Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ja hade inget bättre för mig så jag rev ner lite inredning i bilen för att ta en ordentlig koll på hur allt såg ut.

Bild på värmepaketet inget läckage där
Bild

Handskfacket bortaget och även kupéfläkten
Bild

Där inne gömmer sig förångaren
Bild

Kan förstå nu när jag tänker efter att AC är med och jobbar på vintern, ECC styr ju om luften ska återcirkuleras eller ej och dom gångerna som luften gör det så är det ju varmluft och då får AC sin nytta igen med att ta bort fukten från varmluften där av att den går igång när det är kallt ute för skulle tro att 50% luft utifrån blandas med 50% återcirkulerande luft men som sagt det styr ju ECC precis så som den tycker behövs för att hålla rätt temperatur.

Vart tar vattnet vägen från förångaren som blir på sommaren för ut måste det ju och då borde det vara en kanal någon stans som det rinner ut igenom. Om den nu börjar att bli tät så blir ju vattnet kvar och det blir imma på rutorna som följd av det.
SubMarine skrev:Det är inte så att ditt recirkulationsspjäll fastnat i stängt läge? Då blir det lätt imma.
Nej det rör sig fint. Rörsig hela tiden när man trycker på recirkulation men sen när det ska tillbaka så rör det sig en bit för att sedan röra sig ungefär 1cm efter varje två sekunder antar att det ska göra så för det går iaf till bägge ändlägena.

Märkte när jag satte tillbaka kupéfläkten att det inte är någon tätning runt den ser ju ut som att det ska vara det. För nu känner jag runt fläkten att den blåser luft runt sidorna på den eller om det suger luft svårt att säga. Funderar på om jag ska kleta på lite tätningsmaterial för det blir ju ett visst oväsen. Detta var ju även innan jag tog bort fläkten så det är inget som jag har gjort.
DayDreamer skrev: Nej det rör sig fint. Rörsig hela tiden när man trycker på recirkulation men sen när det ska tillbaka så rör det sig en bit för att sedan röra sig ungefär 1cm efter varje två sekunder antar att det ska göra så för det går iaf till bägge ändlägena.
Okej mitt spjäll beter sig likadant :)

Dräneringen från ACn går ner i en slang under värmepaketet har jag för mig.
Det är inte värmepaketet som börjar bli dåligt då? Har haft ungefär samma problem med min bil och imma i över ett år nu. :roll: Hade min Volvo -verkstad felsöka varför det immade igen och han konstaterade att värmepaketet och elementet läckte.
Det skulle visst bli dyrt eftersom han påstod att man fick riva ut hela instrumentbrädan för att byta. :roll:

Har tänkt att byta mitt själv sen med hjälp av denna video:

Såg ju att din plast var rätt så brun i botten och han i videon menar ju på att det är ett tecken på att paketet är slut. :)
SubMarine skrev:
DayDreamer skrev: Nej det rör sig fint. Rörsig hela tiden när man trycker på recirkulation men sen när det ska tillbaka så rör det sig en bit för att sedan röra sig ungefär 1cm efter varje två sekunder antar att det ska göra så för det går iaf till bägge ändlägena.
Okej mitt spjäll beter sig likadant :)

Dräneringen från ACn går ner i en slang under värmepaketet har jag för mig.
OK :)

Jag såg ingen slang men man kanske är tvungen ner med värmepaketet för att se slangen.
Bonden1989 skrev:Det är inte värmepaketet som börjar bli dåligt då? Har haft ungefär samma problem med min bil och imma i över ett år nu. :roll: Hade min Volvo -verkstad felsöka varför det immade igen och han konstaterade att värmepaketet och elementet läckte.
Det skulle visst bli dyrt eftersom han påstod att man fick riva ut hela instrumentbrädan för att byta. :roll:

Såg ju att din plast var rätt så brun i botten och han i videon menar ju på att det är ett tecken på att paketet är slut. :)
Det känns inte någon lukt av glykol eller liknade och imman är inte kletig men om det är ett väldigt litet läckage invändigt alltså kanske inte det märks, Det försvinner ju lite glykol för mig men det är inga mänger sen så vet jag att den små läcker väldigt lite glykol vid turbon. Det är däför jag är inne på om det är kondensvatten kvar på något ställe som orsakar detta.

Är det inte bara att plasten är gammal och har värmts upp flera gånger som gör den brun?

Det får ta och bli en ordentlig under sökning till sommaren eller när värmen anländer. Kommer förmodligen att riva ner instrument brädan och rubbet för att verkligen gå till botten av detta problem. Sen så skadar det ju inte att se hur det ser ut där bakom heller :mrgreen:
White skrev:Rinner inte vattnet från förångaren ut i motorrummet vid torpedväggen någonstans? Så gör det på 940.
Tror inte det ser ingen slang som kommer ut från torpedväggen. Däremot så rinner det vatten om man hissar bilen i framkant då rinner vattnet ut ungefär där kissekatten sitter ?:-/ Det blir inte direkt något blött på asfalten heller när man har varit ute och åkt en varm sommardag heller utan blir nog bara några enstaka droppar.
DayDreamer skrev:
Bonden1989 skrev:Det är inte värmepaketet som börjar bli dåligt då? Har haft ungefär samma problem med min bil och imma i över ett år nu. :roll: Hade min Volvo -verkstad felsöka varför det immade igen och han konstaterade att värmepaketet och elementet läckte.

Det känns inte någon lukt av glykol eller liknade och imman är inte kletig men om det är ett väldigt litet läckage invändigt alltså kanske inte det märks, Det försvinner ju lite glykol för mig men det är inga mänger sen så vet jag att den små läcker väldigt lite glykol vid turbon. Det är däför jag är inne på om det är kondensvatten kvar på något ställe som orsakar detta.

Är det inte bara att plasten är gammal och har värmts upp flera gånger som gör den brun?

Det får ta och bli en ordentlig under sökning till sommaren eller när värmen anländer. Kommer förmodligen att riva ner instrument brädan och rubbet för att verkligen gå till botten av detta problem. Sen så skadar det ju inte att se hur det ser ut där bakom heller :mrgreen:
Ja, läcker det inga mängder eller luktar glykol och blir kletigt, så är det nog inte värmepaketet. :) Jo, plasten blir ju brun av alla års uppvärmning.

Jo, det är väl bara att riva ur den och titta ordentligt. :wink: Skulle ha gjort detsamma med min om jag haft tid och ork... :roll:
  • 1
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 252

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]