Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok då är det inget man vinner direkt på att ha den dragen på det viset. Konstigt att dom tog tillbaka överligande tryckrören på V70n sen. Märkligt med min turbo eller så är den bara jäkligt tät det är knappast någon olja i tryckröret från turbon vissa har jag varit med om att det rinner ur olja ifrån. Men behöver iaf inte oroa mig för att det försviner några större mängder olja.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mängden olja beror på skicken på turbon. Jag var ju beredd på att det skulle rinna olja ur rören när jag tog bort dom, men det var samma här - nästan helt rena förutom en liten oljefilm runt om, vilket är helt normalt.
Det normala olje"spillet" brukar samlas i IC'n, och sen när den blir 'full' så sugs olja med i tryckrören, och bilen kan ge en liten blåröks"puff". Min har gjort det kanske 1 gång varannan månad.

Det är därför bilen oftast blir att blåryka när turbon sjunger på sista versen :)

Min gissning är att dom böt tillbaka till överliggande rör pga. platsbrist. Det är ännu mindre utrymme på den sidan än på 85x70.
Jag kommer inte ihåg om P2orna har sidoanslutningar på IC'n, eller upp/ner liggandes som 85x70, för det kan ju ha inverkan på valet at dragning också.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bra då har jag en turbo i bra skick bara en liten oljehinna i tryckröret om knappt det. Har faktiskt aldrig märkt någon blå rökpuff på min bil än.

Ja det kan nog stämma vad jag kommer ihåg nu så har jag för mig att det är sidoanslutning på IC'n på P2orna.
av SubMarine
Vill minnas att man gjorde om dragningen för att det var problem med isbildning i rören på vintern. Fördelen med den omvända dragningen är att det blir kortare rörlängd och alltså bättre respons från motorn. Sen hur mycket man märker det har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
av White
DayDreamer skrev:Bra då har jag en turbo i bra skick bara en liten oljehinna i tryckröret om knappt det. Har faktiskt aldrig märkt någon blå rökpuff på min bil än.

Ja det kan nog stämma vad jag kommer ihåg nu så har jag för mig att det är sidoanslutning på IC'n på P2orna.
Gott att allt verkar vara i sin ordning! :-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SubMarine skrev:Vill minnas att man gjorde om dragningen för att det var problem med isbildning i rören på vintern.
Hmmm..... Känner igen det där... Kan inte riktigt förstå hur det skulle gå till dock...

Den nya dragningen må vara kortare(men är den verkligen det? röret från IC'n till turbon är ju jättelångt, bra mycket längre än "över motor"), så blir det ju mer böjar som luften måste fara igenom, och det kan sänka luftflödet. I regel vill man ju ha så raka vägar som möjligt för max effektivitet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
SubMarine skrev:Vill minnas att man gjorde om dragningen för att det var problem med isbildning i rören på vintern. Fördelen med den omvända dragningen är att det blir kortare rörlängd och alltså bättre respons från motorn. Sen hur mycket man märker det har jag ingen aning om.
Googlade lite på det och några säger att det gör en del skillnad. Det svåraste är väl bara att hitta överliggande tryckrör till min bil för jag måste ju även byta det undre tryckröret och den är det ju två givare som sitter i.
White skrev:
DayDreamer skrev:Bra då har jag en turbo i bra skick bara en liten oljehinna i tryckröret om knappt det. Har faktiskt aldrig märkt någon blå rökpuff på min bil än.

Gott att allt verkar vara i sin ordning! :-)-)
Ja för en gångs skull verkar det vara så :mrgreen:
Lucif3r skrev:
SubMarine skrev:Vill minnas att man gjorde om dragningen för att det var problem med isbildning i rören på vintern.
Hmmm..... Känner igen det där... Kan inte riktigt förstå hur det skulle gå till dock...

Den nya dragningen må vara kortare(men är den verkligen det? röret från IC'n till turbon är ju jättelångt, bra mycket längre än "över motor"), så blir det ju mer böjar som luften måste fara igenom, och det kan sänka luftflödet. I regel vill man ju ha så raka vägar som möjligt för max effektivitet.
Tryckröret från turbon till IC'n är ju minst en mil lång :roll: Det är ju en jäkla omväg för luften att gå in längst ner på IC'n och sen så är det ju en jäkla böj ifrån IC'n till gasspjället efter som det sitter under insuget. Det borde ju bli ganska mycket bättre gasrespons tycker jag om man nu byter, jag har ju redan ett sportluftfilter i och det gjorde också en del på gasresponsen.
av SubMarine
Lucif3r skrev: Den nya dragningen må vara kortare(men är den verkligen det? röret från IC'n till turbon är ju jättelångt, bra mycket längre än "över motor"), så blir det ju mer böjar som luften måste fara igenom, och det kan sänka luftflödet. I regel vill man ju ha så raka vägar som möjligt för max effektivitet.
Menade den omvända dragningen (mot idag) som var den där man hade problem med isbildningen. Den "nya" dragningen som våra bilar numera har som standard är alltså längre än den gamla :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SubMarine skrev:Menade den omvända dragningen (mot idag) som var den där man hade problem med isbildningen. Den "nya" dragningen som våra bilar numera har som standard är alltså längre än den gamla :)

Aha, missuppfattade din formulering då :)

Men jo, som sagt... Nya dragningen är ju inte optimal rent prestanda mässigt, men jag törs nästan lova att man inte märker ett dugg skillnad på en mer eller mindre orginal-motor. Ska väl vara om man byter till 3" rör med gamla dragningen, men inte ens då tror jag man märker nått.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är om jag hittar något på någon skrot har ingen lust att köpa nytt för mellan 3000-4000kr och så är det ingen direkt skillnad då är det väl bättre att satsa på en bra IC :D.

Här hittade dessa http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-sv ... oumlr.html Rent bild mässigt så ser det ut att var mycket bättre flöde på luften då den slipper bromsas upp i varje böj.
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 252

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?