Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Landin
Då var man tillbaka i det här träsket igen, och på detta forum, hade sagt att jag inte skulle ha en till Volvo med rödblockare (efter att ha sagt det kommer det garanterat en dag när jag får äta upp det, men den dagen den sorgen...) och det höll jag än iaf, då jag skippade gammskrotet och gick på halvnytt skrot istället. Nämligen en Magic blue metallic 07a V70 2.4D Classic (enligt bilfirman iaf) med svart helskinn.

Utrustningslistan innehåller bland annat:
* Dieselvärmare med tidur
* Helskinn
* Den fantastiska automatlådan som var ett krav
* Integrerade bälteskuddar bak
* Treekrad multifunkratt
* HU-650 Performance, är faktiskt riktigt nöjd med ljudet, synd bara att stereon säger cd error...
* Nerlackad såklart
* Kromrails, kromhandtag och kromspegelkåpr
* Det vanliga med färddator, farthållare, elhissar runt om osv har den ju också

Gått som taxi i Borås, så mätarställningen slår snart om på 46000. Någon tidigare ägare besparade mig på solfilmseländet och har smetat det mörkaste film jag sett på samtliga rutor från b stolparna och bakåt.

Största nackdelarna nu är att stötfångarna är i behov av omlack, sen har någon tidigare ägare monterat 4 extraljus i bredd, vilket jag inte har något emot, MEN... Extraljusstagen går rakt igenom plasten mellan grillen och huven, det är alltså 4 hål där :) snyggt? inte direkt...

Bilen köptes i Luleå på Nordiska Bil, den firman går jag aldrig mer in på igen. Prislappen var på kategorin blockets billigaste, när jag frågade varför så fick jag som svar att det var bland annat på grund av lacken på stötfångarna och miltalet. Jahapp tänkte man, då är det väl lugna puckar. Iväg en måndag, provkör, förhandlar ner priset lite till, gör affär och det bär iväg hemåt. Bör tilläggas nu är att både säljaren och den på leveransavdelningen sa att det var mrf garanti osv.
Allt gick bra tills ungefär kring Piteå, då Motorstyrning service erfodras kommer upp på färddatorn. Kul... tänkte jag, men den gick nära nog som den skulle och eftersom det var efter E4an så var jag som illa piskad att fortsätta. Efter nån mil kommer fel 2 upp, Sotfilter fullt se manual. NU däremot, försvann allt vad effekt hette, Herrejösses så slö en bil kan bli.
Iaf, efter många om och men och flera stopp för att släppa förbi kön som blev bakom så kom bilen hem.
Ringer firman direkt på morgon dagen efter, jag var ju lovad garanti... Den som sålde bilen hade ju dragit och skulle va borta i typ tre veckor så fick prata med en annan säljare först, allt verkade lugnt, det stora kruxet var först vars jag skulle få lämna in bilen, fick prata med dom på verkstan och fick klartecken om att lämna den vars jag ville. MEN... när då de skulle göras upp, med säljchefen får jag höra "Såld som repobjekt, inga garantier, vi står inte för något"
Nu gick jag från inte så våldsamt happy till ganska så sur. Såklart så hittade jag ju lite snyggt finstilt halvt oläsligt på kvittot "Ingen garanti"

Snacka om att man var lite lätt nere, iom att det kunde vara precis vad som helst.
Ett urspolat beggat partikelfilter och en hel tryckgivare löste det värsta, men den gick inte rent. Men vad brukar vara trasigt på en V70 diesel som gått som taxi? Jo, virvelspjället, så efter en lagning av det och en urbränning av partikelfiltret så går nu V70in som en dröm.
Är kört typ 9 mil idag med den och den går hur fint som helst nu, automaten växlar så mjukt att man bara hör det och ser det på varvräknaren, men det känns aldrig. Skinnklädseln är helt fantastiskt.

Dock så kommer jag aldrig att varken rekommendera denna bilfirma till någon eller överhuvudtaget gå in där igen. Trodde ju man kunde lita på en auktoriserad Volvohandlare men icket.

Iaf, så här ser den ut, bilen jag valt att döpa till Bluffen, av förståeliga skäl.

Bild
Bild
Bild
Fick den varken tvättad eller städad, dock är den hel och fin invändigt

Även om nu detta inte är något projekt så finns det ju alltid lite planer och drömmar
* Steg 1 är att byta diverse lampor, har beställt lite canbusdioder till den.
* Är kluven ang sommarfälgar, fick med en uppsättning 17" Thor, med dåliga däck, antingen blir det nya däck eller så säljer jag dessa och letar mig nå snygga 18"
* En takvinge vore ju faktiskt inte dumt, V70in behöver verkligen en för avslutet på taket...
* Dimljus SKA dit...
* Addon-läpp ser ju rätt bra ut
* XC grill kanske?
* Kanske mer prio än läpp och grill, nämligen fixa stötfångarna och få på dom nå ny färg...

Så ser den ut som sagt, gillar kombinationen magic blue och kromdetaljerna, så sommarfälgarna måste vara silver för att det ska se bra ut.
Senast redigerad av 1 Landin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
skönt du fick ordning på den med relativt enkla lösningar. Ser ju helt ok ut för rullat så pass långt :-)-)
av Landin
Jo ibland ska man ha lite tur.
Den är riktigt fin, förutom stötfångarna som är fruktansvärt dåligt omlackerade, så dom ska slipas ner ordentligt framöver, mer framåt sommaren, och lämnas till proffsen och få en BRA lack, resten av karossen är oförskämt fin för att vara en 07 som snart slår över på 46k, finns typ inte ett enda dörruppslag eller liknande, huven är fruktansvärt skonad från stenskott osv. Och inredningen är felfri förutom att den är fruktansvärt skitig just nu.
Tror att det värsta felet nu är alla döda lampor, var helt utan parkeringsljus fram, både vanliga och dom orangea på sidan, är borta två lampor bak, och ett extraljus är dött :P Så tidigare ägare har inte direkt brytt sig om att kolla sånt...
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Synd att deras Trygghetspaket inte är värt något. Bilen ser fin ut, tråkigt att dem skruvat extraljusen i karossen. Har sett det förut på Volvos. Inte OK. Vmc på Gotland fixade min XC70 My06 helt efter många turer till Verkstaden. Inget tjafs utan dem fixade felen. Städad vad bilen oxå :mrgreen:

Hoppas du nu får många mil i bilen! :D
av Landin
Den här firman visste ju inte ens vad för V70 det var, den var utannonserad som en classic, men det är en kinetic... Finns inga backsensorer på den tex, står inte classic någonstans, den har inte blanka listerna runt handtagen på dörrsidorna, mittkonsolen osv som classic ska ha...
En auktoriserad Volvo-handlare borde ju kunna kolla rätt enkelt vad för bil det är tycker man.
av Landin
Snart 30 mil avverkade utan problem, nu är det ju rent roligt att se en V70 i carporten, ännu roligare blir det när man sätter sig i den, speciellt nu!
Hittade nämligen detta i ett skåp:
Bild
För den som inte orkar vrida på skallen så är det skinn och läderbalsam :)

Bild
Städat och insmort, orkade inte ta in mattorna och spola av dom, dom blev dammsugna, det fick duga för stunden.

Bild
Förarstolen blev det såklart mest skillnad på, den fick en helt annan färg, från grått till svart.
Och vilket grym skillnad i skinnet, förr kändes det ju så kallt, trist och halkigt. Nu är det mer silkeslent och doftar som det ska.

Ganska trevligt att öppna dörren och mötas av en svag härlig doft av skinn. Behövs inga wunderbaums här inte!
Användarvisningsbild
av crumpets
Härligt! Skinnklädsel i bra skick är en sån extrem stämningshöjare tycker jag :)
av Landin
Där är vi helt överens! Hade gärna haft träratt och träpanelerna, det tillsammans med svart skinn skulle se ruggigt bra ut! :)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Synd att en märkes återförsäljare inte vet bättre. Att bilhandlare är en egen ras vet vi ju. :twisted: Men vissa är lite för snurriga i luvan. :D
Hoppas att inga fler råkar ut för samma som du.
Men du fick ju bra ordning på den. Snyggt med sätena nu :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
Synd att folk inte smörjer skinnet i sina bilar regelbundet. Så trist se alla spruckna säten.
Visst är det härligt välkomnas av doften av nysmort skinn och mjuka säten :-)
Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]

Verkstadshandbok

Det finns två handböcker till modell&ar[…]