Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Står lite stilla just nu, mestadels pga pengabrist då jag behöver nytt slutsteg och kablage för att koppla in mina 6.5" högtalare säkert. Men ordnat med bafflar till dem nu iaf och har bestämt mig för att inte bygga om dörrpanelen utan fästa baffeln i plåten istället och låta den spela bakom orginalgallret. Om någon har gjort på detta vis får den gärna pma bilder eller visa i tråden. Sitter ju en skruv till dörrpanelen brevid högtalaren som antingen får tas bort eller försöka behålla, samt att plåten är vinklad precis brevid högtalaren så det måste kapas bort samt hålet förstoras runt 15 mm.
Igår och idag byggde jag om vänstra podden till mellanregistret då jag dels inte var nöjd med designen och sen heller inte riktigt vinkeln. Så fixade till det och blev helt klar idag och måste säga att jag tror att jag fick ett rejält lyft i mellanregistret! Så pass att vänsersidan måste nog vinklas om! Blev kraftigare vinkel på vänstersidan nu och högersidan spelar i princip rakt upp medans vänster spelar inåt mot centrum av förar och passagerarsäte.

Här är bild hur den gamla såg ut, lägger upp bild imorgon på hur den nya ser ut och om jag ska bygga om högra.

Bild
Oj oj oj, nu har det stått still här. Inte hänt så mycket. Gjort om den vänstra podden som sagt men inte haft tid och ork att fixa bild då jag endast har mobilkamera personligen men vill ordna lite bättre bilder egentligen.
Börjat arbetspraktik också så har inte så mycket tid över eller pengar heller för den delen.
Men har köpt mig 6 meter 20mm2 kopparkabel och 6 meter 50mm2 kabel som ska fördelas till stegen i framtiden.
Slog till då jag fick detta till helt sanslöst lite pengar! :P Sen har jag nog lyckats övertygat sambon om att jag ska få lägga en del av kassan på en ny stereo, rättare sagt en Alpine CDA-117 Ri. Har strömkablar & lågnivå hemma samt ett sansuisteg från 80 -talet på 2x60W som jag tänkte testa iaf annars fortsätter jag köra på stereon och låter 6.5" ligga kvar i garderoben tills vidare. Lär nog inte bli sämre med detta steg dock så kommer nog att fungera tillsvidare iaf. Vill åt den grymma Dacen och tidskomp, aux/ipod -möjligheterna jag får med en ny stereo.
Behöver köpa säkringshållare och säkring och lite kabelskor bara samt ett distributionsblock för kablaget.
Hoppas att kablaget räcker då jag ska ha de 6 meter 50mm2 kabel från batteri fram + jord fram, jord bak samt helst till generatorn också. Annars får jag köpa 1 meter kabel till.

Sen har jag ändrat mig en hel del från att bygga ren SQ och tänker inte tävla något utan bara bygga en bil som låter ruskigt bra och poppar högt:)
Sakta men säkert nu iaf:) Har fått hem en ny spelare iaf förra veckan. Alpine CDA-117Ri och vilken spelare! Kanonljud, grymma inställningsmöjligheter från start men kommer komplettera med processor när allt annat är klart och jag vill ha ut de lilla extra. Har ju runt 7 meter 50mm2 kabel hemma som jag tänkte ska försöka dra nu då jag får distributionsblock och säkringshållare imorgon men allt jag får fram när jag söker är en kabelgång bakom pedalerna där man kan dra ström. Så är inte fallet i min bil, eller åtminstonde ser jag ingenstans i motorrummet att det skulle gå några kablar där iaf.

Detta hittar jag dock;
På passagerarsidan sitter en gummitratt med robotslang genomgåendes.
Bild

Närbild
Bild

Detta bör ju vara genomföring för orginalkablaget? Någon som har en beskrivning hur man river ner handsfacket för att få fram denna? Samt är det bara att bända utifrån? Verkar snarare som den tas bort från insidan. Inte köpt haynes bok ännu och känns onödigt att köpa boken bara för att få reda på detta. I övrigt servar Volvo min bil så boken kommer inte användas därav skulle jag verkligen uppskatta hjälp med hur man river handsfacket.
Det ska sitta en genomgång på förarsidan med!! dock så ser den inte ut so den där på bilden är typ bara som ett gummi lock. sitter snett nedanför säkringsdosan om du kollar i motorutrymmet. Kan ju säga att du inte ser den inifrån den sitter högt upp. Jag kunde bara se min från motorsidan. Skulle gärna fota en bild åt dig men bilen e hos lackeraren just nu :roll:
Lite mer saker hemma nu så imorgon kväll ska jag dra kablar till slutsteget!
Bild

Sen den lovade bilden på nya podden på passagerarsidan
Bild

Så här ser det ut från förarsidan sett åt passagerarstolpen, rätt go vinkel på diskanten:P
Bild

Nya stereon:)
Bild

BRUTALT mycket bättre ljud med bara stereon som orkar driva orginalhögtalarna plus mellanregister/diskant galant! Kan inte tänka mig hur bra det kommer låta med ett steg och 6.5" i dörrsidan istället samt 12" bas i bagaget:)

Men Nightmare när får du tillbaka din bil? Skulle uppskatta om någon annan som dragit kabel kunde ta foto vart genomföringen sitter för jag känner mig faktiskt lost:P Ser verkligen ingen genomföring på förarsidan. Sitter två metalledningar in där men dem tror jag inte att det är:P Nightmare gjorde du hål och förde du igenom kabeln bara i uttaget på förarsidan och sen kom kabeln ner bakom pedalerna eftersom du skrev att hålet sitter högre upp?!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]