Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TheBree
#231176
Det var ett tagsedan jag skrev här. Har varit iväg på resa och inte haft tid efter det.

Men jag har några nya funderingar nu. Eller i alla fall en som jag tänkte kolla lite vad ni tycker om.

Jag har börjat fundera på konvertering till Xenon. Jag hade nog utan tvekan gjort det om det inte varit för att jag hade haft H4-lampor i bilen vilket innebär att jag då måste ta med halvljuset också. För det är främst helljuset som jag vill komma åt. Men nu måste jag som sagt ta med halvljuset också och då blir jag väldigt osäker. Jag har läst runt en del på detta forumet och på andra forum och jag får uppfattningen om att ungefär hälften säger att det "går bra" och att det inte bländar, den andra hälften säger precis tvärt om. Vad lagen säger vet jag redan så det kan vi väll utesluta.

Har ni några erfarenheter som ni kan dela med er av? Resultat? Etc.?
av Lövet
#231218
Bilar som har reflektor blir generellt sett väldigt dåliga vid en xenonkonvertering. Detta beroende på att xenonlampan har sin ljusaste punkt på ett annat ställe än halogenlampan. Ljusbilden blir då väldigt diffus och sprider ljus alldeles för mycket på fel ställen(tvärtom mot en orignal xenonstrålkastare som har en knivskarp gräns) Det hjälper inte att "ställa ner" lamporna vilket de som fulkonverterat försvarar sig med. Den diffusa ljusbilden gör att du måste ha lamporna pekandes i stort sett rakt ner i marken för att inte blända mötande. Så kan man inte köra.

Här ser du ett exempel på en helt felaktig xenonkonvertering med reflektor. Med den här kameravinkeln ska man inte se några stick överhuvudtaget. http://www.blocket.se/vi/18909357.htm?ca=11_s

Jämför med: http://www.blocket.se/vi/17729079.htm?ca=11_s Jämför hur lite ljus som sprids utanför den direkta ljusbilden på den här originalstrålkastaren. Titta även här: http://www.blocket.se/vi/18669649.htm?ca=11_s Trots att bilden är tagen på en lägre höjd än Volvobilden så syns inga stickstrålar alls. Likaså denna original Volvo strålkastare: http://www.blocket.se/vi/18720166.htm?ca=11_s
Användarvisningsbild
av eccy243
#231235
Jag gjorde en fusk-xenonkonvertering på min förra 740. Jag hade tillgång till ljusinställningsapparat när jag gjorde detta. Till min sats följde det med små skruvar (typ M2 eller så) så man kunde justera lampans läge i reflektorn med dom. När jag monterade min sats såg gav jag mig faaaeen på att jag skulle få till det bra. Och efter någon timmes pyssel med att skruva lite olika, både på strålkastarens egna skruvar och på själva lamporna, och titta i ljusinställaren så fick jag till ljusbilden HELT knivskarp efter linjen på ljusinställaren. De blev kalasbra. :-)-) Halvljuset var gudomligt, utan att en enda käft blinkade på mig. Blev stoppad av tusse blå flera gånger också, och dom sa inget alls om mina lysen. Helljuset var däremot lite av en besvikelse. Samma ljusbild, fast bara framflyttad 10-20 meter. Men då hade man ju ex-ljus som kompletterade de. :D

Bjuder på en bild om det går bra för trådskaparen:
Bild
av Lövet
#231240
Din konvertering ser väsentligt bättre ut än exemplet i min tråd, tur att det finns någon som i alla fall har använt en ordentlig ljusmätare när de gett sig på sina lampor.

De flesta köper billigaste Kina kit, stoppar in 8000k lampor (för att det ser "coolt" ut) och drar sedan ut på stan. Med ljusbilden pekandes åt alla möjliga jäkla håll. Någon ljusmätare har de inte använt. Kvalitetskontrollen som används är "alla blinkar ju trots allt inte på mig"
Användarvisningsbild
av eccy243
#231266
andreas_lofgren skrev:Din konvertering ser väsentligt bättre ut än exemplet i min tråd, tur att det finns någon som i alla fall har använt en ordentlig ljusmätare när de gett sig på sina lampor.

De flesta köper billigaste Kina kit, stoppar in 8000k lampor (för att det ser "coolt" ut) och drar sedan ut på stan. Med ljusbilden pekandes åt alla möjliga jäkla håll. Någon ljusmätare har de inte använt. Kvalitetskontrollen som används är "alla blinkar ju trots allt inte på mig"
Jo, precis. Jag hade gett mig fan på att de skulle bli bra. Det jag ville visa är att det bara krävs lite jävlar anamma och en ljusmätare för att få till det bra. :-)-)

Mitt kitt är på bilden är på 6000K.
Användarvisningsbild
av TheBree
#231456
Okej, vad jag fått ut hitills är att om jag ska konvertera så ska jag samtidigt göra en ljusinställning för att få halvljuset bra? Jag antar att helljuset har mindre betydelse eftersom att man möter inga bilar med det igång.

Det är ju synd för det är bara helljuset jag vill komma åt. Men det är nog lika bra och göra allt riktigt på en gång.

Ingen annan som har något och säga?
av Lövet
#231460
Det är inte säkert att det hjälper med ljusinställning eftersom ljusbågens placering i förhållande till reflektorn är så kritisk. Med andra ord så finns risken att du kommer få så sprdd ljusbild att du aldrig kan justera den ordentligt. (Den blir för "luddig")
Användarvisningsbild
av TheBree
#231505
Tomas88 skrev:Du får hänga dit ett par fläskiga extraljus i stället. :wink:
ALDRIG! :P
andreas_lofgren skrev:Det är inte säkert att det hjälper med ljusinställning eftersom ljusbågens placering i förhållande till reflektorn är så kritisk. Med andra ord så finns risken att du kommer få så sprdd ljusbild att du aldrig kan justera den ordentligt. (Den blir för "luddig")
Så du menar att jag ska skita i det då?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 38
Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]