- tis 02 feb 2016, 08:19
#1044240
Men som sagt om o-ringen hamnade på tvären så kan den kanske ha blockerade halva röret och på så vis har det byggts upp tryck där :???:
Lucif3r skrev:Det är inget tryck i oljereturen att tala om öht, det är 99% självfall. Så att returen skulle påverkas har jag svårt att tro på. Det beror nog mer på hur mycket olja oljepumpen pallar med att pumpa.Undrar hur det kommer sig att det tryckte ur sig den vägen för mig då? Som jag kunde se det så har det tryck upp oljan från blocket där röret gått ner och träffat mitt på drivaxeln därav hela underredet i olja. Det läckte ingenting när den stod och gick på tomgång utan det var först när det blev belastning på motorn som det började att läcka.
Men det är ju enkelt att testa, bara göra på samma sätt som när man kollar om vevhusventen är täppt - lägg ett papper över oljesticksröret, sugs den innåt är allt bra, flyger den ifrån så är det täppt=övertryck=inte bra.
Detta förutsätter ju givetvis att motorn är tät i övrigt, annars åker ju övertrycket ut någon annanstans än där du provar(oljeröret) :)
Men som sagt om o-ringen hamnade på tvären så kan den kanske ha blockerade halva röret och på så vis har det byggts upp tryck där :???:
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)