Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Vissa saker tycker jag dom är lite väl griniga med(rost, bl.a). Men saker som direkt påverkar funktionen och säkerheten är iaf bara jag glad över att dom hittar.
Sen finns det ju tyvärr clowner som bara SKA hitta något att slå ned på, om dom så måste ljuga om det... Ibland kan man undra om deras lön är baserad på antal nedslagna bilar :roll:
Ja jag har hört att på vissa ställen här i stan så står dom verkligen och tok slår på underetet och då menar jag tar i för all kraft i värden :shock: :evil:. Fick ju bara bra att veta på dragkroken att den var rostig på förra besiktningen. Så jag skrapade och slipade och sen så målade jag den med biltemas bromsoks färg jäklar vilken bra färg det är :D. Målade även stötdämparna i den färgen också för där gnälldes det förra gången att dom var rostiga :P
Det är ju ganska enkelt egentligen. Man drar en slang mellan oljepåfyllningslocket och en catchtank, sedan vevhusfiltret på catchtanken. Men vissa säger att denna lösning
inte är bra för man får atmosfäriskt tryck i vevhuset i stället för vacuum som det är med sluten vevhusventilation om allt funkar som det ska. Jag vill först ta reda på om
detta verkligen stämmer att "öppen" ventilation skulle vara skadligt på en turbomotor då det sägs att oljan från turbons oljeretur inte skulle orka rinna tillbaka i tråget vid
atmosfäriskt tryck?
Tycker att det låter konstigt eftersom du har ju ett bra tryck på oljan till turbon och den borde ju även trycka ner oljan tillbaka i blocket skulle jag tro. Annars tycker man att man borde höra fler som fått turbo problem på 850 x70 eftersom dom har en förmåga att täppa till slangen till vevhuset och få ett övertryck där istället. Det är nog mer skadligt med övertryck i vevhuset än vanligt atmosfärs tryck.

När jag slarvade med o-ringen till oljereturen på min bil så trycktes ju oljan ut den vägen ändå så har jag undertryck i vevhuset så skulle inte tro att det är någon fara :)

Borde inte lambdan klaga att du har atmosfärstryck i vevhuset? Eftersom att bilen kommer ju dra tjuvluft den vägen om du inte pluggar slangen från vevhuset till insuget?
Det är inget tryck i oljereturen att tala om öht, det är 99% självfall. Så att returen skulle påverkas har jag svårt att tro på. Det beror nog mer på hur mycket olja oljepumpen pallar med att pumpa.

Men det är ju enkelt att testa, bara göra på samma sätt som när man kollar om vevhusventen är täppt - lägg ett papper över oljesticksröret, sugs den innåt är allt bra, flyger den ifrån så är det täppt=övertryck=inte bra.
Detta förutsätter ju givetvis att motorn är tät i övrigt, annars åker ju övertrycket ut någon annanstans än där du provar(oljeröret) :)
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 291
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]