- ons 13 jul 2016, 09:26
Nu är detta en megalång tråd, 53 sidor så jag avstår att plöja igenom den efter svaret. Men är det så att du inte använder bilen?
Det finns alla sorters människor, mer normala och mindre normala. En eller ett par mindre normala har du i ditt närområde. Det är så här med en bil som står parkerad och bevisligen inte används. Den uppfattas då av vissa som en "skrotbil", en överflödig bil, "en bil som säkert ingen vill ha", "det är nog någon som har ställt den där i brist på bättre alternativ?" Och fler liknande resonemang för den eller de mindre normala. Därför dras dom till denna "övergivna och oanvända bil" av nyfikenhet och möjligen chansen att kunna hitta något intressant.
Om du däremot hade använt bilen dagligen, då hade alla sett dig, inklusive den, de "onormala" och alla hade registrerat att "där kom hon igen med sin blåa bil". Då tror jag att du har en större chans att få ha din bil i fred. Alla vet att du åker i väg och kommer tillbaka flera gånger om dagen. Du blir en del av "dagens rörliga bild" med människors rutiner och vanor.
Nu har det tyvärr triggat denne eller hans bekanta att "det finns en övergiven bil där borta, den måste vi undersöka". Så ju längre du dröjer med att använda din bil, visa dig i den, visa att det är din bil och den används dagligen, desstå större är chansen att den eller de här "onormala" kommer att hemsöka din bil igen.
Det finns kameraövervakning att köpa på kinesiska webb/postorderföretag. Kostar kanske ett par tusen, men det är intjänade pengar om du jämför med vad skadorna på din bil kostar. Och du har förmodligen "räddat världen" från en onormal som inte vet skillnad på "rätt och fel", skillnad på "din och min". Vederbörande bör ju på något sätt bli omhändertagen och upplyst om att man vet vem han är och vad han har för vanor. Hade det varit Vilda Western, så hade du själv löst problemet. Vi har i stället myndigheter som i bästa fall blir informerade om en viss persons vanor eller drifter. Det är inte alltid polisen har tid att komma, dom är ju fullt upptagna med hastighetsövervakning på motorväg, men om du har fullständiga uppgifter med fotografiska bilder etc. etc, så kan ingen slingra sig undan med "att dom inte visste". I vissa fall kan ju även sociala myndigheter vara lämpliga informationsmottagare. Någon person i samhället kanske inte är den person som alla trodde sig veta?