Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Galler är alltid bra! Det där är inget orginalgaller eller?
Användarvisningsbild
av crumpets
Har försökt söka i tråden nu men hittar inget.
Vad har du egentligen för realistisk räckvidd på bara el? :) Nu när pluginerna börjar närma sig 300k-strecket beg har mina bilbytarnerver börjat kittla lite. Du verkar ju köra mycket motorväg och dessutom ha bra koll, om du kör lugnt motorvägstempo, fixar den 5 mil?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har ju bara kört i rätt kyliga temperaturer.. Och i motorvägsfart med farthållaren på 115km/h och värme, rattvärme och stjärtvärme på klarar den inte mer än ca 30-35km.
När jag kört utan motorvägsfart och med snålhetstänk på värme och så har jag klarat ca 40km. Då är det ändå så att man får lite värme (eco-läge) så jag gissar att man kan komma längre i bättre temperatur. (det var i 0-gradigt.)

Sen är det så att de allra flesta dagar kör jag helt utan "snålhetstänk" då jag inte kör mer än 3 mil utan att ladda.

De längre resor jag kört har jag börjat på el nån mil och kört lite halvsnålt.. Sen slagit över i save-läget eller i manuell växel (på 6an i motorvägsfart) för att spara på elen tills jag närmar mig slitmålet oxh då köra sista milen där på el.
Då har dom resorna totalt hamnat på runt 4.9-5.5l/100km. 33-34mil t.o.r.. Oftast då med möjlighet att ladda lite på destinationen.. Om inte helt fullt så i allafall 75-80%.

Senaste 40 milen har jag dock kört på nästan enbart el.. Så färddatorn står nu på 0.4l/100km..

Senaste tankningen blev 3.9l/100km. Då hade jag kört ca 110mil på 43l/diesel. 2 resor t.o.r Gävle-Stockholm på totalt ca 66 mil... Så lite mer än hälften blev med diesel den tanken.

Tror att kommande tank kommer bli lägre. ;)
Användarvisningsbild
av crumpets
Tack för svaret!
Skulle nästan behöva provköra med mitt körmönster då :) Kör aldrig snabbare än 100 till jobbet i princip. Har ungefär 1 mil 80-väg där jag kör 90/100 beroende på humör och sedan typ 1,5 mil 100-väg där jag puttrar i 100 också. Borde ju vara hyfsat snålare i 100 än 115 kan tyckas, är ju sisådär 30% mindre luftmotstånd. Men det är ju fortfarande ett tungt as så den blir kanske inte mycket snålare för det :) Har mätningar på rullmotståndet på dessa kärror liggande på jobbet, borde ju gå att göra en ganska exakt uppskattning.
Användarvisningsbild
av joel80
För att kunna köra helt på el skulle du troligen behöva kunna småladda lite på jobbet under dagen. Med 16A-kabel får man i ca 17-18km/h (Som i verkligheten då blir 13-14km nu på vintern..) Så även om du bara har tillgång till ett 10A-uttag och laddar i 8A så skulle du få i tillräckligt för enbart el vid hemresan.

Annars blir det ju kanske 1-1,5 mil per dag som du skulle köra på diesel... (troiligen något mindre på sommaren) Och med kall motor drar den säkert 0,7-0,8l just den första milen innan motorn är varm.. Då kan man få ner det till 0,6l/mil. Den drar mer än min tidigare V70 D3:a när den går på diesel.. Men då är det ju större motor, tyngre bil och automatlåda.

Trots det skulle du ku om du kör ca 5 mil per dag utan laddning lyckas hamna på rätt okej total förbrukning.. säg att du skulle göra av med 1l/dag.. det är 2l/100km.

När man väl har en bil som går att ladda vill man dock försöka få till laddning på alla ställen man parkerar under längre tid!
Och jag tror att vi är på väg att sen en explosion i sån laddning. Både i p-hus, hos företag och vid t.ex köpcentrum..
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur är det, om jag kopplar in den på laddning över natten värmer den motorn i så fall? Då kanske det vore värt att köra första milen för dagen i hybridläge för att beta av dagens dieselsträcka med varm motor och sen köra sista biten + hemvägen på el.
Användarvisningsbild
av joel80
Om man ställer in värmaren så värmer den batteri/kupé och jag tror det värmer motorn. (i allafall om man har den i ute-läge, för då kör den igång dieselvärmaren också.. men då går det åt ett par dl diesel per morgon för värmning också.)

I hybridläget går den nog på el så gott som hela din resa till jobbet.. den kanske startar dieseln om du trycker på gasen lite väl hårt i några accelerationer. Skillnaden med hybrid och pure-läget är att den i pure-läget har en lite högre tröskel för när den kör igång dieseln, samt att den kör eco-läge på klimatanläggningen. (Som man kan ställa om genom att trycka på "auto"-knappen... men då fårtfarande ligge i pure-läget)

Ska man tvinga den att köra på diesel trycker man på save-knappen.. eller awd-knappen (fast då drar den extra mycket enligt manualen.. då driver den hela tiden på alla hjul..) :D
Användarvisningsbild
av grillchips
Väldigt kul att följa siffrorna på detta! :) om nu bara fler bensin-hybrider kunde komma loss från Volvo så är det ett givet köp!
Användarvisningsbild
av Walkmann
grillchips skrev:Väldigt kul att följa siffrorna på detta! :) om nu bara fler bensin-hybrider kunde komma loss från Volvo så är det ett givet köp!
Grillchips gillar du inte Volvos dieslar :?: ;-//
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 32

En D2 skulle jag säga. Ligger på 0,45 m[…]

När jag svänger ganska kraftigt, tex i e[…]

Hejsan, köpte mig en V60 T3 2011 idag, och te[…]

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]