Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Idag blev det på fyllning av spolarvätska och glykol får se hur långt tid det tar innan glykol nivån är tillbaka på min. Någonstans har jag läckage ett vet jag och det är vid turbon ska försöka att dra banjoskruven lite hårdare, sen så är säkert värmepaketet med och läcker lite också.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hur ofta får du fylla på? Man brukar ju få fylla på en 2-3 gånger under vinterhalvåret när värmen går för fullt i kupén.
Sen har vi ju standardfelet på dessa bilar, att skiten läcker ur gavlarna på kylaren :roll:
Min läcker typ "en droppe idag, en droppe imorgon", och som man brukar säga, "många droppar små, blir till en liten å" :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
White skrev:Jäkla skit att det ska läcka sådär! :???:
Ja det har alltid försvunnit lite glykol för mig men det verkar som att det dunstar bort för det är aldrig något på backen. Får väl ta och hälla i ingefära otroligt nog tätar det :shock: men det tätar väl även värmepaketet och kylarens celler :roll:
Lucif3r skrev:Hur ofta får du fylla på? Man brukar ju få fylla på en 2-3 gånger under vinterhalvåret när värmen går för fullt i kupén.
Sen har vi ju standardfelet på dessa bilar, att skiten läcker ur gavlarna på kylaren :roll:
Min läcker typ "en droppe idag, en droppe imorgon", och som man brukar säga, "många droppar små, blir till en liten å" :roll:
Det är det jag inte kommer ihåg :x men har nu skrivit upp att jag fyllde på idag. Nu kommer även bilen bli ståendes still ett tag så jag ska se om det rinner ut något nu när den bara står. Jag har kollat runt kyllaren men det ser inget blött ut, vet ej men ett litet läckande lock till expansionskärlet borde väl få kylarvätskan att dunsta ut den vägen för det verkar dunsta bort inget är blött vad jag har sett förutom banjo skruven vid turbon som jag ska efterdra lite.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tror inte läckage i locket skulle göra att vattnet dunstar i första taget faktiskt... Det som låter mer troligt med läckande lock är att trycket smiter ut och sänker kokpunkten på vattnet, ev. t om trycker ut en stråle vatten från locket.

Tycker det låter rätt vettigt det där med turbokylningen. Finns det vattenläckage där så dunstar det ju tämligen omedelbart med tanke på hur varm turbon är. Rätt svårt att se där också, fast du kanske har slitit bort värmeskölden som jag har gjort? :P Man ser "lite" bättre utan den skiten :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Tror inte läckage i locket skulle göra att vattnet dunstar i första taget faktiskt... Det som låter mer troligt med läckande lock är att trycket smiter ut och sänker kokpunkten på vattnet, ev. t om trycker ut en stråle vatten från locket.

Tycker det låter rätt vettigt det där med turbokylningen. Finns det vattenläckage där så dunstar det ju tämligen omedelbart med tanke på hur varm turbon är. Rätt svårt att se där också, fast du kanske har slitit bort värmeskölden som jag har gjort? :P Man ser "lite" bättre utan den skiten :P
Ja jag har ju övertryck i kylsystemet en bra bit efter att jag stängt av motorn så misstänker inte locket så mycket. Givetvis så är det glykol tillopp till turbon som läcker och den sitter på undersidan av turbon, har sett när jag varit under bilen att det hänger en glykol droppe på röret. Faktiskt så målade jag värmeskölden och satte tillbaka den igen :D blev mycket bättre.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har sett att några kör med överliggande tryckrör alltså att tryckröret från turbon går in till IC i ovankant och kalluften från IC går ut i nederkant, mestadels 850 och tidiga s/v70 som har dessa. Nu till min fråga varför byter man och kör så blir det någon positiv effekt av det hela?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dom första 850(-94 och tidiga -95) T5 hade överliggande tryckrör orginal. Vissa påstår att man får bättre flöde med den dragningen, vilket jag köper till viss del. Om inte annat kan man klämma dit grövre rör utan några direkta konstigheter.
"problemet" med den dragning är att man EVENTUELLT kan få in lite mer olja i motorn, då inloppet till insuget blir att sitta längst ner, istället för överst som det är orginal på sidoliggande rör.
Sen är det ju rätt bökigt att ta bort tändstiftskåpan med överliggande också. Tror det var mycket därför dom övergick till siddragna rör.

Prestanda-mässigt etc har det dock ingen som helst betydelse på en orginalare eller "steg 1/2" chippad bil.
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 252

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)