Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av olofp
Tack för tipset! Jag blev bekväm och beställde såna, de kommer på torsdag. Dämparna har jag skaffat i alla fall.
Jag var ut nyss och funderade på vart jag ska sätta pallbockarna egentligen :?: På mercan jag hade förut fanns det särskilda kuddar att ställa dom på.

Knäppte kort på ett ställe jag funderar att sätta dom på. Det är längst fram på bärarmen tror jag. Nära domkraftsfästet. Funkar det att sätta dom såhär?
Känner mig som en idiot :D

Bild

Närbild
Bild

Det finns lite rost ändå!
av olofp
Nu har jag monterat nya dämpare! Det gick relativt smärtfritt att få bort de gamla. Muttrarna gick att få loss men bultarna fick jag slå ut med en hammare.
Jag reagerade dock på att de nya dämparna såg lite mindre och vekare ut än originaldämparna, de gick också väldig lätt att trycka ihop. Nåja, jag upplever att bilens bakdel ser lite högre ut nu än förut i alla fall.
av olofp
Nu är det vintermysigt i bilen :) Jag hade glömt hur pass varmt det går att få i en 740 alltså :-O)

Bild

Jag letar fortfarande efter armstöd med mugghållare på blocket och tradera. Snart köper jag en ny istället!
av olofp
Det har inte hänt mycket på sista tiden förutom att jag köpt nya vinterdäck. Det blev skaplig skillnad i grepp.
Har bjudit lite på armstöd på tradera också men priserna skenar alltså! På måndag kommer lönen så då beställer jag ett nytt istället.

Var nyss ner till tvätthallen!
Bild
av olofp
Äntligen har jag köpt ett armstöd. Nyansen är något mörkare än resten av inredningen (som antagligen blivit lite blekt) men det får duga!
Tog bilen till jobbet igår, då blev det premiärkaffe i mugghållaren :)

Bild
av olofp
Nu är bilen besiktad! Det blev en lustig historia. Allt gick bra förutom att besiktningsmannen hittade ett litet litet bränsleläckage under bilen. Först trodde han att det var bränslepumpen som är under förarstolen sen ändrade han sig och sa att det var bränslefiltret bredvid pumpen som läckte lite.
Jag tänkte inte så mycket mer på det förutom att jag tyckte att det var ett väldigt litet bränslefilter.
Det blev i alla fall ombesiktning.

Jag åkte i alla fall vidare till en mekaniker som läste på besiktningspappret och sa att han skulle fixa det under dagen. Efter lunch hörde han av sig och sa att det var klart. När jag kom dit så öppnade han huven och visade att han bytt filter men att han inte hade märkt av något läckage från det gamla.
Det måste varit så att besiktningsmannen hade trott att styrtrycksackumulatorn var ett bränslefilter.

Jag provade att kontrollbesikta bilen på ett annat ställe och de godkände den direkt när jag visade upp mitt nya bränslefilter :lol:

Nåja, problemet med att styrtrycksackumulatorn läcker lite är ju kvar men enligt mekanikern var det nästan inget att bry sig om. Känns ändå som att jag borde fixa det.
Användarvisningsbild
av päpplet
Du kan koppla förbi den om du inte hittar någon bättre. Bilen kommer fortfarande starta men kanske inte lika snabbt som tidigare
av olofp
Tack för tipset! Jag lyckas inte hitta någon på bildelsbasen. Ny från Volvo kostar 1200kr.
får se hur det blir :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]