Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Blev överaskad idag när jag öppnade brevlådan förut, där låg nämligen den här rackaren och väntade.

Bild

Blir byte till helgen skulle jag tro om inte tidigare. Nu borde allt bli bra med bilen tycker jag annars vet jag inte vad :*O/
av Schmoyoho
Blir det någon skillnad av att rengöra gasspjället? Jag har hört talas om sticky throttle om spjället är skitigt på sidan av spjället men om det är beläggningar på själva plattan så händer det väl inget, eller?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Schmoyoho skrev:Blir det någon skillnad av att rengöra gasspjället? Jag har hört talas om sticky throttle om spjället är skitigt på sidan av spjället men om det är beläggningar på själva plattan så händer det väl inget, eller?
Ingen aning faktiskt men det hjälper för många att göra rent dom så någon inverkan har det säkert på något vis :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Schmoyoho skrev:men om det är beläggningar på själva plattan så händer det väl inget, eller?
Lite spekulation från min sida men... Om det är mycket beläggning på plattan så blir ju faktiskt plattan att väga mer, och då kanske spjällmotorn inte orkar driva axeln som den ska.
Jag tycker iofs inte det ska vara fallet, med tanke på att spjällmotorn ska stå emot trycket/vakuumet från insugsluften utan att ändra sin position.
av SubMarine
Om man har fått en rejäl beläggning i spjällhuset så borde förväntad luftmassa avvika från faktisk luftmassa som passerar spjället på grund av att arean i spjället vid en viss spjällöppning blir mindre när spjället har en beläggning av smuts. Styrsystemet bör ju ha kalibrerats när spjällhuset är rent och kan troligtvis bara adaptera pga smuts till en viss del. Vid tomgång har vi ju liten spjällöppning vilket gör att det procentuella felet i luftmassa pga beläggning blir större här än i andra driftfall. Det är min teori iaf :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det blir väl som någon typ av friktion för luften där med allt smuts, luften bromsas upp och det blir för lite luft som går in i motorn. Det borde ju märkas på ett avgastest efter som att bilen går fett när luften bromsas upp vid spjället.
Kanske är därför som den är lite småjävlig nu igen den har börjat att rycka svart igen när man gasar till den när den är kall och går lite oroligt precis efter start i en sekund. Får nog bli en inspektion av spjället till helgen.
av Schmoyoho
:shock: Du måste väl ändå ha ganska rejäla beläggningar för att det ska vara en flaskhals för luftflödet? Vid WOT kan jag väl tänka mig själva restriktionen är mätbar om ens då. Känns som att en skitig LMM utgör ett större störningsmoment vad gäller förväntad luftmängd osv.
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 252
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv