- tis 31 aug 2021, 21:41
#1461700
Jahapp, då var det äntligen dags. Jag hintade lite i min 945a tråd.... för typ 3 månader sen... Det drog ut lite på tiden, men nu så! Nu är den hemma i garaget!
Så, vad är det för underverk jag släpat hem då? Ptja...
.
Såja såja, lugna er nu, jag vet att ni aldrig skådat en så fin bil, men försök hålla fingarna i styr
Den här bilen är INTE utrustad med följade:
Feta fälgar
Slungdiff
Torkare
Framlysen
Blinkers
Batteri
Höger backspegel(ironiskt nog så är det den som nu sitter på min 945a, för dom som följt den tråden)
Avgassystem... Seriöst, det är bara ett grenrör som sitter där...
Dörrlister
Vindrutelister
AC
Elhissar
Drag
Bra däck
Airbag
Bromssköldar fram
Och en obetydlig sak - bromsar. Överhuvudtaget. Men hey, vem behöver bromsar när man har 130 brölande tjurar under huven eh
Det den däremot ÄR utrustad med är:
En motor. En B230FB för att vara exakt. Som fungerar.
En manuell växellåda, M47. Som också fungerar, inkl. kopplingen.
Extra ventilation i bagaget/hjulhuset, så man kan sprätta in grus som man sen kan grusa gården med
20st hjulbultar
ABS... Även om den inte fungerar för tillfället....
Rostfri torpedplåt! Det är mer än vad min 945a har
Och sist men inte minst - TAKLUCKA!
Så, med det ur världen så kan vi prata detaljer.
Det är alltså en mörkgrön Volvo 940 sedan av årgång -92, en vanlig GL så ingen slungdiff, tyvärr.
Felen som är på bilen, förutom avsaknad av front och baklysen(baklysen fick jag med brevid dock), är rosthål i baljorna bak i skuffen, rostig framvagnsbalk, total avsaknad av bromsar och, enl. föregående bes., ABS-fel. Den har även blivit inkörd i något höger fram, så den skärmen är bucklig vid nosen.
Den här skönheten var senast besiktad 2013, och har rullat... uh... nu kommer jag inte ihåg exakt, runt 34k.
Den ser relativt oskruvad ut, definitivt inte sönderskruvad iaf, inredningen är överlag hel och fin, t om alla vevar är hela! .
Tyvärr är förarstolen utbytt mot nån 740-stol. Och inredningen är i "fel färg"(jag vill ha mörk inredning!). Men, det betyder inte så mycket för mig då jag ändå planerar på att byta den. Passagerarstolen är rätt, den har bara ett överdrag över sig. Ingen aning om skicket under den.
Pannrummet, ser väl ungefär lika välstädat ut som 945an gör/gjorde. Plast-batterihyllan är jag som lagt så där, för att kolla skicket på batterihyllan - den såg fin ut! .
En gång i tiden var det någon som tog hand om bilen iaf .
I köpet så var det tänkt att det skulle ingå bromsok+skivor som vi skulle sno från en annan bil. Tyvärr var den duktigt rostig, så efter timmars svärande från oss båda(mig och säljaren) så fick vi loss 3 bromsok(2 fram, ett bak), en framskiva och tyvärr bara en okhållare fram. Vi har inte helt gett upp än ang. okhållaren, vi måste bara fundera hur vi ska kunna få loss den. Det finns ingen ström där den bilen står, så svets och vinkelslip osv är uteslutet(ingen utav oss har en batteridriven vinkelslip...).
Den bilen hade dock kissen och lambdasonden kvar(dock inget efter), så vi skruvade av grenröret från den bilen(utan att vara speciellt försiktiga, bara 2 pinnbultar gick av!) åså fick jag med det också
Jag fick även med en elfläkt som troligen hamnar i 945an, där elfläkten försvunnit under åren. .
Överlag är den faktiskt rätt okej. Den är lite rostig på sina ställen, den saknar lite saker här och där. Ironiskt nog är den här typ tvärt emot 945an, där 945an var/är rostig är denna rostfri, och där denna är rostig är 945an rostfri.
Jag förstår att många tittar på den här och tänker "vad är det där för skrot?" eller "vad ska du med det där skrotet till?", men jag ser inte skrot - jag ser potential! Det kommer gå åt mycket jobb, helt klart, men det kan det vara värt tycker jag.
Så... Vad i hela friden är planen med denna bil då? "Massor".
Steg ett är bromsar, det kan vara bra att ha ändå. Sen blir det rostlagning. Eller så blir båda ungefär samtidigt.. Troligen så..
Väghållning kommer det också göras nått åt. Exakt vad som kommer göras vet jag inte riktigt än, utöver bussningar.
En diffspärr vore ju skoj också...
Motorbyte är givet. Går ju inte åka utan turbo heller
Här står jag dock inför ett litet dilemma... Det enklaste och billigaste skulle vara att ta motorn från 945an. Då kan jag dessutom ta avgassystemet. Och då kan jag flytta över inredning och ECC också. Och så kan jag även ta bromsar, framvagnsbalk och front från den... Sen skulle jag ju kunna ta 531-toppen och VX3-kammen från denna och sätta på turbomotorn... Teoretiskt sett skulle jag kunna få denna bil i trafik "imorgon".
Men, en B230FT är inte riktigt vad jag vill ha i slutändan, slutmålet är T5a, men att kasta i en T5a är ju inte gratis direkt... Då känns det ju mer logiskt att hinka ner en B230FT, som jag redan har, och ev. bygga en T5a på sidan av i lugn och ro? Den här bilen, eller karossen kanske man ska säga, känns mer "rätt" för mig än 945an, samtidigt är det väl lite synd att skrota ner en fullt fungerande och fullt laglig bil.... Men.... Mja, vi får se...
Nåja... Det är bara en liten del av allt jag planerat.
Just jäklar! glömde en sak! En rätt rolig detalj som jag helt missade innan köpet - den har orginal kasettstereo! .
Finns det nå värde i en sån måntro?
Så, vad är det för underverk jag släpat hem då? Ptja...
.
Såja såja, lugna er nu, jag vet att ni aldrig skådat en så fin bil, men försök hålla fingarna i styr
Den här bilen är INTE utrustad med följade:
Feta fälgar
Slungdiff
Torkare
Framlysen
Blinkers
Batteri
Höger backspegel(ironiskt nog så är det den som nu sitter på min 945a, för dom som följt den tråden)
Avgassystem... Seriöst, det är bara ett grenrör som sitter där...
Dörrlister
Vindrutelister
AC
Elhissar
Drag
Bra däck
Airbag
Bromssköldar fram
Och en obetydlig sak - bromsar. Överhuvudtaget. Men hey, vem behöver bromsar när man har 130 brölande tjurar under huven eh
Det den däremot ÄR utrustad med är:
En motor. En B230FB för att vara exakt. Som fungerar.
En manuell växellåda, M47. Som också fungerar, inkl. kopplingen.
Extra ventilation i bagaget/hjulhuset, så man kan sprätta in grus som man sen kan grusa gården med
20st hjulbultar
ABS... Även om den inte fungerar för tillfället....
Rostfri torpedplåt! Det är mer än vad min 945a har
Och sist men inte minst - TAKLUCKA!
Så, med det ur världen så kan vi prata detaljer.
Det är alltså en mörkgrön Volvo 940 sedan av årgång -92, en vanlig GL så ingen slungdiff, tyvärr.
Felen som är på bilen, förutom avsaknad av front och baklysen(baklysen fick jag med brevid dock), är rosthål i baljorna bak i skuffen, rostig framvagnsbalk, total avsaknad av bromsar och, enl. föregående bes., ABS-fel. Den har även blivit inkörd i något höger fram, så den skärmen är bucklig vid nosen.
Den här skönheten var senast besiktad 2013, och har rullat... uh... nu kommer jag inte ihåg exakt, runt 34k.
Den ser relativt oskruvad ut, definitivt inte sönderskruvad iaf, inredningen är överlag hel och fin, t om alla vevar är hela! .
Tyvärr är förarstolen utbytt mot nån 740-stol. Och inredningen är i "fel färg"(jag vill ha mörk inredning!). Men, det betyder inte så mycket för mig då jag ändå planerar på att byta den. Passagerarstolen är rätt, den har bara ett överdrag över sig. Ingen aning om skicket under den.
Pannrummet, ser väl ungefär lika välstädat ut som 945an gör/gjorde. Plast-batterihyllan är jag som lagt så där, för att kolla skicket på batterihyllan - den såg fin ut! .
En gång i tiden var det någon som tog hand om bilen iaf .
I köpet så var det tänkt att det skulle ingå bromsok+skivor som vi skulle sno från en annan bil. Tyvärr var den duktigt rostig, så efter timmars svärande från oss båda(mig och säljaren) så fick vi loss 3 bromsok(2 fram, ett bak), en framskiva och tyvärr bara en okhållare fram. Vi har inte helt gett upp än ang. okhållaren, vi måste bara fundera hur vi ska kunna få loss den. Det finns ingen ström där den bilen står, så svets och vinkelslip osv är uteslutet(ingen utav oss har en batteridriven vinkelslip...).
Den bilen hade dock kissen och lambdasonden kvar(dock inget efter), så vi skruvade av grenröret från den bilen(utan att vara speciellt försiktiga, bara 2 pinnbultar gick av!) åså fick jag med det också
Jag fick även med en elfläkt som troligen hamnar i 945an, där elfläkten försvunnit under åren. .
Överlag är den faktiskt rätt okej. Den är lite rostig på sina ställen, den saknar lite saker här och där. Ironiskt nog är den här typ tvärt emot 945an, där 945an var/är rostig är denna rostfri, och där denna är rostig är 945an rostfri.
Jag förstår att många tittar på den här och tänker "vad är det där för skrot?" eller "vad ska du med det där skrotet till?", men jag ser inte skrot - jag ser potential! Det kommer gå åt mycket jobb, helt klart, men det kan det vara värt tycker jag.
Så... Vad i hela friden är planen med denna bil då? "Massor".
Steg ett är bromsar, det kan vara bra att ha ändå. Sen blir det rostlagning. Eller så blir båda ungefär samtidigt.. Troligen så..
Väghållning kommer det också göras nått åt. Exakt vad som kommer göras vet jag inte riktigt än, utöver bussningar.
En diffspärr vore ju skoj också...
Motorbyte är givet. Går ju inte åka utan turbo heller
Här står jag dock inför ett litet dilemma... Det enklaste och billigaste skulle vara att ta motorn från 945an. Då kan jag dessutom ta avgassystemet. Och då kan jag flytta över inredning och ECC också. Och så kan jag även ta bromsar, framvagnsbalk och front från den... Sen skulle jag ju kunna ta 531-toppen och VX3-kammen från denna och sätta på turbomotorn... Teoretiskt sett skulle jag kunna få denna bil i trafik "imorgon".
Men, en B230FT är inte riktigt vad jag vill ha i slutändan, slutmålet är T5a, men att kasta i en T5a är ju inte gratis direkt... Då känns det ju mer logiskt att hinka ner en B230FT, som jag redan har, och ev. bygga en T5a på sidan av i lugn och ro? Den här bilen, eller karossen kanske man ska säga, känns mer "rätt" för mig än 945an, samtidigt är det väl lite synd att skrota ner en fullt fungerande och fullt laglig bil.... Men.... Mja, vi får se...
Nåja... Det är bara en liten del av allt jag planerat.
Just jäklar! glömde en sak! En rätt rolig detalj som jag helt missade innan köpet - den har orginal kasettstereo! .
Finns det nå värde i en sån måntro?
Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.