Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av slayer
Idag köpte jag ett par biliga fälgar av en jobbarkompis :) Tänkte att jag testar med dom sålänge o ser hur det ser ut. Fälg o däck har bara rullat några mil typ :)
18" 225/40

Han bara ta bort gammla fälgen o börja måla bromsoket så började det ösregna :( Så efter att ha sprungit ut o in mellan skurarna så ledsnade jag o gav upp efter jag fått ditt första fälgen :lol: Får fortsätta imorgon om det är bra väder. Varför ska det alltid börja regna när man kommer hem från jobbet för :x

Bild

Bild
av metalHJ
slayer skrev:Nu börjar i alla fall mitt andra projekt bli klart :D Har ju lagt stenplattor utanför garaget under sommaren så man har nått bra ställe o va på när man skruvar/hissar bilen o sånt plus en bra yta o parkera på me 8) Soppade i lite mer sand i springorna på plattorna idag o sen ska det bara fyllas upp med lite jord vid sidorna för det blev lite höjdskillnad när man planade ut marken :D

Såhär ser det ut :D Tycker det blev helt ok.
Bild
Väligt bra om du är amatör inom området :)

Men kände mig nästan tvungen att kommentera lite, när det är bla. stensättning som är mitt huvudsakliga jobb :D Hur drog du av ytan under? Tycker jag ser en liten svacka till vänster på ytan... Och sen ett tips för att få hållbara ytor: Lägg alltid hela plattor ytterst för bättre stabilitet i sidled. Som i nuläget hade du lagt de kapade ytterst till vänster. Och ska du ha det som bilparkering, se till att försöka packa plattytan med markvibrator (Padda) Det finns små 50 kilos, men även 100-120 kilos. Beroende på vilken tjocklek du valt på plattorna...

Nåväl, bäst jag lugnar mig :D Lycka till med åket!
Användarvisningsbild
av Nexus
metalHJ skrev:
slayer skrev:Nu börjar i alla fall mitt andra projekt bli klart :D Har ju lagt stenplattor utanför garaget under sommaren så man har nått bra ställe o va på när man skruvar/hissar bilen o sånt plus en bra yta o parkera på me 8) Soppade i lite mer sand i springorna på plattorna idag o sen ska det bara fyllas upp med lite jord vid sidorna för det blev lite höjdskillnad när man planade ut marken :D

Såhär ser det ut :D Tycker det blev helt ok.
Bild
Väligt bra om du är amatör inom området :)

Men kände mig nästan tvungen att kommentera lite, när det är bla. stensättning som är mitt huvudsakliga jobb :D Hur drog du av ytan under? Tycker jag ser en liten svacka till vänster på ytan... Och sen ett tips för att få hållbara ytor: Lägg alltid hela plattor ytterst för bättre stabilitet i sidled. Som i nuläget hade du lagt de kapade ytterst till vänster. Och ska du ha det som bilparkering, se till att försöka packa plattytan med markvibrator (Padda) Det finns små 50 kilos, men även 100-120 kilos. Beroende på vilken tjocklek du valt på plattorna...

Nåväl, bäst jag lugnar mig :D Lycka till med åket!
Du kanske inte ar lagt märke till "svackorna" jag får köra i på din lilla projekt väg :evil: :lol: Ska snart kasta sten efter er :wink:
av metalHJ
Grammse, Det är fartsänkande åtgärder ;) :lol:

Inte kan du klaga på första etappen, utanför skolan och vianor! Där är vägen ganska klanderfri, och precis lika bra kommer etapp två bli... Bara du lugnar dig :twisted:
av slayer
Tackar :) Jo första gången jag lägger plattor, farsan hjälpte till också. Började med att gräva bort lite jord o så sen fyllde på med sand, Sen har man packat det lite, men inte med vibrator. Drog av ytan under med en träplanka jobbade mig från väggen o utåt. Sen fick man väll lyfta plattorna ca 5 gånger o justera lite under innan dom låg bra, usch va jobbigt det är 50x50 plattor väger rätt mycket. Är nog lite ojämt kanske men ville inte göra så stor/dyr grej av det heller då vi hadde alla plattor hemma liggandes o så. Annars hadde man nog hyrt en vibrator o allt sånt. Dom mindre plattorna som ligger ytterst tog jag o la där för dom hadde rundad kant :D Men jag är helt klart nöjd med hur det blev :D Nu ska det bara fyllas upp på sidorna o så så det håller emot lite o blir lite snyggare. Tack för tipsen :)
av metalHJ
slayer skrev:Tackar :) Jo första gången jag lägger plattor, farsan hjälpte till också. Började med att gräva bort lite jord o så sen fyllde på med sand, Sen har man packat det lite, men inte med vibrator. Drog av ytan under med en träplanka jobbade mig från väggen o utåt. Sen fick man väll lyfta plattorna ca 5 gånger o justera lite under innan dom låg bra, usch va jobbigt det är 50x50 plattor väger rätt mycket. Är nog lite ojämt kanske men ville inte göra så stor/dyr grej av det heller då vi hadde alla plattor hemma liggandes o så. Annars hadde man nog hyrt en vibrator o allt sånt. Dom mindre plattorna som ligger ytterst tog jag o la där för dom hadde rundad kant :D Men jag är helt klart nöjd med hur det blev :D Nu ska det bara fyllas upp på sidorna o så så det håller emot lite o blir lite snyggare. Tack för tipsen :)
50*50 plattorna är lite halvjävliga viktmässigt, men dock lätt och snabbt att lägga :) Men tycker de är extremt tråkiga att titta på. Men observera att det är min yrkesskadade åsikt :D Huvudsaken är att du är nöjd! Och funktionellt blir det ju om inte annat, vilket kanske var det väsentliga :)

Använde du något under plankan/rätskivan, som styrde höjden hela vägen? Eller drog du på fri hand? Att dra på frihand och få en kronjämn yta, brukar krävas lite rutin på (Var ute på markstens jobb senast i helgen och fridrog en yta pga. tomtens naturligt varierande höjder, och det kräver mycket öga/känsla för att få till ytan). Annars brukar man lägga vattenrör under, som du lägger i rätt höjd (Ofta med hjälp av laser) och sedan drar du rätskivan dikt emot rören så får du en jämn yta direkt utan svackor och kan slunga ut plattorna på nolltid :) Om inte annat, så är det ett tips framöver! :-)-)

Men jag säger återigen, helt klart bra jobb för att vara första gången! :mrgreen:
av slayer
Okej låter smart :D Vi körd med en lång rätlist o vattenpass o kollade så vi va rätt ute hehe så det inte slutade med en backe elerl så hha. Tackar :D
av metalHJ
Det kan vara lite knixigt ibland, framförallt om man inte gjort det förrut! Men är det bara hemmapul kan det ju vara skoj att ge sig på lite nya saker, och sätta fart på fantasin :) Ute på de "riktiga" större jobben, styrs ju allt av pengar och måste gå så fort som möjligt, både på gott o ont :P
av slayer
Jo precis hehe det är ju så :D

Sådär nu sitter alla fälgarna där dom ska :D Trodde först inte jag skulle bli klar idag heller då jag behövde spacers fram märke jag när jag skruvade fast dem så snuddade dom mot fjäderbenet. Men som tur va så hadde polaren 4st 5mm från biltema :P så det räckte o sätta på alla :D Är riktigt nöjd med fälgarna faktiskt 8) Vilket märke det är vet jag inte :oops: Det står exclusive på centrumkåpan.

Här kommer några bilderm regn som vanligt!!!

Bild

Bild
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 29

Jag äger två båtar, båda s[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]