- fre 01 jan 2016, 16:37
#1033396
För att kunna köra helt på el skulle du troligen behöva kunna småladda lite på jobbet under dagen. Med 16A-kabel får man i ca 17-18km/h (Som i verkligheten då blir 13-14km nu på vintern..) Så även om du bara har tillgång till ett 10A-uttag och laddar i 8A så skulle du få i tillräckligt för enbart el vid hemresan.
Annars blir det ju kanske 1-1,5 mil per dag som du skulle köra på diesel... (troiligen något mindre på sommaren) Och med kall motor drar den säkert 0,7-0,8l just den första milen innan motorn är varm.. Då kan man få ner det till 0,6l/mil. Den drar mer än min tidigare V70 D3:a när den går på diesel.. Men då är det ju större motor, tyngre bil och automatlåda.
Trots det skulle du ku om du kör ca 5 mil per dag utan laddning lyckas hamna på rätt okej total förbrukning.. säg att du skulle göra av med 1l/dag.. det är 2l/100km.
När man väl har en bil som går att ladda vill man dock försöka få till laddning på alla ställen man parkerar under längre tid!
Och jag tror att vi är på väg att sen en explosion i sån laddning. Både i p-hus, hos företag och vid t.ex köpcentrum..
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13