Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Då var det dags igen!

Kamremsbyte del 1. Blev ungefär 5-6 timmar ute i garaget, dock vart de första gången så tog en jävla tid. Och för att få ditt kamaxelolken så behövde jag skruva loss typ halva biljäveln.... :-(O) Hoppas aset startar när jag är klar!! :roll:

Bilen upppallad och tömd på kylarvetska, samt höger framhjul demonterat.

Bild
Bild

TADA Dom äckliga kamdreven :mrgreen:

Bild

Sen vart det ju bara och plocka loss allt och lite till för att motorfästet skulle bort, vilket jag trodde jag skulle klara mig ifrån men icke!

Bild

Das satans kamaxeltolk :D

Bild
Bild

Sen tycker jag bilen pyser alödeles för mycket när den växlar, kan detta ha med det att göra kanske? Blir att åka till hydroscand och köpa nya slangar :) vad är wakumsslangar i för storel inv 5 eller 6 mm?

Bild

Så imorgon ska jag inhandla rostlösare för hela slanten så jag får loss remhjulet till drivremen på vevaxel satt något.... :-(O) Del 2 kommer imorgon :D
Del 2 i kamremsbytet!

Det börja dem med att det tog mig drygt 1 1/2 timme att få loss den satans startmotorn.. efter att den vart borta så satte jag dit vevaxeltappen och började leta efter dess läge som jag hittade tillslut :D

Bild

sen vart det bara att börja monsterskruva. plockade loss den gammla vattenpumpen och spännrullen och kasta dom åt helvete, dock såg vattenpumpen ganska bra ut men lika bra att byta den med

Bild

trevligt med nya saker

Bild

Sen vart det bara att sätta tillbaka allt och försöka få till kamdreven som jag släppte på, gick ju sådär, spännrullen jävlades en aning. När jag skulle montera nya drivremen gick det inte, hur jag en gjorde gick den inte på så funderar på om den är förkort, den gammla liksom trillade på plats av sig själv så den gammla får duga när jag ska starta den igen.

Bild

Målade dit nya kamdrevmärkningar dom gammla syntes knappt. Dom övre kanske är något onödiga men ville veta att dom ej flyttar sig när jag tar bort kamaxeltolken.

Bild

Nu när jag börjat skruva ihop bilen har jag två vita 3-4mm tjocka plastbrickor för M6 skruv som jag inte har en aning om var dom ska sitta, någon som vet om det ska sitta plastbrickor på kamremssidan?

minns inte vart dom suttit nämligen.. inte på några löphjul eller liknanden iallafall.

MVH
Då vart det äntligen klart, dock ej helt problemfritt! Sen tog det sin lilla tid också men första gången jag gjorde det så kanske därför-

Dagen började med att skruva ihop bilen och passade även på att ge motorfästet en klickfärg!

Bild

När allt vart ihop skruvat och jag skulle starta bilen kom jag på att, kylarvätska kan ju va bra och ha i så började hälla i och kolla över allt så jag inte missat något annat vilket jag inte hade. Hällde på lite till och märkte att de började bli blött på garage golvet, den nya pumpjäveln läckte som ett såll bara forsade ut kylarvätska.
Dålig bild syns inte så mycket.
Bild

Och på denna dropade det dessvärre bara och inte rann som värst.
Bild

Testade om jag glömt att dra åt bultarna, så jag drog åt dom men inte fan hjälpte det. Bara att riva allt igen... Men eftersom kamdreven och allt va helt och hållet inställt så körde jag en Bosse bildoktorn style.

Bild

Visade sig vara lite gammalpackning kvar!

När allt var klart kunde jag inte se något läckage eller att något hade flyttat sig så startade bilen och den hoppa igång direkt. Fick för mig att den tickade lite extra men var nog bara inbillning, för lyssnade med en mejsel på allt och var bara spridarna som lät. Som vanligt :) Fick inga felkoder heller så det va ju bra:)

Då blev Oskar glad slängde in allt i garaget, orkade inte städa och åkte och fixade godis så man hade nått att överraska sambon med då jag mer eller mindre bott i garaget dom senaste dagarna.

Bild
Nexus skrev:snyggt jobbat. Fick du tag på någon insyns skydd? Såg att det låg 2st på blocket nu
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_I ... ?ca=12&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Rollo_48 ... ?ca=12&w=3
Tack

Skulle köpt en under midsommar men blev så satans sjuk så det hamnade på is. Men funderar på tona rutorna ist. Iof fula hål där den ska sitta men det kommer :)
Ravi skrev:Snyggt :) fast det är ganska lätt att byta rem på dessa motorer :)
Tack!

Njae nu hade det nog gått rätt snabbt om jag skulle göra det igen, Men det var första gången någonsin jag gjorde det. Sen vet jag att för 10 000 mil sedan orsakade en bilia verkstad ventilsallad på den så ja.. :) Kan dom kan jag :)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]