bilen.

Ska bli kul att följa! :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1588790
Ser fin ut! Jag gillar masurbjörk-panelen. Det hade jag på min 960 för många år sedan.
Användarvisningsbild
av Kiosken
#1588879
drlecter skrev: sön 08 sep 2024, 13:43 Det blir kul att följa! Det är en snabb och rolig bil det där Bild En bil värd att bevara...
O ja underbart rolig att köra! ;-) Sen som du säger, bäst att bevara! Especiellt då det inte finns många kvar i dugligt skick nuförtin.
Användarvisningsbild
av Kiosken
#1588894
Tänker köra kronologiskt med allt jobb som gjorts.

Började förra hösten på vägen hem efter jag köpt den då polarn märkte det rök rejält bakifrån bilen kanske halvvägs tillbaks, stannade till sidan och öppnade upp huven till ett litet rökmoln :doubt:

Kom fram till att den brände olja på nått vis, inget man kunde göra så vi fick lov att köra hem och hoppas påre bästa.

Flash forward tills man kom hem å pluggat lite så ledde alla svar till PCV systemet (typiskt) Tog av kåpan till tändstiften till ett hav av olja i varenda hål förrutom tändstiften, gjorde handske testet och ser varför

Tog och börja fixa det så snart som möjligt och beställde ett kit, köper fdm originaldelar om möjligt så blir ju rätt dyrt. :oops:

Demontering gick ganska bra, tog den lata vägen och skippade spjällhuset och insprutarna för att kunna vika undan allt+insuget. (kan se det längst åt höger på bilden)
20231005_220148_HDR.jpg
Sätter dit ny packning
20231005_220148_HDR.jpg (1.39 MiB) Visad 1636 gånger
Slangarna såg ok ut men bytte ut allt för att vara på säkra sidan. Tog lite slit men sen fick jag ihop allt att passa utan problem, de två hålen i blocket var t.om rena så måste ha varit stopp i nån slang vill jag tro. Tog å bytte ut bränsleslangen vid bränslefördelarn också.

Samtidigt så höll jag också på med turbon pga missljud (fladdrar när man släpper på trycket)
så jag köpte en ny bypass-ventil gummi tillsammans med kittet.

20231004_204647.jpg
Innuti huset
20231004_204647.jpg (1.11 MiB) Visad 1636 gånger
Absolut förjävligt att komma åt huset på turbon också
20231004_205133_HDR.jpg
Nya vs gamla hitta felet
20231004_205133_HDR.jpg (1.25 MiB) Visad 1636 gånger

Jag fick lov att skala plasthålet som satt med fjädern då gummit passade inte, råkade skala bort för mycket och fick lov att fuska med lite papper för att spänna på pinnen på gummit nog för att få in den i hålet.

Pappret är enbart så fjädern inte flyger iväg när jag satte tillbaks den, Det är helt slutet och alltid under tryck med fjädern så pappret och gummit har ingenstans att ta vägen

Inte dåligt för ett jobb som tog en hel helg, första av många

Blev en del text men jag ska försöka ta mer bilder i framtiden :oops:
Användarvisningsbild
av Kiosken
#1588965
Lucif3r skrev: mån 09 sep 2024, 16:33 Kom du ihåg att göra rent värmeventilen som sitter på insugslangen, vid turbon? Den brukar vara det första som geggar igen på turbos.
Jorå rengjort så bäst jag kan, brukar checka den varje gång jag ska av med insuget. Har mest rensat hålen när den sitter kvar då gummit runtom är inte i bästa skick

Har inte vågat dra ur den ifall gummit känner för att gå sönder

Andra är att Volvo har satt på fel båge på vakuumslangen så hålet är för stort för nippeln (är runt ~7mm ist för 5mm) :bored: som jag måste fixa vid tillfälle
IMG_20240910_064032.jpg
Liknande båge
IMG_20240910_064032.jpg (247.33 KiB) Visad 1270 gånger
Användarvisningsbild
av Kiosken
#1589152
Dags för ett till inlägg!

Började i maj när hon kom ur förvaring till en bra start
Screenshot_20240912_085530_com.google.android.apps.photos~2.jpg
Pyspunka
Screenshot_20240912_085530_com.google.android.apps.photos~2.jpg (672.46 KiB) Visad 552 gånger
Pyspunka...

Tog ett tag då t.om reserven hade punka så fick ta en gammal plåtis å dra iväg med
Screenshot_20240912_085538_com.google.android.apps.photos~2.jpg
Provade reserven, hål i det med
Screenshot_20240912_085538_com.google.android.apps.photos~2.jpg (723.5 KiB) Visad 552 gånger
Screenshot_20240912_085521_com.google.android.apps.photos~2.jpg
Plåtisen
Screenshot_20240912_085521_com.google.android.apps.photos~2.jpg (449.61 KiB) Visad 552 gånger
Hade handlat in en hel del i vänt på sommarn

+Oljefilter
+Bränslefilter
+luft & cabin filter
+Bougicord Tändkablar
+Tändstift
+Alla kylarslangar (övre, undre, bakre osv)
+Nytt kylarkärl
+Nya lyktor fram samt NOS bak
Allt original eller närmsta bästa
20240209_051130~2.jpg
Delarna (trasig kamera)
20240209_051130~2.jpg (291.55 KiB) Visad 552 gånger
Eftersom bilen hade stått såpass länge så var den värd en uppfräschning.

Första moment var oljebytet, gick bra annat än den innan hade såklart dragit åt dräneringspluggen + oljefiltret alldeles för hårt :bored:. En trög åktur till stan för verktyg så fick jag av filtret.

Pluggen med ny bricka och oljat filter handtight så var allt perfekt, dumpade i ny olja och så var allt klart ;-)
Screenshot_20240912_085148_com.google.android.apps.photos~2.jpg
Bekvämt med oljebyte
Screenshot_20240912_085148_com.google.android.apps.photos~2.jpg (340.5 KiB) Visad 552 gånger
Dagen efter och över till luftfilterna och tändingsdelarna. Bytte båda filter och sen de tre distributör delarna

Gamla locket hade sett bättre dagar kan jag säga...
Screenshot_20240912_090452_com.google.android.apps.photos~2.jpg
Gamla
Screenshot_20240912_090452_com.google.android.apps.photos~2.jpg (237.12 KiB) Visad 552 gånger
Screenshot_20240912_090501_com.google.android.apps.photos~2.jpg
Nya
Screenshot_20240912_090501_com.google.android.apps.photos~2.jpg (251.22 KiB) Visad 552 gånger
Ser nästan ut som slagg?

Markerade kablarna innan och speglade med dom nya, sen innan tändstiften gick i så tänkte jag det var passande med ett komp test.
IMG_20240508_155438.jpg
Markerat gamla kablarna
IMG_20240508_155438.jpg (3.69 MiB) Visad 552 gånger
Känner till våta och torra värden men inte supersäker vilka mina var :oops: bilen hade gått på tomgång tills nålen var i mitten (kanske skulle ut och kört ist?) och körde testet nån 5 minuter efter.

Cylinder 1: 180 PSI
Cylinder 2: 180 PSI
Cylinder 3: 180 PSI
Cylinder 4: 185 PSI
Cylinder 5: 185 PSI

Ser iaf ut att va bra värden jag hittade
compression.jpg
Komp värden
compression.jpg (89.4 KiB) Visad 552 gånger
Sen gänga i tändstiften försiktigt och på med kablarna så var det klart!

Tog tredje dagen för bränslefiltret då det såg jobbigast ut. Fint med rost på både bandet och filter kopplingarna.

Började med att släppa på trycket på båda nipplarna, sitter en på fördelarn och sen en innan filtret. Plastkorken på nippel två under bilen satt på hårdare än filtret själv, låg och slet i 20min bara den tror jag. :P

Tog ett tag att lirka upp låsklamrarna på slangen men gick tillslut.
Screenshot_20240912_085132_com.google.android.apps.photos~2.jpg
Gamla filtret och min sketna bensin fångare
Screenshot_20240912_085132_com.google.android.apps.photos~2.jpg (552.89 KiB) Visad 552 gånger
Filtret gick på lätt sen låste jag fast det och allt var klart.

Blir mer om kylarslangarna en annan gång då det var sitt eget strul...

Ja i bruksanvisningen står att man ska tramp[…]

Tycker spontant det låter mycket om det &aum[…]

Bagagerumsmatta

Borde passa. Laddhybriderna har samma layout som b[…]

hej var precis i samma sits som dig, dock så[…]