Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Dagboksinlägg nr... nånting..
Var och böt vindruta i måndags :) Blev "lite" snyggare, då den gamla både var sliten och hade en stor "T-spricka" som gick ungefär från mitten och upp, sen ut till höger och vänster. Inget bes. gnällde på dock :roll:

Vidare så har jag införskaffat mig en svets :D Så jag ska ta och lära mig svetsa under vintern hade jag tänkt mig, till ett framtida projekt :)

Planerna för denna bil har ändrats lite. Den kommer gå som 100% bruksbil, och således kommer inga extrema pengar läggas på den. Det som fortfarande är på listan är något typ av ljudbygge, XC-grill och toning.
Och givetvis ska bilen hållas i bra form både motormässigt och karosserimässigt.
Dagboksinlägg nr femtioelva.
Fick äntligen fingrarna ur... och böt höger framskärm. Blev lite finare med en rak skärm istället för en krockskadad :P (Om någon missat, skärmen var krockad vid köp, dvs det är inte jag som krockat ;) )

Passade även på att kika lite närmare på det "smällande gångjärn" jag har på höger dörr. Det ska nog inte vara några problem att svetsa fast igen, även för mig. Så det blir väl första projektet efter jag skaffat gas och lärt mig svetsa lite grann :)
Sådärja, kanske dags för en liten uppdatering iaf. Inget direkt speciellt men kan väl vara kul ändå :)

Min bakluckeinredning har skramlat och gnisslat som på dom flesta kombis en längre tid (sen jag köpte den haha), så nu tyckte jag det var dags att ta tag i det!
Men snål som man är så vill jag inte spendera 99-199kr (beroende på vart man köper) för rep.satsen som ändå går sönder efter ett tag.

En stycken bult.
Bild

En bult med mutter.... Jag vet vad ni tänker, men ni har fel ;)
Bild

En bult med mutter och... tejp!? wut?
Bild

Jahaja, är det så det är tänkt att det ska fungera :wink:
Bild

Sen var det bara att pressa dit panelen precis som med clips.
Bild
(bakluckan är helt öppen här)

Panelen sitter stabilt där nu, och för inte ett väsen av sig :wink:
En väldig enkel "DIY" variant av lagning utav fastsättningen av panelen. Mycket snyggare än dom som sätter bultar rakt igenom. Denna variant förstör inget och kan enkelt bytas ut mot riktig repsats (varför man nu skulle vilja det), samt syns inget :wink:
Dnordin skrev:Klurig lösning där med plasten till bakluckan, håller det ännu?

Jupp, håller fint. Skrammlar dock lite fortfarande, men tror det är för att innerhandtaget är borta. Någon tidigare ägare hade varit så smart att limma fast det, så det gick "lite" sönder när jag tog bort det (blev ungefär 5 delar utav det :lol: ).
Ska ta och ta tag i det snart också. När det kommer på plats igen så kommer skuffinredningen sitta ännu bättre :-)-) Måste bara klura ut någon bra fastsättning för det, tänker INTE limma fast det iaf. Idiot lösning...
Ptja, det finns ju inte mycket som kan gå sönder. Bultarna sticker ju in i ordinarie fästhålen. Tejpen agerar ju bara som mjuk fyllnad för att fylla hålen så bulten "kläms fast".
Det är ingen större skillnad mot hur orginal fästena fungerar. Denna metod är nog t om snällare än orginal, då det tillåter lite "flex" som blir när man stänger bakluckan. Det är ju det som brukar döda orginal, lite för hård smäll med bakluckan så spricker fästena.

Ja alltså, det är ju inte handtaget i sig, utan sargen som sitter runt. Sargen agerar nämligen fäste för inredningen också. Innan jag fixade det här så var sargen det enda som höll inredningen på plats :P
Har lite bilder på sargen, men jag har lyckats städa bort kameran haha... Men tänkte ladda upp dom när jag börjar laga skiten :)
Inte mycket till update, inte ens värt att skriva egentligen, men nu har jag fått hem mina nya sommardäck,
Så nu slipper man bli skitnödig så fort det duggar lite ute :lol:

Blev Uniroyal Rainsport 2. Dom hade fått rätt bra omdömen, och morsan har kört uniroyal sen 80-talet typ och alltid varit toknöjd. Så det visar sig :)
Blev ju givetvis samma dimention som tidigare, 205/55/R16, eftersom det är samma fälgar dom ska på.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 54

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!